lördag 16 oktober 2010

Höstsådd.

 Tiden på grobarheten hos frön varierar mycket, en del tappar nästan sin 'kraft' på ett par timmar medan en del frön är fullt dugliga i hundratals år, som tex. Bolmörten.
Mogna frö av bla. olika sorter Stormhatt – Aconitum, Anemoner, Porslinsanemon - Anemonopsis macrophylla, Nunneört – Corydalis, Dicentra, Hundtandslilja – Erythronium, Lunddocka – Glaucidium palmatum, Julros – Helleborus, Blåsippor – Hepatica, Pioner och Trillium är några sorter man bör fröså under hösten/senvintern.

Visst kan något enstaka frö gro även om man köper av dessa sorter och frösår under feb-mars, men man vill ju ha 'full pott' eller hur?
  Det finns fröfirmor som förvara och levererar sådana här frön helt korrekt, i lätt fuktad sand eller vermikulit. I beskrivningen av fröna står det 'moist-packed seed',
 
 dom gror bra oavsett tidpunkten man får hem dom i brevlådan.
 Det absolut enklaste och som alla kan är att fröså och låta sådden stå ute hela vintern och låta det gro under våren.
 Jag frösår bara i S-jord, tycker att Hasselfors är absolut bäst men det är upp till var och en vilken såjord man vill ha.
 
 För att slippa springa runt och hämta ser jag till att ha allt framtaget klart för att börja fröså som tex. färdigskrivna namnlappar, byttor, vermikulit, sprayflaska m.m

 Frösår i lätt fuktad såjord, spelar ingen roll hur odlingskärlet ser ut bara det finns hål i botten så överflödigt vatten kan rinna ut.

 Täcker jordytan med vermikulit men man kan även använda sig av fågelsand, sand 0-8mm. Till  frön som gror långsamt kan man använda makadam 2-4mm eller grus 1-3mm.

 Krukorna får stå inne i rumstemperatur ett dygn så fröna kan dra till sig lite fukt, sedan ställer jag ut och samlar alla krukor i en låda för att enkelt ha sådderna samlade.
Att ställa ut och ge fröna en kylbehandling heter stratifiera.


 Täcker med en fiberduk för att förhindra frö via luften eller att något djur ska 'härja' runt bland krukorna

 sedan skottar jag snö över så länge det finns.


 Då våren kommer får man passa noga med vattningen så att ingen kruka torkar ut.

Det finns fler sätt att odla fram plantor på, jag 'förgror' en hel del
Allt beror på vilka olika förutsättningar vi har som tex. tid för att passa sådderna, tålamod, svala rum, kalla rum, växtbelysning, växthus, snö osv.
Men det berättar jag mer om nästa gång.

Trevlig lördag kväll!




                             

8 kommentarer:

  1. Åh, vad trevligt och informativt! Jag har både pionfröer och julrosor som ska sås. Jag ska följa ditt exempel:)
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Hej, det här var mycket matnyttigt och intressant! Hälsningar Åsa

    SvaraRadera
  3. Hej Madam C!
    Roligt att du har hittat hit till min Blogg, du är Välkommen!
    Det är spännande med frö och sådder :=)
    Lycka Till!

    Hej Åsa!
    Du är varmt Välkommen du med till min Blogg!
    Vad glad jag blir över att du tycker dig hitta mycket att läsa.

    Ha en trevlig avslutning på helgen båda två!

    SvaraRadera
  4. Wow, vad mycket intressant att läsa och lära sej om frösådder, precis vad jag behöver!
    Jag har köpt MASSA fröer som jag ska höstså. Enligt dej och andra verkar det vara det enklaste sättet att så perenner, så jag provar det.Finns det några perenner man kan så nu, för att utplantera i höst, eller är det stor risk att de inte klarar sej i vinter då, alltså inte hinner bli nog stora för vintern? Jag odlar också i zon 5.
    Jätteglad att ha hittat din blogg!!!
    /nettan

    SvaraRadera
  5. Ungefär när sår du? Först när det finns snö att täcka med? (Uppe hos oss i Boden/Luleå/Piteå-området ungefär i december.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta fröna frösås i mitten/slutet av jan. men frön som har kortare hållbarhet frösås i början på dec.

      Radera
  6. Hej Helen! Vilka toppeninstruktioner jag fick för min planerade perennsådd!
    Vet inte om det var mig du sa hej till i ett utav dina senaste inlägg. Men jag ville bara säga att jag läst bloggen länge, innan jag själv skaffade en egen blogg:) men nu blir det enklare att följa dig och alla andra härliga trädgårdstokar! Ha det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var dig jag ville hälsa välkommen hit.
      är så glad om jag kan inspirera någon till att börja försöka sig på egna frösådder. Det är så spännande och man får många plantor för billig peng.

      Nu ska jag kolla in din blogg.

      Radera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...