torsdag 17 mars 2011

Hypericum androsaemum 'Albury Purple' – Frösådd.

 Då jag köpte några frön -09 av Hypericum androsaemum 'Albury Purple' visste jag inte något om växten utan hade bara sett den på bild och tyckte den var fin.

Hypericum androsaemum 'Albury Purple' har inget svenskt namn men tillhör släkten Johannesört.
Det är en lövfällade 'buske' som trivs i sol/halvskugga i fuktig men väldränerad jord.
Ju mer sol, ju rödare blir bladen.

 Mindre antal blommor i djup skugga.
Enligt uppgift kan den bli ca. 1,5-3,0m men här är den ännu bara ca. 35-40 cm hög, kan bero på att plantan är fortfarande ung eller så blir den inte större i zon 5-6.
 Blommar med gula dekorativa blommor i slutet av juli och framåt.

 Som sedan följs av röda bär.


 Läser att den kan dö ovan jord kalla vintrar men roten överlever oftast och nya grenar kommer därifrån.
 Ska bli spännande att se hur min planta gör efter den här kalla vintern.

 Eftersom det visade sig att plantan inte hade några problem med övervintringen och jag har inte sett den i någon trädgård här omkring så måste den ju spridas bland de Norrländska trädgårdarna, eller hur?

Tog frön från egen planta i höstas.
Frösår i såjord i slutet av januari.
Sådden ställs i rumstemperatur och under lysrör.
Fröna är ljusgroende dvs. täck ej med jord ev. endast med vermikulit för att fukten ska behållas bättre på jordytan och inte torka ut.
Lägg plastfilm med hål över krukan, vänd vid kondens så frön eller jordytan inte möglar.
 Fröna börjar gro ca. 3v. efter sådd.

 Plantorna är pyttesmå så det dröjer ett bra tag innan man kan skola om.
 Börjar med bredskolning, vilket jag har gjort i dag,

 ställer svalt och under lysrör.
 Planterar om med 1 planta/kruka då växthuset öppnas i slutet av mars/början på april.
 I början av maj har plantorna vuxit till sig.

 I slutet av maj krukas plantorna upp ytterligare en gång.

 Går att plantera ut i rabatten då risken för frostnätter är över.

Ha en bra dag alla där ute i stora vida världen!

5 kommentarer:

  1. Jag har aldrig förr sett denna växt, men det är ju ingen ovanlighet numera att läsa om okända växter här i din blogg.
    Helt rätt tänkt att nya härdiga växter skall spridas till andra trädgårdar.
    Ha en fin kväll.

    SvaraRadera
  2. Oj så fin den var, har inte sett den innan tror jag men jag skulle gärna haft en sådan.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Fin!Har inte heller sett den förrut.Självklart ska den spridas vidare:-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  4. Hej! Tack för en fin instruktion! Jag har blivit stormförtjust i denna växt! Nu vill jag prova ta frön och få fler plantor. Hur ser fröna ut? Jag har öppnat en frökapsel, men det är bara små smulor i den. Är det det som är frön?!
    Tacksam för svar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då själva frökapseln blir mörkare och man kan se att den börjar spricka lite är den mogen att plocka. Där i finns det gott om små, små frön som du sedan sår på jorden. Lycka till!

      Radera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...