måndag 1 november 2010

Sådd av Vårärt - Lathyrus vernus.

Tiden går fort, redan första november!
 Vill börja med att säga att jag verkligen försöker hålla koll på alla kommentarer under inläggen men ibland så missar jag. Hoppas jag blir ursäktad.
 Ska även se ifall jag kan 'klura' ut ifall det går att samla frösåddstipsen under en gemensam rubrik så det blir lättare att hitta. Vet att dom är 'spridda' över hela den tid jag har bloggat.

 Dagen frösådd blir Vårärt -Lathyrus vernus.
 Har under några år både 'surrat' och 'tvingat' på flera av mina vänner denna underbara växt. För mig är den ett 'måste' i varje trädgård.
Vet att jag har lyckats för nu har 'alla' den och är lika förtjusta.
 Det är en perenn som har allt!
 Kommer snabbt igång under våren,

 redan i mitten av maj börjar den blomma, finns i flera färgnyanser, vit, rosa, vitrosa,

 lila och blålila,


 blir ca. 30-35cm hög, blommar fram till senare del av juni.
 Vackert parbladigt bladverk, vackra blomknoppar,

 runt fint växtsätt absolut hela växtsäsongen,

 trivs i halvskugga, lite mullrik jord. Men har även plantor i sol, upphöjda rabatter med torrare jord och plantorna är lika fina där.

 Sen är den lätt att fröså. Fröna behöver ingen kylperiod för att gro, men dom tar heller inte skada ifall man frösår och ställer ut krukan, det gror då ute under tidig vår.
 Har man förutsättningar för att driva upp sådder inne med svala rum, växtbelysning, växthus osv. kan man starta upp sådden tidigare.
 Brukar 'slipa' fröna innan dom sedan läggs i vatten ett dygn före sådd. Lägger fröna mellan 2 finkornigt sandpapper och 'rullar' sedan lite försiktigt.
 Använder såjord, under växtbelysning i rumsvärme, det börjar gro på ca. 10-16 dagar,

 skolar om med 3 plantor/kruka.

 Plantorna hinner bli stora nog för att planteras ut i rabatten redan under första sommaren.

 För den intresserade finns en frölista på min hemsida som fylls på med olika sorter som blir rensade.

Ha en lugn och skön kväll!



                               

16 kommentarer:

  1. Vilka bra råd.
    Jag ser att jag gjort ett bra val att köpa Vårärt av dig...den är hur fin som helst:-)
    En liten undran bara..vilken månad sår du den, januari..februari?
    Ha det gott/ Stina

    SvaraRadera
  2. Hej Stina!
    Jaaa, Vårärt kan/ska man ha på flera ställen i trådgården ;=)
    Jag var medveten om att jag inte skrev någon tid då jag frösår för det varierar väldigt mycket. Ibland redan i januari men har även beställt frön från STA:s frölista och då har inte fröna kommit i jord förrän början på mars. Utgår ofta från att växthuset ska startas upp i slutet av mars eller början på april.
    Ha det bra du med!

    SvaraRadera
  3. ( jag blir så ilsken när kommentarerna får fel..) men jag skrev tack. nu tror jag att jag kan så mina höga perenna ärteblomster inne också, eller? dom här var jättesöta, visste inte att det också finns än lägre variant.

    SvaraRadera
  4. Vårärt har jag sått någon gång men tror jag kan ha rensat bort den för jag har inte sett den blomma.
    När du skriver ett inlägg så kan du skriva i där det står etiketter...längst ner till höger i skrivrutan. Ex skriva frösåddtips där .Då hamnar alla de inlägg som har den etiketten under samma etikett. Hos mig står etikettenas namn till höger i bloggen!
    Ha en fin kväll! / Irene

    SvaraRadera
  5. Ja visst är den fin. Har en vitblommande variant som jag är väldigt glad i.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  6. Hej Mia!
    Den enda sort jag vet och har prövat som behöver en kylperiod är Vippärten - Lathyrus niger. De andra sorterna gror i rumsvärme, vilken sort har du?

    Hej Irene!
    Tack snälla för beskrivningen om hur man gjorde. Var in på din Blogg och kollade, nu har jag prövat med några här. Kan man få in Etiketten : Frösådd i raden där man har Bloggintresserade, personlig info m.m. en Gadget?

    SvaraRadera
  7. Hej Birgitta!
    Har inte den som är helt vitblommande men önskar jag hade. Den närmaste vit jag har är L.vernus 'Rosenelfe'
    Ha det fint du med!

    SvaraRadera
  8. Hej igen! Du har redan Etiketter i den raden. Jag tror det är en gadget som automatiskt blev när du skrev i ex frösådder. Om du vill flytta den i högerkanten går du in på design och håller pilen på gadgeten och vänsterklickar och drar (håller ner vänsterknappen under tiden du flyttar). Då kan du flytta den i högerkanten. När du är inne på design kan du också klicka på redigera i etikettrutan. Då kan du ändra i just den gadgeten!
    Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera
  9. Hej Irene!
    Jag upptäckte det till sist :=) Fick hålla på en stund innan det blev rätt.
    Tack snälla du för hjälpen!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  10. Hej Helen!
    Tänk... den där stod jag och tittade länge på i våras. Tänkte att jag skulle börja använda den så småningom, fast jag trodde den blommade kortare tid. Nu blir den än mer intressant, då den blommar den där tiden i början av juni då inte mycket mer än prästkragar och akleja finns att tillgå..:-)

    Tack för gott tips!! kram H.

    SvaraRadera
  11. Hej Anja!
    Jaaa, dom är superfina :=) Vårärten är nog min favoritblomma på våren, en av dom i alla fall.

    Hej Trädgårdsmakare Hillevissan!
    Är ganska övertygad om att du inte kommer att ångra dig ifall du införskaffar nig några plantor i olika färger av Vårärten :=)
    Sen får du göra som jag... 'tvinga' på dina vänner att 'upptäcka' en fin perenn ;=)

    Ha en fin dag alla!

    SvaraRadera
  12. Vilken söt blomma! Får se om jag ka skaffa den som planta för frösådd har aldrig varit ett intresse hos mig!
    Tack än en gång för jättefint paket!
    kram Mia

    SvaraRadera
  13. Hej Mia!
    Vårärt har blivit lite mer 'vanlig' i handelsträdgårdarna under vårens utbudet av perenner, i alla fall i mina trakter. Hoppas du finner en planta att köpa :=)

    Varsågod!
    Roligt du ville vara med om utlottningen.
    Ha en härlig kväll!

    SvaraRadera
  14. Det var en ny bekantskap, vilken söt blomma.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  15. Hej Gudrun!
    Välkommen till min Blogg! Roligt att du har hittat hit :=)
    Ja, en favorit som jag gärna vill fler ska upptäcka.
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...