fredag 4 november 2011

Blooming Friday

Fredagens tema är 'Det är en fälla'

Tänker direkt på de små gula, kletiga lapparna som jag sätter i krukorna hos växter som står under lysrör och svalt under vintern.

Använder dom även då det är dags för frösådd.
Det är en bra fälla för dessa eländiga sorgmygger som gör sitt bästa för att lägga ägg i jorden.
Deras larver äter sedan upp de små rötterna på de nygrodda plantorna.
Fungerar inte till 100% men det hjälper en del.

Undrar vad fjärilen tänkte då den insåg försent att det var en fälla.


Fler spännande bidrag till dagens tema hittar ni som vanligt hos Katarina.
Titta gärna in där.

Önskar er alla en härlig fredag!



22 kommentarer:

  1. Stackars fjäril, men det är ju naturens gång, en del gör fällorna andra faller där uti!
    kram mia

    SvaraRadera
  2. ja naturen är grym,äta eller ätas//maggan

    SvaraRadera
  3. Fällor finns för både stora och små djur:)Jag hatar dessa gula klistiga lappar, jag fastnar med fingrarna i dom...
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  4. Ja. Fällor finns det gott om! Den gula fångar effektivt flygfän....och nätet likaså. Ibland har jag räddat någon dagslända i växthuset från att fastna i dessa sinnrika nät.../Anja

    SvaraRadera
  5. Wow, ännu ett fantastiskt bidrag!! Jag är så imponerad av bidragen idag!!

    Trevlig helg!
    /Ruben

    SvaraRadera
  6. Klisterlappar är ju ett fiffigt sätt att fånga oönskade gäster :)och spindelnät är ju så vackra!! Kan förstå att det är ett bra sätt för spindeln, att fylla på förråden ....
    Trevlig allHelgona
    Tjingeling

    SvaraRadera
  7. Dom där gula lapparna brukar jag använda .Men jag har en viss ovana att fastna med håret i dom.Hänger dom i taket i källaren.

    SvaraRadera
  8. Åh, stackars fjärilen! Men det är ju naturens gång...
    Vi har också också Sibirisk nötkråka och cembratall, men jag tycker bara det är trevligt - har aldrig märkt att den gräver ner något... Men den kanske hämtar kottar hos oss och gräver ner hos grannen :-P

    Trevlig helg!
    Annika

    SvaraRadera
  9. Bra de finns, de där gula fällorna!

    Passar på att säga att jag gillar din fina allra översta bild jättemycket!

    /Anette

    SvaraRadera
  10. Liknande bidra hos mig. Flugfällan är effektiv tur att den finns.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  11. Den där flugfällan ser bra mycket roligare ut än såna där man hänger upp i taket.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  12. It is always fascinating to see a spider deal with the insects it has caught! Webs are beautiful but deadly traps.

    SvaraRadera
  13. Härlig tolkning. Önskar dig en jättefin helg. kram Johanna

    SvaraRadera
  14. Ajaj, där har den stackaren verkligen fastnat i fällan. Räcknar med att allt hopp är förbi..

    SvaraRadera
  15. De där gula klisterlapparna får jag kolla efter, verkar bra ! Önskar dig en fin helg !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  16. Tack för tipset om de gula kletiga!
    Stackars fjäril..den enes bröd den andres död..
    Kram Maria

    SvaraRadera
  17. De där flugfångarna är ju jätte fina var finner man sådana? Kram Suss

    SvaraRadera
  18. Köper flugfångarna på Blomsterlandet, finns säkert på fler butiker.

    SvaraRadera
  19. När jag var liten hade min mormor alltid såna där kladdiga hängande spiraler. Det var mååånga flugor som satt fast där :-))

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  20. Haha, that first flower is truly different, maybe the owner can't wait for the real one! That catch in the 2nd photo is so big even bigger than the catcher. The spider will be full for the next few days without needing to catch another again.

    SvaraRadera
  21. Härlig tolkning! Var hittar man de där gula klisterlapparna? Ser i kommentarerna att jag inte är den enda som inte sett dem förut.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  22. Jag vet inte hur många frösådder jag har fått uppätna - var köper man fällorna? Det är snart dags för nya frösådder...
    Önskar dig en underbar helg!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...