lördag 17 december 2011

Saxifraga fusca - Frösådd

Saxifraga fusca är en Bräcka som trivs i något fuktig men väldränerad jord, sol/halvskugga.
Har en bladrosett med tandade njurformade blad.
 Blomstänglar växer upp till ca. 30cm. och får en 'sky' av rödbruna blommor.


Frösådde i lätt fuktad såjord i början på februari.
Fröna är ljusgroende så täck inte med jord ev. endast med vermikulit.
Sådden fick stå inne i rumsvärme 1 dygn så fröna fick dra till sig lite fukt.
Ställde sedan krukan i ett utrymme där temperaturen pendlar mellan -4,0º - +4,0º.
Lägger en plastfilm med lufthål i över krukan för att jordytan inte ska torka ut.
Passar krukan ca. 1ggr/vecka, vänder plastfilmen vid kondens så att jordytan inte möglar.

Absolut enklast är att ställa ut sådden och låta den påverkas av väder och vind.
Skotta snö över ifall det finns.
Passa mot torka då vårsolen börjar skina.
Fröna gror ute under tidig vår.

Tog in sådden till växthuset i slutet av mars/början på april.
Fröna började gro på ca. 1v.

 
I början på maj hade plantorna växt till sig lite.

 
Skolade om i mitten av maj med 2-3 plantor/kruka.

Har en urtvättad tvålpump i växthuset som är fylld med växtnäring så jag enkelt kan gödsla alla plantor med en svag lösning 2-3 ggr/vecka.

I mitten av juni var plantorna stora nog för att kunna planteras ner i rabatten.

 
'Överskottet' av plantor var så här stor i slutet av juli.

 
Bildar bladrosett första året för att sedan börja blomma året efter sådd.
 

 
En annan Bräcka med liknade utseende både av blommor och blad är Saxifraga punctata.
Är frösådd på likadant sätt som S.fusca.


 
Den växer snabbt ut i sidled och blir fort en stor 'tuva'.
Frön till den vet jag däremot inte var man hittar.

Önskar er alla en Trevlig Adventshelg!

5 kommentarer:

  1. hvor er det skønne billeder:) Anne Gine

    SvaraRadera
  2. Den har jag inte heller.

    Riktigt söta blommor och fina blad.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Underbart beskrivet,jag ska köra igång direkt efter jul med mina frö. Hoppas det lyckas,har aldrig vintersått innan. Kanske kommer in och ber om tips och råd.Kram/Fia.

    SvaraRadera
  4. Kul att ni gillade Bräckorna :=)

    Det är bara att fråga Fia, hjälper gärna till ifall jag kan.

    SvaraRadera
  5. Men åh, vilken fin blomma! Den vackraste jag sett på länge! Det är så härligt att du lyckas så bra med dina sådder och uppdrivningar - tror inte att jag vet någon som har så gröna fingrar som du!

    Solsken och snö
    //Linda

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...