torsdag 29 april 2010

Mina upphöjda rabatter har börjat tina fram och man anar att växtligheten är på gång. Gick i snön med 'gympadojor' på fötterna för att kolla vad som har börjat spira. Usch vad 'blötskodd' jag blev!
Vad som överaskade mig var att Dvärgskärvfrö ( Thlaspi stylosum) verkade har klarat sig fint, det var fullt med knoppar, trodde faktiskt inte den skulle övervintra i min zon.

Sen är Kungsängsliljorna på väg, det är en av vårens favoritblommor så dom finns på flera ställen i trädgården.

I kallbänkarna har jag rensat bort torra löv som har legat som skydd över plantorna, gamla frösådder av Pioner har kommit igång bla. vit Lackpion (Paeonia obovata), Rosenpioner (P. veitchii) och den mindre Rosenpionen (P. Veitchii var. Woodwardii).


Till hösten är det dags att plantera ner dom i rabatterna så kanske det inte dröjer så många år till innan första blomman..
I morgon är det Valborg och vilodag från plantor och växthus med undantag för vattning, men på lördag måste jag lösa problemet med plats..... myshörnan börjar vara hotad!

"Det är inte lätt att vara klok, men man kan ju göra ett försök."

Trevlig Valborg!


6 kommentarer:

  1. Inte vet jag vad den där sista kommentaren syftade på, men du tycks åtminstone vara väldigt klok som förstår dig på att njuta bland alla sådderna i växthuset;))För att inte din myshörna hotas får du väl bygga ett par hyllor ovanpå!
    Ha en jättego' Valborg/1 maj!/Anja

    SvaraRadera
  2. Ja, det börjar se trångt ut i ditt växthus, men oj, vad det växer. Hur många olika sorter sår du egentligen?

    Fortsatt skön helg! (Här regnar det...)

    SvaraRadera
  3. Hejsan Anja!
    Jag vägrar ta bort myshörnan, där har jag hunnit sitta många timmar redan, både för att läsa, mysa eller bara titta omkring. Ska börja bära ut växter dagtid, så plats ska nog ordna sig.

    Hejsan Laila!
    Jo, nu är det rätt mycket men samtidigt 'njuter' jag lite av trängseln. I år tar jag det lugnt med bara ca. 180-200 sorter, det är väääldigt lite för att vara som 'vanligt'. Håller på med lite omändringar i rabatterna och då får man inte ha för många sådder att sköta om, det orkar jag inte med.

    Trevlig helg till er båda två!

    SvaraRadera
  4. Wow så många sådder... visst är det härligt.
    Du får väl sitta ute och titta in...
    Ha en skön söndag
    Annika

    SvaraRadera
  5. Hej Annika!
    Skrattar glatt år ditt inlägg.... sitta ute o titta in =))ja, det kanske jag måste göra, hihiii
    Nejdå, är på väg att lösa problemet med frigolitlådor till hjälp.
    Trevlig söndag till dig med!

    SvaraRadera
  6. Åh, vad härligt med pionsådderna. Jag har inte tagit bort löven än i mina lådor.
    Vilken massa frösådder. Du måste berätta vad du sått:))

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...