tisdag 15 februari 2011

Primula saxatilis – Purpurviva - frösådd

Idag är det kallt ute, inget ovanligt för februari månad.

Tänkte värma med ett litet tips på frösådd.

Purpurviva - Primula saxatilis.
 Purpurvivan har ett vackert bladverk som blir ca. 15 cm hög.

 Blomstängeln 20-30cm, blommar huvudsakligen i juni, blommornas färg är ljusrosa/rosa,  växer i sol/halvskugga.

 Trivs bäst i något fuktig men väldränerad jord, min planta står väldigt torrt så den 'stödvattnas'.

Frösår i slutet av januari, använder såjord och låter krukan stå inne i rumsvärme under växtbelysning.
Fröna är ljusgroende så täck ej med jord.
Täcker endast med vermikulit eftersom den bevarar fukten på jordytan bättre. Lägger plastfilm med lufthål över krukan.
Fröna gror inom ca. 1v.

Gror lite ojämt så man får vänta ut alla frön innan omskolningen.
Skolar om med en planta/kruka då de första karaktärsbladen har vuxit ut.
Efter omskolningen ställs plantorna svalt ca. +15º under växtbelysning eller ut i växthuset.
 I början av maj är plantorna stora och fina

för att i slutet av månaden visa sina första blomstänglar. Går att plantera ut i rabatten så fort risken för nattfrost är över.

Har man inte tillgång till växtbelysning, svala utrymmen eller växthus är det bäst att fröså i lätt fuktad såjord, låta sådden stå inne ett dygn så fröna får dra till sig fukt.
Ställ sedan ut sådden och låta den påverkas av väder och vind, finns det snö kan man gräva ner krukan.
Det gror ute under våren.
Eller fröså ute början på maj, plantorna hinner växa sig stora för utplantering på sensommaren.

Ha en bra dag alla där ute i stora vida världen!

16 kommentarer:

  1. Otroligt söt blomma. Jag tycker verkligen om Primula-släktet. :)

    Ha det gott,
    Kerstin

    SvaraRadera
  2. Informativt och vackert som vanligt! :) Primula-släktet är en favorit för mig också. Härlig lila färg.
    Ja.. kallt är det.. trodde inte det var sant när termometern stod på minus 26 vid 8-tiden i morse.. Det är inte normalt här hos oss...
    Varma kramar!

    SvaraRadera
  3. Den där vivan var otroligt vacker. Ska kanske försöka mig på att så sådana!

    SvaraRadera
  4. Jättesöt primula! VILL HA!! men som du vet så är inte frösådd min grej.jag har så dåligt tålamod....kan du inte skicka ner en färdig planta till mig istället!!(skämt osido)
    primulakramar från mig

    SvaraRadera
  5. Den primulan ser ju härlig ut, sån skulle jag vilja ha men det kanske att köpa som färdig för nu är det väl försent att frö så :) Kram Suss

    SvaraRadera
  6. Hejsan!
    Roligt att ni också gillade Purpurvivan :=)
    Har tyvärr inga plantor att skicka, det är några år sedan jag frösådde just den här sorten.
    Det är absolut inte för sent att fröså nu, får man tag i frön är det bara sätta igång :=)

    SvaraRadera
  7. Vilken liten raring, gillar färgen.

    Ha en fin tisdagkväll,
    Rebecca

    SvaraRadera
  8. Så söt färg den har!Tänk vad många vivor det finns :-)
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  9. Så fin den var Helen, jag tycker den var väldigt lik min Primula sieboldi, förutom färgen förstås. Fy så kallt du har det !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  10. Hej Helen, vilken vacker primula. Nu blir jag inte längre förvånad över att se och läsa om alla dina fantastiska frösådder och blommor, men jag blir lika fascinerad av det varje gång.

    Tack för att du visade din helbladiga incarvillea som övervintrat hos dig. Det var intressant, visste inte om att det fanns sådana. Själv har jag som sagt förut hållit en mindre Incarvillea-odling lönsam genom att köpa rotknölar om och om igen, år för år.
    Men om inte du klarar den "vanliga" Incarvillean är det nog ingen idé att försöka här heller.
    Ha de bra i februarikylan, det är tur att bloggandet värmer.

    SvaraRadera
  11. Hej Helen!
    Hos dig är det vår trots "kvicksilvrets" placering i termometern...!/Anja

    SvaraRadera
  12. Oj så fin! Undrar om en klant som jag skulle kunna lyckas med den...
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  13. Väldigt fin Primula! Jag har den också, men mina är då rakt inte så vackra som din var. I sommar ska de stödvattnas minsann!

    SvaraRadera
  14. Så kul att ni gillar Purpurvivan :=)
    Jadå Laila, nog kan du fröså den och få fina plantor, det är inte svårt.

    SvaraRadera
  15. Det var en riktig liten söting... Älskar alla sorters vivor. Du får det att låta så lätt ;-) Det som är så tråkigt hos mig är att jag varken har svala ljusa utrymmen eller något bra ställe för extra belysning. Men det är klart att man kan ställa ut sådderna i snön som behöver kyla. Har mest funderat över att gå över till höstsådd för perenner.

    Tack igen för allt man får lära sig hos dig!
    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  16. Att fröså ute under hösten eller vintern är helt rätt. Enkelt och utan stora pyssel men växtbelysning, passning m.m.
    Man får bara komma ihåg att vattna sådderna när vårsolen börjar lysa.
    Men jag gillar att fröså och dra upp en hel del redan under våren innomhus. Har ju tillgång till det som behövs med svala utrymmen, belysning osv.
    Men nog har jag massor av sådder som får gro ute under våren också.
    Man kan ju testa båda metoderna ifall man har möjlighet.

    Roligt att du tycker att du får lära dig något av mig Charlotte :=)

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...