lördag 12 november 2011

Taggvallmo - Argemone platyceras - frösådd.

Förstod av inlägget nedan att det finns intresse av att få veta mer om Taggvallmo - Argemone platyceras.

Det är en 1-årig växt, blir ca. 40cm. hög. har väldigt vassa taggiga blågröna blad.
Man bör tänka på placeringen i rabatten så man inte behöver riva sig i onödan.
Får vita blommor med stor mitt av gula ståndare.

Utslagna blommor är ca. 10-15cm. stora.

Trivs i torra, magra jordar med gassande sol.
Stjälkarna är tunna, ger ett 'ynkligt' utseende, inte speciellt vackra men blomman kompenserar det.
Finns även en sort med gula blommor, Argemone mexicana som har likadant växtsätt.
Den gula självsår sig lite och det kan dyka upp plantor som är lätt att plocka bort ifall man vill.
Den vitblommande Taggvallmon är däremot väldigt sparsam med att bilda egna frökapslar.
Tyvärr dålig bild men man får en uppfattning om utseendet.


Frösår i såjord i slutet av mars, täcker fröna endast med vermikulit.
Ställer sådden direkt under växtbelysning och i rumstemperatur.
Lägger en plastfilm med lufthål i för att bevara fukten bättre.
Fröna gror inom 7-10dagar.

Skolar om med 1 planta/kruka.

Då plantan har vuxit till sig lite syns bladmönstret och de taggiga bladen.

Då risken för frost är över planteras plantorna tätt tillsammans i rabatten för att ge ett 'större' intryck.
Blommar i juli med sådd i slutet av mars.

Frön av Taggvallmo - Argemone platyceras finns att köpa hos bla. Rara Växter.


Önskar er alla en härlig lördag!

9 kommentarer:

  1. Jag har taggvallmo fast med gula blommor. Usch, ja...den är vass och taggig.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Vilken otroligt vacker blomma. Måste prövas nästa vår. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. Väldigt vacker men verkar lite lurig med taggar :) kul med lite info Kram Suss

    SvaraRadera
  4. Jag gillar inte växter med taggar, det slutar alltid med att jag river mig på dessa, men den här var ju riktigt snygg.
    En sådan skönhet kan få en att glömma små världsliga ting som rivsår.
    Ha en fortsatt fin helg.

    SvaraRadera
  5. Mycket snygg´! både blomma och blad.

    SvaraRadera
  6. Mycket fin blomma - tack för tips och info om den :-)

    /Annika

    SvaraRadera
  7. Mycket snygg men alldeles för elak för att få bo hos mig. Det räcker så bra med alla rostaggar och elaka brännässlor som jag gör mig illa på hela tiden!
    Må så gott önskar Eva

    SvaraRadera
  8. Jättefin är den.Jag som även har varit i 'vallmoträsket' ;-)för en del år sedan har inte haft denna trodde nog att jag testat de flesta :)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  9. Hur sätter man vallmo för att det ska bli snyggt? När jag har följt anvisningen på påsen ser det så trist ut - alldeles för långt emellan plantorna. Kan man så lite tätare tror du, så att det blir som tuvor? Tycker väldigt mycket om vallmo och vill att det ska se fint ut i rabatterna :)

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...