måndag 20 juni 2011

Nomocharis - Fjärilsliljesläktet

Februari 2008 köpte jag frön från STA:s frölista av Nomocharis oxypetala syn. Lilium oxypetalum.
Frösådde i lätt fuktad såjord, krukan fick stå inne ett dygn så fröna fick dra till sig lite fukt.
Krukan ställdes sedan ut och fick påverkas av väder och vind.
Eftersom jag bor i den snörika delen av vårt land grävdes krukan ner i snön.
Då våren kom fick man passa med vattningen så att sådden inte torkade ut.
Det började gro i mitten av maj och i slutet av juni var det gott om tunna strån.

Krukan har sedan dess stått nedgrävd i kallbänken som är fylld med sand.
Vattnat med svag näringslösning.
Stråna är inte så mycket bredare i dag.

Har nu skolat om med en lök/kruka.

Har absolut kunnat skolat om sommaren -09 men av olika anledningar blev det inte gjort.
Januari -09 såddes frön av Nomocharis farreri, även dom från STA:s frölista.
3 frön grodde i maj.
Krukan har stått nergrävd i kallbänken.
Nu är lökarna omplanterade med 1 lök/kruka.

Nu återstår ytterligare 1 år innan dom ska planteras ner i rabatten.
Efter det blir det en tid av väntan innan man får se de första blommorna.

 Idag regnar det vilket är väldigt nödvändigt för det är torrt.
 
Önskar er alla en fin dag!

Uppdatering!
Sommaren 2014 blommade plantor av Nomocharis oxypetalum . var insigne för första gången.



18 kommentarer:

  1. Det är så roligt och inspirerande att se dina sådder. Nomocharis står högt upp på min önskelista men jisses vilken väntetid. Följer din istället.

    SvaraRadera
  2. Oj så spännande. Här har jag börjat plocka frö från lite av varje. Lägger i engångsmuggar och namnar. Hoppas på resultat. Ska så allt jag kommer över till hösten och gömma under en lövhög. Har du frösått Pion någon gång? Jag tog in fröna och ska iaf prova. Man kan ju inte mer än misslyckas. Kram.

    SvaraRadera
  3. Kom gärna in till mig med svar om du hinner.

    SvaraRadera
  4. Ja, det är ibland lång väntan innan man ser det färdiga resultatet :=)

    Under rubriken 'Frösådder' kan du läsa hur jag har frösått Pioner.

    SvaraRadera
  5. Vad duktig du är och vilket tålamod! Jag är alldelens för otålig för perenna sådder att vänta på, men spännande är det ju absolut. Och det är alltid lika inspirerande att titta in här hos dig och se vad du pysslar med:) //Malin

    SvaraRadera
  6. Otroligt vilket tålamod du har och plats att ha alla sådder. Skall bli kul att se resultatet...
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  7. Det krävs tålamod med liljor om jag förstår det hela rätt?
    Jag har blivit lovad frön från Krolliljor som jag ska så senare i höst men det lär ju dröja innan jag kommer att få se dem blomma i min egen trädgård. Men den som väntar på något gott :-)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  8. Wow, vilka godingar du håller på och driver fram!!! Verkligen avancerat.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  9. Jag beundrar din tålmodighet med sådden. Själv vill jag ha resultat snabbt - mer än några månader skulle jag inte stå ut att vänta.
    Hoppas verkligen att du får lön för din möda, det lär ju bli en riktig liten raring när den är 'färdig'!
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  10. Så underbart svar du kom med. Oj vad här ska samlas Pionfrö;)Kanske knallar runt hos alla grannar nattetid och norpar fler sorter,haha.

    SvaraRadera
  11. tack för alla dina instruktiva, goda råd om frösådder,som hjälpt mig mycket!det är också trevligt att ta del av alla dessa tjusiga växter du visar upp och som man inte visste fanns!!

    SvaraRadera
  12. Det är ju nu fem år sedan du sådde Nomocharis med lyckat resultat och det vore intressant att få veta om du fått uppleva någon blomning eller fortfarande väntar.
    Är f.ö. mycket tacksam för allt du skriver-går alltid till din hemsida vid tveksamhet och bristande egen kunskap och har stor respekt för all den tid och kraft du lagt ner på att hjälpa oss oerfarna.Imponerande! STORT TACK ska du ha Helen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du har hittat hit och gillar det du ser och läser. Blir så glad ifall jag kan inspirera någon/några till egna försöka med frösådder.

      Nej, ingen blomning ännu av Fjärilsliljorna. Jag väntar och väntar :=)

      Radera
    2. Kanske är en du fråga men är dessa frön ljusgroende? Hittar inget om detta!
      Mvh en som kommit över en drös med frön :) och inte vill förlora dem!

      Radera
    3. Det är ytterst sällan att jag täcker frön med jord utan använder oftas bara vermiculit eller grus över

      Radera
  13. Jag har läst om allt ditt tålamod, när det gäller att vänta ut växter. Nu är jag i en situation, där jag verkligen önskar mig tålamod. I höstas sådde jag Nomocharis oxypetala, och nu börjar stråna titta fram. Vad gör jag nu? Enligt dig ska krukorna ner i en sandbädd, men en sådan har jag inte. Kan jag sätta ner krukan i rabatten och fylla hålet med sand dessförinnan? Vad vintertäcker jag med inför vintern?
    Stort tack för alla fina tips du ger!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och Välkommen!
      Jodå, det behöver ju inte vara någon sandbädd utan du kan absolut gräva ner hela krukan i rabatten.
      Jag hade byggt kallbänkar typ pallkrage-modell för jag hade många krukor att övervintra.
      Vet ju inte var du bor eller hur dina vintrar ser ut men du kanske kan täcka krukan med granris vintertid.
      För att 'stråna' ska fortsätta att utvecklas kan du gödselvattna med svag, svag växtnäring då och då. Trots att stråna vissnar ner så får du inte glömma bort att vattna krukan så den inte torkar ut helt.

      Radera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...