onsdag 17 november 2010

Alpklocka - Soldanella alpina - Frösådd

 I morse var det -20º nu skiner solen från en blå himmel och temperaturen har stigit till endast -15º.
 
 Eftersom det är en 'innedag' tänkte jag fördriva tiden lite med att berätta om frösådd av Alpklocka – Soldanella alpina.
 Efter två tidigare misslyckade försök att fröså Alpklocka bestämde jag mig hösten -07 att pröva igen för att lyckas.
 Hade även bestämt att plantorna skulle 'fördrivas' så dom skulle hinna växa till sig lite under första sommaren.
Inte för att det är svårt att få fröna att gro, utan för att plantorna är så små och 'ynkliga' första året så de tidigare försöken hade kommit i 'kläm' av andra sådders skötsel och Alpklockans plantor fick torka ihjäl.
Fröna kom i brevlådan och såddes direkt i s-jord i mitten av november hösten -07.

Fuktade jordytan lätt.
Fröna är ljusgroende därför täcktes jordytan bara med ett tunt lager av vermikulit.
Krukan ställdes ut direkt och grävdes ner i kallbänken som är fylld med sand.
Där fick sådden tillbringa vintern under locket av isolerplast.
 
 Tog in krukan i växthuset i slutet/början på mars/april våren -08 där fröna började gro.
 I mitten av sommaren hade plantorna vuxit så pass att dom skolades om med 1planta/kruka.

 
Krukorna grävdes ner i kallbänken.
 
 Vaktade och vattnade noga hela säsongen, sådden får inte torka ut, jämn fuktighet är ett måste.
Gav svag näringslösning 2-3ggr/vecka.
 
 Redan i slutet av april början på maj -09 hade plantorna 'vaknat' till liv i kallbänken och vuxit sig större.

 
 Var även i fortsättningen noga med passningen av vatten och svag näringslösning.
Det lönade plantorna mig med att växa sig större och större.

 
 I mitten av sommaren planterades plantorna ner i halvskuggig rabatt som har fuktig men väldränerad jord, i kanten av torvblocken.

 
 Så var det äntligen dags våren -10 att få se resultatet av en lång tid av god skötsel.
 
 Bladen är vintergröna och man ser skillnad på nytillväxten som är ljusare grön.

 
 
 Här är blom stänglarna på väg upp i mitten av maj.
 

 
 Alpklockans utveckling går fort, i slutet av maj blommar det.
 
 


 
 Det tar ju några år från sådd till färdig blommande planta, men nog är det värt den mödan.
 

 Ha en fin dag alla där ute i stora vida världen!




                              


13 kommentarer:

  1. Jätteintressant! Det här är en av våra absoluta favoritväxter, och vi brukar samla in frön efter blomningen - men har hittills inte lyckats något vidare med sådden. I år ska vi följa dina råd till punkt och pricka!

    SvaraRadera
  2. Hej Arboarkticum!
    Passningen med vatten är viktigast.
    Håller tummarna för att du/ni ska lyckas!

    SvaraRadera
  3. Har provat att så dessa skönheter men inte lyckats.
    Fungerar det att direktså dom nära torvblocken måntro? Det känns som mitt tålamod inte räcker till för att passa dom så noga. Dessutom misstänker jag att jag kommer att glömma vattna.

    SvaraRadera
  4. Tjenare Maggan!
    Pröva vet ja, det kan kanske fungera. Finns det bara tillräckligt med fukt så borde det väl gå. Du får hålla mig underrättad av resultatet :=)

    SvaraRadera
  5. Tack !Vilken lärorikt lektion i att följa med Alpklockans utveckling från frö till färdig planta. Fantastiskt fin, men det gäller att ha gått om tålamod förstår jag. Samt få rutin att vattna på sommaren och det är en vetenskap i säg bara det :S
    Ha det gott / Stina

    SvaraRadera
  6. Så duktigt av dig Helen! Jag som är så förtjust i olika slags fransklockor har hunnit skaffa mig några olika, men har inte prövat på sådd. Bara delning.
    Sådder av många surjordsväxter är svåra tack vare att de inte får torka ut (jag tenderar att glömma!)/Anja

    SvaraRadera
  7. Hej Helen!
    Så intressant att få följa förloppet fram till den söta klockan! Du får det att se så lätt ut, men jag vet ju hur mycket som kan gå
    snett vid frösådd.
    Ändå är det väldigt roligt!
    Hälsningar Gunilla

    SvaraRadera
  8. Hejsan Stina, Anja och Gunilla!
    Roligt att ni förstår och gillar bildserien av hur jag har gjort :=)
    Eftersom jag älskar att syssla med frön och frösådder ger jag mig aldrig utan prövar om och om igen... Brukar inte ge mig förrän jag lyckas ;=) Sen har jag även väldigt gott om tid.
    Ha det fint alla!

    SvaraRadera
  9. Vilka ljuvliga klockor och vad duktig du är! Lär mig alltid något hos dig!
    Gillar headerbilden!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  10. Gud så duktig du är som lyckas med Soldanella från frö. Du gödslar nog med omsorg. Den var verkligen vacker!

    SvaraRadera
  11. Hejsan Laila och Helena!
    Jag är inte specieltt duktig, är nog bara fruktansvärt envis då det gäller frösådder :=)

    SvaraRadera
  12. Så fin klocka. Hittade den i en plastelina och nu är den noterad, den ska så absolut med hem :)

    SvaraRadera
  13. Ibland skriver iPad,en vad den vill, menet en plantlista.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...