onsdag 2 februari 2011

Maskrosor - Taraxacum albidum och Taraxacum pseudoroseum - frösådd.

Nog är man väl lite 'tossig' som frösår Maskros eller?
Ja, jag kan inte riktigt svara på den frågan men har då frösått i alla fall, både vit och rosablommande.

 Fröna behöver ingen kylperiod för att gro, men har man ont om svala utrymmen och växtbelysning kan det vara lika bra att fröså och ställa ut krukan, låta den utsättas för väder och vind. Fröna gror tidigt under våren.
 Frösådde i början på februari i såjord. Lägger plastfilm med små lufthål över sådden så att jordytan inte torkar ut så fort. Krukan ställdes direkt under växtbelysning, det grodde inom en vecka.

Skolade om med en planta per kruka då de första karaktärsbladen hade vuxit fram. Krukorna ställdes svalt, ca. +15º och fortfarande under växtbelysning.
Alla krukor flyttades ut till växthuset då det öppnades i slutet av mars/början på april.
 I slutet av maj blommade Maskrosorna och planterades ner i rabatten efter att risken för frostnätterna var över i min zon.

 Var väldigt noga med att plocka fröna så fort dom bildades. Dels för att den inte skulle spridas överallt men även för att skicka in till frölistor.

 Tyvärr så visade det sig att den vitblommande Maskrosen inte är riktigt härdig här i zon 5-6 trots att jag prövade flera olika växtplatser.
 Har även frösått den rosa Maskrosen - Taraxacum pseudoroseum på likadant sätt.

 Den däremot har inga som helst problem med övervintringen.

 Det gäller även där att inte glömma bort att plocka bort fröna innan vinden tar dom.

Om man nu bortser från att det faktiskt är ett ogräs visst är väl ändå blommorna vackra?


Ha en trevlig avslutning på onsdag kväll!



19 kommentarer:

  1. Visst är blomorna du visar söta, men det låter ju lite konstigt att du sår en planta som vi andra försöker bli av med :)

    SvaraRadera
  2. Hej Mia!
    hahaaa, ja, jag sa ju att man är nog lite 'tossig' ;=)

    SvaraRadera
  3. Dom är söta!!!Brukar fundera över maskrosen om den varit vit eller rosa...hade vi då velat bli av med den i gräsmattan???Det kan man spekulera i...
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  4. Söta var de. ha en fin fin dag/Gela

    SvaraRadera
  5. Hej, hej!

    Tänk om den var lite kinkig i stället? jag tror dock att de flesta av oss tycker att maskros är vacker, men som sagt, när den vill ta över med sina pålrötter då är det svårt att uppskatta dess skönhet;))!
    Den rosa har jag och skulle gärna ha även den vita. Jag ser också till att bara ha EN planta av den (eller två om jag odlar en i en tjusig kruka)/Anja

    SvaraRadera
  6. Jag hade aldrig anat att maskrosor kunde vara så vackra.

    SvaraRadera
  7. Visst är de vackra, maskrosorna. Helt säker på att vi skulle odla dem på bästa platsen om de inte var sånna marodörer på att sprida sig.. Är det inte alltid så.. Det som finns till massorna är vi inte intresserade av.. Exklusivt ska det vara.. ;) Jag gillar dem iaf.. Som små solar på våren. Den vita var extra söt. :)
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  8. Men så fin den vita maskrosen är! Har aldrig sett eller hört att det finns andra färger än den gula! Du visar ofta ovanliga blommor, jättekul och lärorikt!

    Ha det bra!/Åsa

    SvaraRadera
  9. Visst är den rosa maskrosen fin men jag har inte gett mig på den. Jag skulle garantert inte komma ihåg och ta bort fröställningarna hela tiden och jag har väl tillräckligt med problem med maskrosor. :)

    Ha det gott,
    Kerstin

    SvaraRadera
  10. Hej Helen

    Först så vill jag Tacka dig för brevet jag fick. TUSEN TACK. DU ÄR BÄST.

    Jag har båda sorterna och den rosa gäller det att plocka hela tiden för det blir fler av den annars, jag tycker den är riktigt dekorativ.
    Den vita har inte lika stor spridningsförmåga som jag ser, för det har inte blivit fler av den hos mig. Jag gräver ner plantan i jorden på vintern och har den planterad i en stor kruka på sommaren för den blommar inte så länge. Inte likt den rosa .
    För att det är en maskros så tycker jag att den är fin det finns ju andra växter som sprider sig ännu värre tycker jag.
    Fingerborgsblommor, vallmo tex.

    Ha det gott
    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  11. Har du satt maskros redan? Jag har några frön jag har kommit över, men jag hade nog tänkt att sätta dom lite senare... eller behöver dom lång tid på sig att blomma? är dom inte som vanliga maskroser? kramis Mari

    SvaraRadera
  12. Hejsan alla!
    Det låter ändå som om ni tycker 'ogräset' är ganska fint i alla fall :=)

    Fint Gunilla att posten fungerar, Lycka till!

    Blomkronan!
    Det är många år sedan jag frösådde dessa maskrosor, men som jag skrev sådde jag i början på februari men... det är absolut ingen brådska med sådden, du kan lugnt fröså senare.

    SvaraRadera
  13. Jag tycker att maskrosor är supervackra... synd bara att de gillar att vara så många. Men de här skönheterna var ju helt fantastiska - vit och rosa. Har aldrig hört talas om några andra färger på maskros mer än gul. Jätte häftigt!

    SvaraRadera
  14. Men så häftigt! Maskrosor! Det var lite oväntat...

    SvaraRadera
  15. Det här var nyttigt att läsa. Jag köpte en maskros för ett par veckor sedan. Den ska börja som röd och övergå till vitt - enligt plantskolan. Och den ska inte sprida sig ... hm ... jag ska nog plocka bort fröställningarna för säkerhet skull!

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera
  16. Hejsan! Jag är elak mot de gula, som jag tar bort, och kanske har det smittat av sig????? Mina rosa har inte kommit med en enda blomma! Kan de vara sterila?
    Helena Gävle

    SvaraRadera
  17. Är det möjligtvis så att du kanske vill sälja lite fröer på rosa och vit maskros till mig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr så har jag inga frön att sälja av dessa Maskrosor eftersom vi har flyttat från den trädgården.

      Radera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...