tisdag 29 mars 2011

Rudbeckia occidentalis – Trollrudbeckia - Frösådd.

Är den vacker, ful eller häftig?
Trollrudbeckian – Rudbeckia occidentalis väcker i alla fall en åsikt hos betraktaren oavsett.

Den totala höjden är ca. 150-200 cm hög. Trivs i något fuktig men väldränerad jord.
Har bruna diskblommor (kolvar) på ca.5-8 cm lång som är omgiven av en krans med gröna foderblad.

 Bladen är ovala och blir stora ca. 30cm. trivs i sol/halvskugga.
Blommar i juli/aug. man kan se lite gult i den bruna kolven.

 Kolvarna står länge under hösten och frön bildas.
Klipper bort dom så man slipper massa frösådder till våren.

Trollrudbeckians frö behöver ingen kylperiod utan gror i rumstemperatur.
Men det går lika bra att fröså i jan/feb. i lätt fuktad såjord.
Låta sådden stå inne ett dygn så fröna får dra till sig lite fukt.
Ställ ut krukan och låt den påverkas av väder och vind, det gror ute under tidig vår.
Passa mot torka då vårsolen börjar skina.

Eftersom jag har tillgång till svala utrymmen, växtbelysning och startar upp växthuset i slutet av mars/början på april frösår jag inne i början/mitten av mars.
Använder såjord, täcker fröna lite lätt med jord.
Lägger plastfilm med lufthål över krukan så att jordytan inte torkar ut så fort.
Vänd plasten vid kondens så att det inte bildas mögel på jorden.
Ställer direkt under växtbelysning i rumstemperatur på ca. +20º-+22º.
 Fröna gror på ca. 7-12 dagar.

 Skolar om med 1 planta/kruka då de första/andra karaktärsbladet vuxit ut. 

 Plantorna hinner bli stora nog under sommaren för att kunna planteras ner i rabatten.

Önskar er alla en trevlig kväll!

9 kommentarer:

  1. tack för påminnelsen jag har ju en påse med mixade solhattar liggande det är väl hög tid, högtid för sådd...

    SvaraRadera
  2. Jag tycker den är läcker. Har den i min rabatt.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej Helen
    Fröna från Trollrudbeckian som jag köpte av dig har grott så bra :D. Efter jag skolade om dom ställde jag dom under växtbelysning ca +13-+15 grader, har jag dom för kallt?
    Ha det fint/ Stina

    SvaraRadera
  4. Jag gillar den:)
    Köpte ett par plantor förra året och för ca en vecka sedan frösådde jag ett gäng, har inte sett något liv än med jag hoppas det börjar grönska snart!

    SvaraRadera
  5. Kul ni gillar Trollrudbeckian, det gör jag med :=)
    Stina!
    Nej, tycker inte alls det är för kallt.
    Mina plantor står också i den temperaturen i garaget och mår bara fint. Då det är så svalt växer det inte så mycket utan dom håller sig kort och blir knubbiga växter.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att den är häftig! Helst på vintern...

    Kram!
    Stina

    SvaraRadera
  7. Vågar säga att den har ingen och kommer inte att få en plats i min trädgård.
    Ha en fin dag!
    /Anette

    SvaraRadera
  8. Du visar alltid så intressanta växter här...blir sugen på dem allihop.
    Såg att din brugmansia redan blommar....min brukar också få fnatt vissa år och blomma tidigt...den brukar komma igen med en andra blomning...som dock inte blir så intensiv som annars. Men jag tycker nog att det kan vara lite kul med blommor vid annorlunda tidpunkter....nu finns det ju inte heller så mycket annat att njuta av så passa på att njuta av den härliga doften.....kan nästan känna den ända hit.
    Ha det bra!
    Camilla

    SvaraRadera
  9. På rätt plats är den nog väldigt dekorativ, så jag gillar den!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...