torsdag 16 december 2010

Naranjilla - Solanum quitoense – Frösådd.

 För många år sedan efter det jag hade frösått Känguruäpple för första gången och sett vilken trevlig växt det var som mer än väl fyllde upp sommarens krukor sökte jag efter fler frön inom familjen potatisväxter.

På Chilterns Seeds hittade jag frön av Naranjilla - Solanum quitoense, det var en spännande nyhet som jag beställde för att pröva.
 
Läste att frukten var sagolikt god att göra juice av eller att användas som smaksättare till 'nubben'. Frukten var väldigt populär i Ecuador och Chile, tänkte att det skulle den även bli i Piteå.
 
Naranjilla är ingen perenn i min zon utan även den fick man odla som krukväxt och vintertid kunde man förvara plantan svalt och under växtbelysning i 3-4år.
 
 Frösådde i slutet av januari, fröna var ljusgroende dvs. man täcker ej med jord.
Lägger över en bit plastfilm med lufthål i för att sådden inte skulle torka ut så fort.
Vänder plastfilen vid kondens så att det inte bildas mögel på jordytan.

Många frön från potatissläkten behöver lite extra värme ca. +22º-+24º för att gro bättre, min sådd fick stå ovanpå lysrörsrampen.
 Det tog mellan 2-3v. innan det grodde, ställde direkt under växtbelysning och i rumstemperatur.

 
Då de första 'riktiga' bladen hade vuxit fram skolade jag om med 1 planta/kruka i p-jord.

 
 Ställde direkt vid omskolningen plantorna svalare ca- +15º och fortfarande under växtbelysning.

 
 Plantorna växte väldigt snabbt, fick stora hjärtformade vackra blad med vinröda bladnerver som täcktes av korta lila mjuka hår.


På stammen och under bladen växte vassa taggar ut.

 
 Taggarna kunde bli 2cm långa så man fick vara försiktig för att inte riva sig
 Naranjilla trivdes bäst lite skyddad mot blåst i halvskugga och man fick passa med vatten annars slokade bladen och hela växten blev mer mottaglig för spinn.

 
Eftersom hela växten var både vacker och annorlunda blev den väldigt snabbt populära och omtyckt av många.
Trots att jag övervintrade mina ex. under några år, dom blommade jämt, jag försökte leka bi och pollinera med en mjuk pensel blev det aldrig någon frukt.
Den enda som jag vet lyckades var min kompis Owe, men om han smakade frukten eller vad han gjorde med den minns jag inte. 
 Beställde nya frön något år senare, dom plantorna saknade taggar så det finns nog kloner både med och utan taggar.

Här är det full snöstorm och det blåser snö i drivor.
Ta det lugnt alla som är ute i trafiken! 


10 kommentarer:

  1. Helt ny växt för mig, men vilka fina blad! Växten påminner lite om Aubergine tycker jag, men den kanske också är en potatisväxt.Verkligen jättevacker planta. Det är långt ifrån alltid en växt behöver en blomma för att vara vacker. Ha det gott Helen.

    SvaraRadera
  2. Hej Helena!
    Kul att du gillade Narajillan :=)
    Ha det fint du också!

    SvaraRadera
  3. Och här kommer en kommentar från en Helena till :-)
    Verkligen dekorativ!Snygga blad o sen att de drar åt lila.
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  4. Hej Helena!
    Se där! Tre på rad :=)
    Fattas bara ett a i slutet på mitt namn :=)

    SvaraRadera
  5. Vilken snygging ! fast den taggiga stjälken avskräcker lite, jag är på kant med taggiga växter, lyckas alltid klämma in någon tagg i tummen eller så när jag håller på. Synd att det inte blev någon frukt på dem. Ha en fin kväll
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  6. Hej Lisa!
    Ja, ett och annat stick fick man allt :=) Framförallt då man tog i bladen för att kolla så ingen ohyra gömde sig.
    Ha en fin kväll du med!

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig berättelse från frö till färdig taggig vacker planta !
    Trevlig helg !
    Kram Isa

    SvaraRadera
  8. Häftigt! Synd att det inte blev någon frukt. Jag åt Naranjilla eller Lulo som den kallas där när jag var i Colombia i höstas. Den serverades som en drink och var underbart god :)

    /Björn

    SvaraRadera
  9. Heya! I just wanted to ask if you ever have any problems with hackers?
    My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing several weeks
    of hard work due to no back up. Do you have any methods to stop hackers?


    Look at my web blog goodwill online store

    SvaraRadera
  10. When I originally commented I clicked the "Notify me when new comments are added" checkbox and now each time a comment is added I get three emails with the same comment.
    Is there any way you can remove me from that service? Appreciate it!



    My weblog ... mayunwana.com

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...