måndag 14 mars 2011

Kaktus - Frösådd.

 Att Kaktusar kan vara dyra att köpa beror på att det tar många, många år innan den har vuxit till säljbar storlek. Visserligen beror det även på vilken sort men oavsett så tar det tid.
 Våren-04 köpte jag en Opuntia som efter ett tag började blomma med gula blommor varav en blomma bildade en frukt.


 I januari-05 tog jag loss frukten och skar den mitt itu.

 Trots att jag var försiktig blev fingertopparna fylld med små stickiga hullingar från frukten, aj, aj.
 4 frön lades i vattenbad för att tvätta bort det groningshämmande fruktköttet.

 Flera vattenbyten och försiktigt skrapande var det till slut borta.
 Fröna såddes i såjord och fick stå inne i rumsvärme.
 I slutet av mars-05 började det gro, det grodde lite ojämt men totalt blev det 3 plantor.

Krukorna ställdes under växtbelysning och fortfarande i rumsvärme.
Skolade om med 1 planta/kruka i såjord då dom var hanteringsbar.
I slutet av maj hade en liten stickig topp börjat växa fram.

Under sommaren fick plantorna stå ute på en solig men skyddad plats.
Första året förvarades krukorna svalt ca. +15º under växtbelysning.
I slutet av november hade dom vuxit till sig lite mer.

 Kaktusarna har sedan dess stått inne i ett fönster, dom växer sakta och är inte speciellt vackra.

Kaktusarna stör inte där dom står utan får leva vidare.
En sak är då säker att jag kommer aldrig få se de frösådda plantorna blomma för det lär dröja flera år till innan dom liknar sin moder.

Ha en fin måndag alla ni där ute i stora vida världen!


14 kommentarer:

  1. Ka' se du har nog att pyssla med trots snön.

    SvaraRadera
  2. Nä snygga var de inte men det blir som ju ens barn när man frösått själv så det är klart de får bo kvar. Fin bildserie!

    SvaraRadera
  3. Vilken trevlig blogg du har.
    Ska titta runt lite.
    Mitt tålamod räcker inte till kaktusfrösådd,
    bara till sommarblommor och grönsaker.
    Ha det gott.
    Ann.

    SvaraRadera
  4. Visst är det roligt så här års med alla frösådderna. Det är så roligt och se allt liv komma upp.

    Ha det gott, Kerstin

    SvaraRadera
  5. Så trevligt att få följa med på en kaktus "födelse" och liv...kul tycker jag.
    Och vilket tålamod du måste ha..
    Ha det bra!
    Camilla

    SvaraRadera
  6. Jag blir alltid så imponerad av alla dina frösådder! Kul att få se en så liten kaktus-bebis, söt!

    Ha det så bra! Helen/spadtag.blogg.se

    SvaraRadera
  7. Hejsan!
    Vad roligt med lite nya bloggare som tittar in :=)
    Välkommen!
    Ja, tålamod är en bra egenskap att ha när det gäller frösådd.
    Allt är inte praktiskt att fröså men väldigt kul.

    SvaraRadera
  8. Du är en sann entusiast:-)
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  9. Vet inte om det är entusiasmen eller dårskap... frågar jag 'de mina' är svaret det senare ;=)

    SvaraRadera
  10. Det såg ju ut som en stickig förlossning! Vilket tålamod du har Helen! Du får då vad som helst att gro :-)

    SvaraRadera
  11. Du har en väldigt fin hemsida! Jag är ute efter att ta reda på betydelsen av ordet kaktus, vet du nånting om det? Jag är väldigt förtjust i just kaktusar och jag vet att någonstans har jag läst betydelsen.

    SvaraRadera
  12. Hej Maria W.
    Roligt att du har hittat hit, Välkommen!
    Nej, har faktiskt ingen aning om betydelsen av ordet kaktus. Blev tvungen att GOGGLA lite och hittade det här.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaktusv%C3%A4xter
    Den sidan har du säkert sett för men kanske får du någon ledtråd.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Ordet kaktus från gammelgrekernas namn på tisteln Kardon (Cynara cardunculus). Dess blomknopp ser lite kaktusliknande kan tänkas.
    Jag tycker fröplantorna var tjusiga!
    Ser ut som de har stammar kontra moderplantan som antagligen är driven från stickling (botten bladet).
    Lite mer original!
    gla valborg!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...