tisdag 8 februari 2011

Det gror....Dahlia, Sommarljus och Palettblad.

 I fredags kom det efterlängtade brevet med frön från STA.

 Hela lördagen gick till att fota fröernas utseende som ska in med bild på hemsidan. Sedan förberedde jag frösådden som skulle göras på söndag.
 Nu är det gjort och 38 nya perennsådder är på kylbehandling i det svala utrymme som håller +-0,0º-+4,0º.
 Myrtentörel - Euphorbia myrsinites och Rosettkrissla - Inula rhizocephala har jag läst gror i rumsvärme så dom krukorna står under lysrören. Gror det inte inom ca. 4v. får dom en kylbehandling.

Det har även börjat gro i några av byttorna som finns under lysrören.
 Sommarljus - Gaura lindheimeri.
 Tycker den är så söt med sitt skira växtsätt och vackra blommor. Blir ca 60 cm hög i kruka ev. något högre om man planterar den i rabatt. Odlas som 1-åring i min zon, man kan köpa färdiga plantor i handelsträdgårdarna under våren, finns i vit och rosa.

 Vid frösådd får fröna ligga ett dygn i vatten innan sådd. Använder såjord, lägger plastfilm med lufthål över för att behålla fukten bättre på jordytan. Gror i vanlig rumstemperatur inom 1v.

Skolar om med ca. 3 plantor/kruka. Efter omskolning ställer jag plantorna svalt ca. +15º och fortfarande under lysrör fram till växthuset öppnas i slutet av mars/början på april.

Palettblad - Solenostemon scutellarioides.
 En krukväxt med härliga färger och mönster på bladen. Kan planteras i kruka eller rabatt, finns olika sorter, höjden kan variera mellan ca. 30-50cm hög. Knipsar bort blommorna för att bladen ska fortsätta att utvecklas och plantorna ska hållas kompakta. 
 Vid frösådd i rumstemperatur under lysrör. Använder såjord, lägger plastfilm med lufthål över för att behålla fukten bättre på jordytan, gror inom ca. 1v.

Efter det att de första karaktärsbladen har vuxit fram, skolas dom om med 3 plantor/kruka, toppa gärna. Efter omskolning ställer jag plantorna svalt ca. +15º och fortfarande under lysrör fram till växthuset öppnas i slutet av mars/början på april. Går att övervintra som krukväxt i ljust fönster under vintern men har aldrig prövat.

Dahlia 'Black Beaty' är en frönyhet vars frön kommer från Odla.
Dahlian ska få mörkröda, nästan svarta kronblad med gulgul mitt, ca. 60cm hög, planteras i kruka eller rabatt. Roten kan övervintras frostfritt.
 Vid frösådd i rumstemperatur under lysrör. Använder såjord, lägger plastfilm med lufthål över för att behålla fukten bättre på jordytan, gror inom ca. 1v.

 Skolar om med 1 planta/kruka, efter det att de första karaktärsbladen har vuxit fram, toppa gärna också för att få 'tjocka' plantor. Efter omskolning ställer jag plantorna svalt ca. +15º och fortfarande under lysrör fram till växthuset öppnas i slutet av mars/början på april.
Hoppas det gror bra även i era 'byttor'

Ser att jag har fått många nya 'följare'!
Ni är alla varmt Välkommen!
Blir jätteglad över att ni tycker det är roligt att 'titta in' hit.


15 kommentarer:

  1. Än är det inget som grott, det kommer väl!
    När jag öppnade fröpåsarna som kom i fredags, tänkte jag ett ögonblick ta fram kameran och fotografera. Har gjort det sporadiskt, men bestämde mig för att låta bli.
    kan ju kika på dina och andras fröbilder;))
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Hej Anette!
    Att fota frön har jag gjort i några år nu så det är ett 'måste' att bygga den sidan vidare :=)
    Tycker egentligen att hur själva 'fröhuset' ser ut bör vara med på fotot men man kan inte få allt.
    Hoppas sidan kommer till nytta :=)

    SvaraRadera
  3. Vad intresant och kul att se//Brit

    SvaraRadera
  4. Åh, så hoppfullt att se! Här har lite blå violer, Helgonört, Lavendel, Heliotrop och citrongräs grott! Jo, och så lite Basilika att snaska av med framtänderna :-)

    SvaraRadera
  5. Visst är det härligt när det gror! Det känns skönt i våra så-hjärtan :)
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  6. Hej! Här har vi haft en vinterdag med strålande sol och faktiskt lite takdropp HÄRLIGT. Det ger en hopp om vår. Jag plockade upp mina pelargonior i helgen och Yippeee... åtminstone en doftpelargon verkar ha överlevt, de verkar lite kinkigare åtminstone hos mig. Klockrankan har precis stuckit upp lite grönt ovanför jordytan. Vet inte om jag har sått den FÖR tidigt, men i fjol kom den igång med blomningen lite väl sent. Den är ju så fin så jag hoppas få njuta av blommorna lite tidigare i år. Jag har faktiskt lite andra sådder på gång också, tack Helen det är du som har inspirerat mej. Ha det bra.

    SvaraRadera
  7. Hejsan Helen!

    Det ser alldeles härligt ut i dina såkrukor!/Anja

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Mina STA fröer har oxå kommit :-)Fick alla utom 1 sort så jag är nöjd!Kul ska det bli att börja så nu:-)
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  9. Blir så glad av att titta på din blogg / hemsida :). Du borde ge ut en bok om frösådder! Jag har också sått en hel del och bla lychnis viscaria 'alba' som grodde supersnabbt. På samma gång sådde jag också euphorbia myrisinites (27.1)och nu har ca hälften grott i en temp på ca 14 grader under lysrör. Man blir så glad av dom små gröna liven.Tack för inspirationen! / annica

    SvaraRadera
  10. Jag är så glad att jag hittade hit till dig..kommer att lära mig jättemycket!
    Det är otroligt inspirerande läsning för mig som bor i zon 4, och kämpar med mina frösåder....
    Må så gott!

    SvaraRadera
  11. Har köpt lite fröer och ska försöka igen (brukar inte lyckas med frösådder :)... Det är guld värt att kika in hos dig och hämta tips och info.
    Tjingeling

    SvaraRadera
  12. Det är alltid lika inspirerande att läsa om dina frösådder och växter. Det börjar klia i mina såfingrar, men vi har dåligt med plats för att börja så nu. Jag får försöka lugna mig och nöja mig med att läsa din fina blogg istället.

    SvaraRadera
  13. Jag läser och suger åt mig av dina erfarenheter.... Alltid lika intressant......... Tack!!!!!

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  14. Hej Britt!
    Blir glad över att du tycker det är intressant det jag skriver på bloggen :=) Hoppas jag kan inspirera dig till egna sådder av någon sort.

    Hej Helena!
    Härligt då det gror :=)
    Heliotropen ska jag fröså i helgen.

    Hej Irene!
    Ja, det är ljuvliga tider!

    Hej Ann-Charlotte!
    Har man bara plats för tidig sådd av Klockranka så blommar den ju bara tidigare, den är så fin!
    Är så glad över att kunna inspirera till frösådder :=)

    Hej Anja!
    Ja, och det blir resultat i fler och fler krukor :=)

    Hej Helena!
    Roligt då man har turen att få de flesta fröna från förstahands valen. Lycka till med sådden!

    Hej Annica!
    Har faktiskt fått förslaget av många att jag borde ge ut en bok om frösådd. Det saknas ju varken bilder eller resultat av allt som är prövat genom åren. Ja, man vet aldrig kanske ....
    Vad bra då vet jag att mina frön från Euphorbian kommer att gro utan kylbehandling.

    Hej billan!
    Blir glad över att du har hittat hit och tycker det är inspirerande och lärorik blogg :=)

    Hej Monika!
    Skam den som ger sig :=)
    Bra att du försöker igen, Lycka till!

    Hej Hans!
    Din tid kommer också, vi får snart varmare ute och ljusare dagar.

    Hej Charlotte!
    Roligt att du tycker det! :=)

    Ha en fin dag alla!

    SvaraRadera
  15. Åh, vilka fina rosa blommor!!! Kul med alla sådder. I dag fick jag nästan hicka av lycka - såg något grönt i mina första sådder av blå bergvallmo, de jag sådde innan jag fick frö från dig. Men det var perliten som hade ändrat färg ;)

    Ha det så gott!
    //Linda

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...