måndag 13 december 2010

Aurikel - Primula auricula - Frösådd.

Brrr, just nu -26º ute!
Har visat Auriklarna förr men vill påminna om det nu då det snart är dags för frösådd.
 
Auricula tillhör släkten Primula och det finns flera hundra olika arter och tusentals hybrider.
Det tävlas om den vackraste, man kan ha en Aurikelteater och söker man på nätet hittar man mängder av artiklar man kan fördjupa sig i.
Bland de första som blommar på våren är ju Auriklarna. Dom trivs bäst i sol till halvskugga, stenparti eller som kantväxt och blir ca. 15-20cm. hög.
Det finns många gamla sorter, en gulblommande fanns här i rabatten då vi flyttade hit.

 
  Har även fått bitar av vänner som har Aurikel i sina trädgårdar.
 
 
 Aurikel är en bra 'bytesväxt'
 2006 beställde jag frön av en mixad blandning av Primula auricula.
 
Frösådde i lätt fuktad s-jord i början på februari.
Fröna är ljusgroende så man täcker inte med jord , använder mig av vermikulit för att jordytan ska behålla fukten lite bättre.
Krukan fick stå inne ett dygn så fröna fick dra till sig lite fukt sen ställdes den ut och fick utstå alla sorters väderlekar.
Man får passa mot torka då vårsolen börjar skina.
 
 Det började gro i mitten av april.
Skolade om med 1 planta/kruka i p-jord då dom hade vuxit sig stora nog för att hanteras.

 
 Alla blev stora nog för att kunna planteras ner i rabatten under sommaren.
 Ett fåtal blommade, men de flesta blommade året efter sådd.
Från den mixade fröpåsen blev det många olika varianter, en del lite bleka i färgen,




 
 medan en del var mer färgstarka.



 
en del med lite farina (vita mjölet)



 
 Nu växer dom sakta till större tuvor så jag kan dela med mig till andra som tycker om vårens färgglada blomma.


Ta hand om varandra alla ni där ute i stora vida världen!
 
 

                                  

16 kommentarer:

  1. Oj vad fina dom är! Jag har några som jag köpt som färdiga plantor och som jag planterat på murrabatten där dom verkligen trivs. Men...kanske t.o.m. jag som inte gillar och alltså följdaktligen inte kan fröså skulle kunna greja att så Primula!?

    SvaraRadera
  2. Hej Susie!
    Är säker på att du skulle kunna fröså egna plantor :=)
    Plantorna växer ganska snabbt efter det har grott, skola om en gång och plantera sedan ner fler i din murrabatt.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Himmel och pannkaka, -26!
    Själv nöjer jag mig än så länge med många hundra plantor av vilda vivor (Primula vera) i vår torparträdgård. Beundrar dem som botaniserar i vivasläktet men eftersom jag lyssnar på trädgården har jag uppfattat att den till stora delar helst vill utveckla sin naturliga egenart. Säkert en rationalisering från min sida...
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Hej, hej Helen!
    Så fantastiskt fina dina är!
    Förra året fick även jag till det med auriklar.
    Få se hur de ser ut i år när snön börjar smälta.
    Visst vill jag också ha en aurikelteater - jag ju teatralisk själv;))!/Anja

    SvaraRadera
  5. Du är en levande uppslagsbok när man ska så. Tack ! Och jag säger bara ÅÅÅÅHHHH vad fina de är. Jag sådde också en blandning i förfjol och var roligt det var när alla olika tittade fram i år. Problemet var att jag inte ville sälja någon innan jag sett hur den såg ut i blom...folk ryckte i mina plantor. Ego...ja lite !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  6. Åh jag bara älskar dom auriklerna!!!Dom är ju ursöta doftar underbart o sen det där vita mjölet på!!!Jag har oxå sått en del frön från STA bla.kanske de kommit från dig :-)
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  7. Även jag älskar auriklerna. Frösådde för några år sedan och lyckades ganska bra.
    Just nu står mina plantor i grönsakslandet. Brukar gräva ner dem där när de blommat över. Planterar dem i krukor i mars - april men för att slippa passa dem under sommaren hamnar de i den 'riktiga' jorden.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Du skriver att du gräver ner efter blomning, blir dom kvar i marken då eller gräver du upp dom senare? Du skriver även om att du sätter dom i krukor, har du vad som kallas för Aurikelteater, är det inte jobbigt att ha dom i krukor vad gäller vattning

      Radera
  8. Kul att höra att det finns fler kluriga som köper sina egna julklappar ! Gokväller
    Lisa igen

    SvaraRadera
  9. Hej!

    Älskar auruklier och har en hel del.... Skulle verkligen vilja få till en liten teater.... Tycker dock det är lite svårt att ha dom i terrakkotta-krukor på sommaren... Min uppmärksamhet räcker inte till för det tyvärr. Tog förstås död på några fina exemplar jag köpt i England på det sättet. I rabatterna trivs dom desto bättre. Har aldrig provat på att fröså dom dock. Men nu blir jag ju lite peppad på det... Tycker det känns så betryggande att du lyckas med så många preenna-sådder... Själv tycker jag som sagt att det är knöligt, men jag kanske ger upp för lätt.

    Tack så hjärtans för att du delar med dig av dina odlarerfarenheter!!!

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  10. Hur söta som helst! Aurikel har jag ingen ...får nog hamna på vill ha listan :)
    Tjingeling

    SvaraRadera
  11. Jösses så vackra! Jag tycker också så mycket om Aurikler och har sått både från egna och andras frön och de blir i princip alltid jättevackra. Tack för upplyftande bilder i vintermörkret.

    SvaraRadera
  12. Hej alla!
    Roligt att det var fler som gillade Aurikel :=)
    Kolla gärna in på Helenas blogg, hon har lagt in bilder på sin 'Aurikelteater', den är superfin!

    SvaraRadera
  13. Ohh så underbara de är. Jag har en som växer på ganska bra men till våren är det jag som skall köpa flera jag har ju teaterhyllan och krukorna.
    Tack för att du bjöd dessa en sådan här snöig morgon.
    Annika

    SvaraRadera
  14. Hej Helena!
    Jag blir jättenyfiken på dessa underbara blommor. Var kan man köpa frön? Och när sår man dom i så fall?
    Hälsningar Carin

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...