onsdag 12 oktober 2011

Dysterpenstemon + Vårpenstemon + Forspenstemon - Frösådd

Har prövat flera olika sorter av Penstemon, här kommer förslag på några fler.

Alla dessa sorter är försådda på likadant sätt.
Frösådd i januari i lätt fuktad såjord.
Täcker ej fröna med jord endast med vermikulit.
Sådden får stå inne ett dygn i rumstemperatur så fröna får dra till sig lite fukt.
Samlar alla krukor tillsammans i en frigolitlåda.
Ställer ut och låter krukorna påverkas av väder och vind.
Eftersom det finns snö skottas det över lådan så länge det finns.
Då våren kommer får man passa mot torka.
Alla sorter gror ute tidigt under våren.
Vill man ta in på förgroning måste sådd + plantor ställas under växtbelysning.

Penstemon heterophyllus - Vårpenstemon.

Skolas om med 1 planta/kruka.

Upprättväxande ca. 30-35cm. hög.
Stora nog för utplantering i rabatt under sommaren.

Penstemon serrulatus - Forspenstemon.
Finns med lavendelfärgade eller vita blommor.

Den lavendelfärgade sprider sig med fröer, man hittar plantor både här och där.

Forspenstemon har ett hängande växtsätt vilket gör att den passar som kantväxt.

Penstemon wippleanus 'Chocolate Drop' - Dysterpenstemon.
Varierar vid frösådd både i höjd och färg.
Har en som är väldigt mörk och ca. 25-30cm. hög.




Skolas om med 1 planta/kruka.

Har även fått dessa färger av frön från 'Chocolate Drop'

Färg med lila nyans.

Färg med rosa nyans.

Penstemon tål inte fukt utan vill stå soligt och torrt för att trivas.

Ha en fin dag!

9 kommentarer:

  1. Oj det finns alldelens för många sorter.
    Alla är ju lika fina.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Att de blir så olika jag tycker nog om allihop tror jag :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  3. Helen, då du sått Penstemon serrulatus ´Alba´, har de till stor del blivit vita då? Jag sådde den vita från STA-listan och satte ut många, många plantor runtom i trädgården nu i år, tror du de blir vita eller lite blandade då de börjar blomma? Inte för att jag tänker utvisa de blå...:-)

    SvaraRadera
  4. Kanske var det frön från min planta du fick från STA:s lista :=)
    Har bara frösått ett fåtal plantor som en vän ville ha och alla blev vita.

    SvaraRadera
  5. Hejsan Helen!
    Nu skall jag använda det där fula ordet som jag ogillar, men hittar inte en mer beskrivande när jag ser dina penstemon: Dräglar, gamla männskan! (Eller kanske just därför - typ;)))!)
    Å herreje så snygga!/Anja

    SvaraRadera
  6. Fina plantor, speciellt Penstemon wippleanus 'Chocolate Drop' får hakan att slå i tangentbordet av häpen förtjusning.
    Ha det bra.

    SvaraRadera
  7. Vad kul Helen, tack. Då får vi se om mina blir vita också...

    SvaraRadera
  8. Jättefina, men jag har inte sått några själv tror nog att det inte blir några sådda, måste ju ha plats också...

    SvaraRadera
  9. Jag kan inte vara ledsna blommor, eftersom de pekar i marken och inte är öppna.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...