torsdag 6 januari 2011

Dårört - Scopolia carniolica - Frösådd.

 Har frösått både Scopolia carniolica 'Zwanenburg' och Scopolia carniolica Jacq.
Hur dom ser ut kan man se i inlägget här under.
 
Sådde i lätt fuktad s-jord i januari.
Täckte fröna med ett tunt lager s-jord.
Krukan fick stå inne ett dygn så fröna fick dra till sig fukt.
Sedan ställdes sådden i +-0º-+4,0º fram till växthuset öppnades i slutet av mars/början i april då krukan fick flytta dit.
 
Absolut enklast är att ställa ut sådden på ett skyddat ställe och låta fröna påverkas av väder och vind.
Det gror under våren, man får passa med vattningen då solen börjar skina.

 Det började gro i mitten/slutet av april

 
 Skolade om med 1 planta/kruka då de första karaktärsbladen hade vuxit fram.

 
 Plantorna vissnade ner under sommaren så krukorna grävdes ner i kallbänkarna som är fyllda med sand.
 Vattnade lätt vid torka, krukorna fick stå kvar där till året därpå.
 
 I början på maj började plantorna visa sig ovan jord igen.
 
 
 Dom växte snabbt och i juli planterades dom ner i rabatten.


Här kan man läsa mer om växten.


12 kommentarer:

  1. Åh vad duktig du är!! Vilken spännande växt, och vilket tålamod....

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  2. När man som glad amatör intresserat sig för växter i många år så är det härligt att läsa om dina frösådder och växter som tills nu varit okända för mig. Det finns så mycket mer att lära för mig, och många fler växter att skaffa. Det är underbart.
    Häls. Hans

    SvaraRadera
  3. Jag måste nog få ner mina två frösorter i jord jag med....

    SvaraRadera
  4. Måste nog snart börja så mina frön jag också. Men jag bor i lite kalla trakter, kan det aldrig bli för kallt för att sätta fröna ut?

    SvaraRadera
  5. Oj vad duktig du är! Tycker du att jag kanske ska så mina 10-12 påsar frön nu, eller är dert för tidigt? Det är både perenner och sommarblommor, dom senare ska jag nog vänta med men perenner är det väl dags för nu.

    SvaraRadera
  6. Vad snygga de var ! Har undvikit dem eftersom de är så giftiga...men nu blev jag allt lite sugen ändå.
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  7. Vilket jobb och vilket tålamod du måste ha :) man ser ju inget resultat fören efter en lång tid:) Kram Suss

    SvaraRadera
  8. Hejsan!
    Tålamod får man vara rustad med då det gäller frösådd :=) Men åren går fort och får man inte tag i växter via handelsträdgårdar, ja, då finns det inga andra alternativ än sådd. Och det är ju sååå roligt!
    Visst kan man ställa ut sina perenna frösådder nu. Det är gott om snö, samla krukorna i backar och gräv ner i snön. Märk ut med en pinne ifall ni ska ta in lådan för att förgro. Under snön blir det inte för kallt utan helt perfekt.
    Det där med giftiga växter har jag aldrig varit rädd för. Anser att det finns fler faror inne i hemmet än utanför. Så fröså om ni tycker om Dårörten, det finns dessutom inget på växten som lockar en till att äta någon del.

    SvaraRadera
  9. Vad kul det är att läsa om dina sådder. Toppen att du berättar om hur du gör.
    Jag har den bruna Scopolian men skulle vilja den gula också...har du frön till den?

    SvaraRadera
  10. Hej Bitte!
    Nej, har inga frön från den gula. Den är rätt ny för mig så jag är inte säker på att det var några frön där i höstas.
    Kul att såråden uppskattas. Det finns betydligt fler på hemsidan =) kolla gärna in där också.

    SvaraRadera
  11. Very nice post. I just stumbled upon your weblog and
    wished to say that I have truly enjoyed browsing your blog posts.

    In any case I will be subscribing to your rss feed and I
    hope you write again soon!
    Also visit my site ... topografía

    SvaraRadera
  12. When I originally left a comment I appear to have clicked the -Notify me
    when new comments are added- checkbox and from now on
    each time a comment is added I receive four emails with the
    same comment. Is there a means you can remove me from that service?
    Thanks a lot!
    Review my web site :: vuelos a bangkok

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...