fredag 2 september 2011

Lundaralia - Aralia racemosa - frösådd.

En stor vacker örtartad perenn är Lundaralia - Aralia racemosa.
Den kräver sin plats i rabatten eftersom den blir ca. 1,6m hög och ca. 1,2m bred.
Har läst att den kan bli högre i varmare zoner.

 Lundaralian verkar trivas fint i alla lägen och jordar.
Min planta växer i sol, upphöjd rabatt som har torr jord.
Men den föredrar något fuktig men väldränerad jord i halvskugga/skugga.
I slutet av juli börjar man ana att den ska blomma.

I slutet av augusti blommar den med små vita/limefärgade blommor som bildar en lång 'vippa'.

Mörkröda/vinröda stammar.

Blommorna övergår till fröställning i slutet av augusti.


I slutet av september/början på oktober är fröna mörkt röda och mogna för skörd.
Det är inte alla höstar fröna hinner mogna hos mig.

Hinner fröna mogna plockas dom in och tvättas i vatten flera gånger för att få bort fruktköttet.

Frösår i såjord i januari.
Fuktar jordytan lite lätt och täcker fröna tunt med såjord.
Låter krukan stå inne 1 dygn så fröna får dra till sig lite fukt.
Ställer ut och låter sådden påverkas av väder och vind.
Fröna gror ute under våren, lite ojämt så man får vänta ut det antal man tycker sig behöva.
Jag tar in krukan i växthuset då det öppnas i slutet av mars/början på april där det gror snabbt.
Skolar om med 1 planta/kruka.

Plantorna är stora nog för utplantering under sensommaren.

Trevlig fredag kväll!


16 kommentarer:

  1. Oj så fin! Den blev jag allt lite förälskad i!!

    Det låter så lätt när det sås och sådderna ställs ut - det lyckas jag aldrig med! Undantag Aklejor ;) Det är inte så att du säljer en liten stickling av den här skönheten? Hade passat som handen i handsken i min skogsbacke :)

    Alltid roligt att läsa din blogg - lärorik och trevlig läsning. Ha en skön helg :)

    SvaraRadera
  2. Den var fin! Vilka fina stammar och bladen är lummiga och fina. Blommor och frön som extra bonus. Tack för tipset!
    Ha en härlig kväll!

    SvaraRadera
  3. Hej igen,
    har nu maila dig, hoppas det kom fram :)

    SvaraRadera
  4. Vilken fin växt! Stammarnas färg var läcker. Jättetrevligt inlägg med både information och inspiration, det gillar jag. Jag frösådde litegrann i vintras och ställde ut, med blandat resultat. Men jag ger inte upp utan ska pröva i vinter igen, en del kom ju trots allt upp och är nu utplanterat i rabatterna.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Så himla fin!!!! Önskar dig en mysig fredagskväll. kram

    SvaraRadera
  6. Vilken fin växt...

    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  7. Hej Helen
    Vilken härlig stor växt, är den stadig också? Det såg inte ut som du behövt binda upp den!? Jag lägger Aralian till min 'vill ha lista' hoppas du får några frön till försäljning :)
    Ha en fin helg/Stina

    SvaraRadera
  8. Vilken trevlig växt.Och så fina fröställningar och färg.ha det gott.

    SvaraRadera
  9. O jag gillar den mörka stamdelen.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  10. Hej Helen!Så kul att du tittade in hos mig när jag tog mig samman och satte igång bloggen igen. Och den där aralian är ju verkligen en sevärdhet!

    SvaraRadera
  11. Kanske man ska ta och skaffa sig en Aralia också.... hm.... !;-) (Fresterska!)

    SvaraRadera
  12. Förstår Lotta, som blev lyrisk över denna fina aralia!!! ;-)

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  13. Det var en ny bekantskap för mig. Väldigt fin.
    Skulle passa fint i gränsen till skogen hos mig.
    Tack för tipset. Ha det bäst. Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Lundaralia är en fin växt att ha i sina rabatter.
      Lycka till med odlingen!

      Radera
  14. Hej Helen,
    Denna växt var så fin! Svårt att hitta info om den dock, men såg tipset från dig så jag provar här. Vissnar den ner varje vinter eller lämnar den liksom en "buske"? Funkar det att skotta upp mycket snö på den? Bor i Boden.. Tack på förhand <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Theres!
      Roligt att du hittat hit och känn dig varmt Välkommen att läsa då tid och lust finns.
      Ja, Lundaralian vissnar ner helt och hållet under vintertid. Du kan lugnt odla den i Boden eftersom den inte har några problem att överleva i vår zon.

      Radera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...