söndag 27 februari 2011

Maackia amurensis - Frösådd.

Har mest skrivit om frösådder av perenner men man kan ju även ge sig på att pröva sådd av buskar och träd.
Maackia amurensis har inget svenska namn.
Är ett otroligt vackert träd som jag rekommenderar till alla som har en plats kvar i sin trädgård.

Finns att köpa i välsorterade handelsträdgårdar både som buske och på stam.
Närmast i mina trakter är Barbros perenner & träd i Pålberget/Piteå, Rydlinge plantskola i Skellefteå och Hansskogs i Umeå.

Maackia amurensis blir ca. 4-6m. Växer väldigt långsamt, trivs i sol/halvskugga och 'vanlig' trädgårdsjord.
 Bladen är silvergröna och lite ludna på våren

 för att sedan bli mörkgröna.
 Blommar med gräddvita 10cm.långa upprättstående blommor i slutet av juli/början på augusti.


 Efter blommningen bildas fröskidor som inte hinner bilda sådugliga frön i min zon. Får vacker gul färg på bladen under hösten.


 Hade turen att få några mogna frön -05. Frösådde inne i rumsvärme under växtbelysning i början på december. Fröna började gro inom ca. 10-14 dar.

 Det grodde väldigt ojämt så man fick vänta in alla.

 Ställde krukan svalt, ca. +10º-15º och under belysning.
Skolade om med 1 planta/kruka.
Tyvärr visade det sig att valet av innesådd var inte bra.
Plantorna tynade bort allt eftersom och det blev bara 2 kvar.
Med den viktiga erfarenheten rekommenderas att man ska nog fröså och låta krukan stå ute hela vintern för att låta det gro ute under våren.
 Under sommaren -06 krukades plantorna upp ytterligare en gång till.
 Fick tillbringa vintern nergrävda i kallbänken som är fylld med sand.
 Sommaren -07 krukades plantorna om igen till större krukor.

 Fick stå nedgrävda ytterligare ett år i kallbänken.
 Sommaren -08, fortfarande inte speciellt stora grävde jag ner en i rabatt

 Den andra gavs bort eftersom jag var trött på vinterförvaringen och kunde inte ha fler träd av just den sorten.
 Trots flera år sedan sådd är inte stammen mer än ca. 30cm. hög och har tre bladpar.

 Har skydd omkring plantan för att överhuvudtaget se och inte trampa sönder den.

 Jag är en erfarenhet rikare men med resultatet i hand... det går fortare att köpa ett 'färdigt' träd eller buske.

Ha en skön söndag!


24 kommentarer:

  1. Vilket fint träd det skulle nog passa hos mig.
    Hansskogs är ju inte så långt härifrån .

    Du hade ju tur ändå att några överlevde och att du kunnat plantera ner den.
    Men vilken tid det tar. Jag har nog inte det tålamodet.

    Jag skall så några sorter Meconopsis när tror du att det är lämpligt.
    Jag sådde för några år sedan och det blev för tidigt de klarade sig inte.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Det var ett nytt träd för mig! Är just nu alldelse "träd-galen" och vill gärna prova att fröså alla jag kommer över. Köpte en hög med spännande fröer på Tradera igår. Ska bli spännande att se om de tar sig... :)
    Maackian åker genast in i önskelistan! Tack!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej Helen!
    vilket litet bra skydd för den lilla plantan.
    Borde jag också ha på en del.
    ha de gott
    Annika

    SvaraRadera
  4. Hej Helen.
    Det här trädet är ju inte så jättevanligt på våra nordliga breddgrader,det blir intressant att höra om hur trädet fortsätter att växa hos dig.
    Ha en fortsatt bra söndag!

    SvaraRadera
  5. Hejsan!
    Har även ett köpt träd i min trädgård sen några år tillbaka som växer och trivs utan problem.
    Att fröså var mest bara för att pröva :=)

    SvaraRadera
  6. Ja det var jättefint och så fint bladutspringet var! Jag tycker att det är jätteroligt att följa träd från frö. Jag har några almar i trädgården som jag sått från frö. Då min dotter (som nu snart fyller 19) gick i femman, följde jag med henne på skolresa till Gävle och där plockade jag fröerna i parken utanför kyrkan. Ett av träden har vid det här laget växt om mig. Jag visste inte ens om almar kunde växa i ett kallhål utanför Umeå.

    SvaraRadera
  7. Ja, så vidare praktiskt och ekonomiskt är det väl inte att fröså träd själv - men ROLIGT!

    Just nu har vi två frösådda träd. En äkta kastanj, frö från Portugal, och en valnöt, frö från Ystad. Båda växer på hyfsat...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  8. Jättefint särskilt på våren o vilket fint blomsterhänge!Jag har tålamod men vad gäller träd o buskar så gör jag nog som du.Både köper o frösår!Har en frösådd kastanj som växer så sakta.Gav bort en o den växer minsann fortare än min typiskt :-)o då finns den planterad bara några trädgårdar här ifrån!
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  9. Jättefint träd!
    Även om det går fortare och enklare att köpa ett färdigt är de ofta vägen dit till det färdiga som är halva nöjet:)
    Må så gott!

    SvaraRadera
  10. Har varit ett önsketräd i många år, i fjor beställde jag en liten planta, ångrar lite att jag inte köpte en rejäl på en gång, min lilla planta är väl 10 cm hög, men den som väntar på nåt gott... :-)

    SvaraRadera
  11. Fint träd och jag måste nog säga att du kan vara stolt över ditt lilla träd jag skulle vara jättestålt om jag hade sått ett eget träd//Britt

    SvaraRadera
  12. Varför har jag inte plats för ett arboretum?! Det finns så många träd jag skulle önska mig, men med 850 kvm finns det begränsningar!/Anja

    SvaraRadera
  13. Det är nog mer praktiskt att köpa färdiga träd, men inte alls lika roligt. Din planta ser jättefin ut - lycka till med den!
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera
  14. Oj ..vilket fantastiskt tålamod du har! Men jag förstår utmaningen också att lyckas fröså em Maackia:) Och det har du gjort! Jag ser med spänning fram emot hur min Maackia har klarat första vintern hos mig...(köpt på Hansskogs i Umeå ;)
    Ha det gott/Stina

    SvaraRadera
  15. Hej Helen, jag svarar här så du ser det. Jag är redan på din blogg och tittar på såråden. Det är en guldgruva av kunskap du skapat. Är väldigt nyfiken på hur du gjorde för att få upp Buskvallmon Romneya coulteri. En ösnkedröm att få ha en planta i trädgården. Drar du upp några i år och får någon över kan du väl höra av dig. Annars tar jag som sagt emot såråd.
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  16. Ang. frösådd av Buskvallmo - Romneya coulteri.
    Helt ovetande om att det var väldigt svårt att få fröna till att gro frösådde jag -03.
    Använde såjord och lät krukan stå inne i rumsvärme någon vecka. Sedan ställdes krukan svalt (kylskåpet) +-4º-+4º i 6-7v. Tog in och ställde under växtbelysning i rumstemperatur.
    Fröna behöver en 'skogsbrand' för att gro. Eldade inte i krukan utan lade någon matsked aska på jordytan och vattnade sådden som vanligt. Väntade, väntade och till slut grodde totalt 7 frön. Vid den här tidpunkten hade jag förstått att det var näst intill omöjligt att lyckas. Blev så nervös då plantorna skulle skolas om med 1 planta/kruka att jag bröt av en. 6 kvar, fem delades ut och en behöll jag själv som sedan krukodlades under några år. Inte speciellt stor och vacker, trivdes inte i kruka med sin pålrot, men den blommade.
    Tröttnade efter några år så plantan gick till komposten.
    Har inte prövat fröså den någon fler gång eftersom den är ändå inte härdig i min zon.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  17. Ohhh, vilket tålamod!! Men så kul att ha egna frösådda träd. Det ser vackert ut!

    Ha en toppenvecka!
    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  18. ang. Buskvallmon!
    man kan pröva med GA3, ett växthormon som man endast köpa från Garden North
    http://gardensnorth.com/site/

    SvaraRadera
  19. Du är ju helt otrolig när det gäller frösådder! Verkar vara ett perfekt träd för den lilla trädgården men jag är på jakt efter snabbväxande och stoora träd och buskar med fina bladfärger och -former.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  20. Vilket vackert träd du skriver om idag, mycket snyggt! Såg en gigantisk Romneya i somras i England (jättetjusig) och då fick jag höra hur svår den var så din prestation att få fram plantor från frö av den var något extra!

    Ha det gott
    Åsa

    SvaraRadera
  21. Jo, förstod efteråt att jag hade lyckats med något som var väldigt svårt, nästan omöjligt.
    Tror dock att jag hade väldigt tur med att få fina frön :=)

    SvaraRadera
  22. Googlade frösådd av Maackia eftersom jag tydligen beställt det från STA. Känns som jag skulle kollat din blogg innan beställning. :-)

    Kram, Carian

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske har bättre tur än vad jag har så ge inte upp :=)

      Radera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...