söndag 9 oktober 2011

Klippenstemon - Penstemon rupicola hybrid - Frösådd.

 Penstemon rupicola hybrid - Klippenstemon är en vintergrön mattbildande perenn som trivs i sol.

Odlas i stenparti eller som kantväxt i jord mot det torra hållet, tål inte fukt.
Blommornas färg finns i rosa och lila nyanser, har vedartad stjälk.

Frösår i lätt fuktad såjord i januari.
Täcker inte fröna med jord, använder endast vermikulit.
Sådden får stå inne ett dygn så fröna får dra till sig lite fukt.
Ställer ut krukan och låter den påverkas av väder och vind. 
Skottar snö över så länge det finns.
Det  börjar gro tidigt under våren, glöm ej att passa med vatten så att inte jordytan torkar ut.
Skolade om med 1 planta/kruka.
För att snabbare få stora plantor kan man skola om med ca. 3 plantor/kruka.

Tar man in sådden på förgroning måste man ställa krukan/plantorna under växtbelysning.

Det finns mängder av olika sorters Penstemon.
Vill man pröva så finns det en jättebra databas med såråd.

Önskar er alla en trevlig avslutning på helgen!


11 kommentarer:

  1. Penstemon är ju så vackra, jag har inte fått upp ögonen för dom förrän rätt nyligen. Har väl inte trott att det finns de som klarar sig hos mej. Ska bestämt ha fler! (:D Tack för såtipset!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Jag älskar penstemon. Klipppenstemon har jag ingen av, måste nog köpa en, den är så vacker.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej Helen

    Jag har några sorter men Klipppestemon har jag inte.

    Har du någon planta till salu???

    Ha det gott och en fin start på veckan.

    Kram/Gunilla

    SvaraRadera
  4. Penstemon är ett vackert släkte. En del sorter fröar av sig så man hittar plantor flera meter ifrån moderplantan medan andra sorter knappt ger frön.

    Gunilla!
    Ang. Klippenstemonen har jag inga plantor men har skakat ut de få fröna som fanns runt plantan. Kanske gror några under nästa vår.
    Du får påminna mig :=)

    SvaraRadera
  5. Åh, himmel så fin! Ska skriva upp namnet, jag samlar på namn till fina växter inför STA-listan...

    SvaraRadera
  6. Den var fin! Jag skulle vilja ha något i motsatt läge ... På norrsidan av huset har vi ca två meter gräsrimpa längsmed hela huset, sen är det en liten mur och nedanför den går vägen, vi bor alltså väldigt nära vägen, byväg visserligen. Har velat ha något på muren men allt jag ser i stenpartiväg ska ha soligt.

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  7. Vilken söt liten växt. Den skulle nog passa på min södersida... får leta efter den i plantskolorna till våren :-)
    Ha det gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera
  8. Då skall jag notera det när frölistan kommer.

    Hoppas att jag inte missar det.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  9. Den här skulle behövas i vårt stenparti , ska försöka få tag på frö och följa dina såråd!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  10. Trots att jag har bestämt mig för ett 'viloår' med att plocka frön har det plockats och rensats drygt 100 sorter.

    De flesta är inskickade till STA:s frölista.
    Även frön från denna Klippenstemon var med i det paketet.

    SvaraRadera
  11. Ich finde es sehr interessant, dass er der wissenschaftliche Name der Pflanze ist, so sollte in allen öffentlichen Straßen, so dass die Menschen mehr über das Thema wissen.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...