lördag 1 januari 2011

Verbena bonariensis – Jätteverbena – Frösådd + Dokumentation.

 God fortsättning på det nya året!

 För mig har dagen passerat i 'förberedelsens tecken'.
Har för vana att dokumentera mina frösådder sedan många år tillbaka.
Från början var det inte speciellt mycket information, antecknade bara sort och antal.
 Numera skriver jag kolumner som står för sort, när, var + hur, frökälla, när det gror och när plantorna omskolas.

 
 Det underlättar väldigt om man behöver gå tillbaka i tiden för att se hur man gjorde.
 Man kanske behöver justera tiden för sådd eller ändra på såmetoden.
 Har även skrivit färdigt namnlapparna, fotat fröernas utseende som ska läggas in på hemsidan och sorterat de frön som ska i jord de närmaste dagarna.


 Vill påminna om Verbena bonariensis – Jätteverbena.
Fröna behöver en kylperiod för att gro ordentligt, ofta kan man läsa 'ställ kallt ca. 1v.'
 
Mina frön stratifieras minst 6v-8v. i +-0,0º-+4,0º eller ställ ut och låt krukan påverkas av väder och vind.
 Frösår nu de närmaste dagarna och tar fram sådden i mitten på februari.
Fröna är ljusgroende så täck ej med jord.
  Tar in sådden i rumsvärme och ställer direkt under växtbelysning som hänger, ca. 10-15cm ovanför. Det börjar gro inom ca. 1v.

 
 Skolar om då plantorna har blivit någon cm. hög och fått sina karaktärsblad.

 
 Brukar börja med att bredskola för att spara plats inne under växtbelysningen fram till växthuset öppnas i slutet av mars början på april.

 Krukar upp plantorna allt eftersom de växer.


 
 Brukar skola om 2-4ggr för att ge plantorna möjlighet att bli riktigt stora och grena sig före utplanteringen.


 
Nu är det absolut inte nödvändigt att skola om flera gånger för att få fina plantor!!
Det här är bara en beskrivning på hur jag gör. 

Ha en mysig kväll på årets första dag!



28 kommentarer:

  1. Det är hur kul som helst att läsa om dina frösådder. Jag är ju också på gång, så jag ska studera dina inlägg väldigt noga. Är alltid pigg på att lära mig nya saker. Tack för att du delar med dig.

    SvaraRadera
  2. Hej Fagras trädgård och tankar!
    Vad roligt att du 'orkar' och vill läsa mina råd :=)
    Superkul att kunna delge och inspirera andra.

    SvaraRadera
  3. Jätteverbena är en favorit, jag brukar köpa färdiga plantor, men kanske skulla jag så? Under de 6-8 veckornas kylperiod hur kallt har du det då?
    God fortsättning!
    Hälsningar
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Hej Katarina!
    Det är ett mycket billigare och roligare att fröså själv :=) sen får man hur många man vill.
    Har ett kallt utrymme där jag ställer sådderna. Temperaturen varierar beroende hur kallt det är ute men det pendlar mellan ca. +-0,0-+1,0º. Man kan även ställa ut krukan.

    SvaraRadera
  5. oj.. temperaturen ska vara ca. +-0,0º-+4,0º

    SvaraRadera
  6. Jätteverbena har jag oxå sått förrut.Nu har jag ett ställe där en planta kommer varje år kanske övervintrar eller mer troligt frö sår sig själv år från år!O från början har den kommit dit som frö med kompostjord.Den hinner aldrig bli så hög som när jag försådde men kul ändå!Jag har faktist undrat över hur du dokumenterar dina frösådder o tänkt fråga men nu vet jag.Tack för det tipset!
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  7. Hej Helen! Jätteverbena är också en av mina favoriter. Frösådde också förra året och det gick bra. Har provat att övervintra några plantor. Har hört att det ska vara lätt att ta sticklingar av dem. Har du provat? Kommer att så även i år för jag vågar inte lita på att plantorna överlever. :)
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  8. Tack för att du berättar om hur du sår jätteverbena! Jag får dem nämligen inte att gro och nästa gång jag provar ska jag göra på specicisen som du:-)

    SvaraRadera
  9. Hej Helen
    Jag lyckades få Verbena fröna att gro förra året efter två kallperioder i kylskåpet:) Väljer nog matkällaren eller ute i år,uppskattas inte av alla att ha frösådder i kylen :/ Provar också att övervintra några plantor i matkällaren. Spännande att se om det lyckats, ska också så för säkerhets skull.
    Ha det gott...

    SvaraRadera
  10. Hejsan!
    Jätteverbenan frösår sig ibland även hos mig, men dom hinner aldrig växa och bli några plantor som är nåt att ha. Har även prövat övervintra för jag hör att andra lyckas... Inte jag, får dom inte att komma igen.
    Har inte heller prövat sticklingar men är övertygad att det går.
    Håller mig till kontrollerad frösådd, för det lyckas jag bäst med :=)

    SvaraRadera
  11. Har nog några verbena frön oxå så tack för rådet :) och tack för rådet om penseer :) skönt med att kunna få hjälp så här ibörjan på trädgårds livet :) Kram Suss

    SvaraRadera
  12. Roligt att få följa dina förberedelser och speciellt din lista, jag gör också ett listförsök varje år men har svårt att hinna skriva ner allt när odlingssåret väl kommer igång.

    SvaraRadera
  13. Jag sådde frön förra året men lyckades inte. Ditt råd och tips kanske jag skall pröva. Men jag måste köpa frön först:o)
    Jätteverbenan är ju ett riktigt blickfång i en plantering.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  14. Du underbara fröfröken! Nu jäklar skall det bli ordning på mig - tack vare dig. Jag kopierar rakt av din mall. Du få'la skicka en faktura om du anser att kopiering av din idé är stöld;)!
    Du borde få ett pris av något slag!/Anja

    SvaraRadera
  15. Hej Marianne!
    Har listor liggande överallt så jag inte ska glömma bort att skriva in.
    Jag glömmer ändå :=)

    Hej Gunilla!
    Maila mig din adress så kan jag skicka lite frön som jag har över
    37nyman&telia.com (byt & till @ )

    Hej Anja!
    Hahahaa, kul att jag kan få lite ordning på ditt 'fröande' ;=)
    Kopiera på du bara, kul att kunna inspirera och ge tips =)

    Mitt pris är alla glada kommentarer från er andra :=)

    SvaraRadera
  16. Hej Helen, hur ofta har jag inte önskat att jag dokumenterat frösådd och planteringar lite bättre än vad jag gjort hitills.
    Kanske även jag bättrar mig lite nu när jag fått inspiration av att läsa hur du gör.
    Ha de bra /Häls. Hans

    SvaraRadera
  17. Jätteverbenan har blivit en favorit även hos mig. Har dock inte lyckats de gånger jag försökt fröså, utan köpt färdiga plantor. Nu ska jag försöka igen med din precisa info om hur...
    Tjingeling

    SvaraRadera
  18. Här skall också sås verbena i mängder skall bums tvätta pluggboxar óch köpa så jord.
    Kul att se stegvis hur du lyckats.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  19. Hur gör man om man skall ta sticklingar av jätteverbena? Jag har haft en kruka i källaren o förvarat som pelargonier. Tar jag sticklingar på samma sätt? Elisabeth

    SvaraRadera
  20. Hej!
    Jag bruka också fröså mina. När plantorna börjar blir 15-20 cm höga nyper jag av toppen och sätter den i vatten. Det blir en ny planta inom kort! Den andra förtjänsten med detta är att den frösådda plantan förgrenar sig och blir tätare och finare!
    Lycka till, Sofia

    SvaraRadera
  21. Hej Helen, Jätteverbenan har varit en favorit i många år, men aldrig - som du - lyckats att få den att överleva. Köper dyra? plantor i blomningsstadiet. Har också försökt att fröså från dem, men inte lyckats där heller. I år har jag för fösta gången fått tag i frön på trädgårdsmässan, följt alla råd och är idag lycklig ägare till ett stort antal - ett par centimeter höga småttingar. Ska nu följa dina inspirerande råd och skola om i omgångar - fantastisk beskrivning! Har en liten villaträdgård i Norrköping. Tack, och jag återkommer gärna till din blogg, /Anders

    SvaraRadera
  22. Har nu för andra året övervintrat några ner- klippta verbenaplantor på ljus och sval plats. Det går jättebra, sedan är det bara att ta hur många skott man vill. De övervintrade plantorna blir verkligen stora och kraftiga.
    Meta i Falun

    SvaraRadera
  23. Hej Helen, nu skall även jag göra ett försök med dessa svårflörtade fröer. Vi får se hur det går.
    A.L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer säkert att gå jättebra.
      Lycka till!

      Radera
  24. Hej!

    Har för andra året i rad fått jättevrbenan att gro men jag har problemet att dom inte verkar hanågon tillväxt. Dom står fn i ett rum m ca 16 grade under växtbelysning och det händer inte något vad jag kan se. Nu är det ca 2 veckor dom tittade upp och dom har inte växt nämnvärt. (Ser ingen skillnad) Är det normalt tillvägagångssätt för jätteverbena? Tacksam för svar!

    (Har misstanke om att växtbelysningen inte håller måttet...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Erika!
      Att fröplantorna växer sakta har nog med den låga temperaturen att göra tror jag.
      Själv frösår jag inne i rumsvärme ca. +20º - + 22º under växtbelysning som är ca. 10-15cm ovanför.
      Skolar om med en planta/kruka då de första riktiga bladen har vuxit fram (karaktärsblad).
      Först efter det ställer jag plantorna svalare ca. +15º - +18º.

      Radera
  25. Hej, nu gör jag ett nytt försök med Jätte verbenan. Har nu frösått och täckt med pergulit samt ställt ut dem ganska ljust sen 3 veckor. Nu hittade jag din blogg och ser att de är ljusgroende - tror du jag lyckas ändå?
    A.L.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Anders!
      Roligt att du har hittat hit. Känn dig varmt Välkommen!
      Både vermikulit och perlit är ljusgenomsläppligt material så det är ingen fara med det.
      Jätteverbenans frön behöver en kylperiod för att gro så det är bra att du har ställt ut sådden så den får lite kyla.
      Passa bara mot torka då vårsolen börjar skina mer.
      Lycka till!

      Radera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...