tisdag 15 december 2020

Rött Sumpax - Helonias bullata - Frösådd.



Första gången jag såg och fick frön av Rött Sumpax - Helonias bullata var år 2006.
Hade sett några bilder ute på nätet och tyckte växten såg så fin ut och ville pröva fröså/odla den.
Vid den tiden bodde vi i hus och hade trädgård så alla förutsättningar fanns att odla växten.

Rött Sumpax - Helonias bullata är en art inom stickmyrtenväxter och är den enda arten i släkten.
Den har en vintergrön bladrosett, ca. 20 cm hög och blommar tidigt under våren med en rosaröd blomkolv.
Trivs i fukthållande torvparti eller vid dammkanten.
Inte så helt vanligt i trädgårdarna men har sett att den odlas mer och mer. 

De första fröna kom från STA:s frölista år 2006.
Köpte frön, sådde och misslyckades om och om igen.
Eftersom jag gör listor på vilka sorter som frösås och vilka metoder jag använt har jag sett att det lyckades först vid sjätte försöket.

 År 2018 hände det äntligen med frön från STA.frölista.


Sådde i väl fuktad s-jord i början på februari.
 Fröna är ljusgroende så jordytan täcktes endast med ett tunt lager av vermiculit för att jordytan inte ska torka ut för fort.
Lägger över en plastfilm med lufthål i och vänder det vid kondens.
Krukan ställdes under växtbelysning och i rumstemperatur.
Sådden hölls konstant väl fuktig, gränsen till blöt. 
Efter drygt 3v. började det gro till min stora glädje.



Jorden hölls hela tiden väldigt fuktig.
Det grodde väldigt ojämnt så man får vänta ut sådden.
I början på april flyttades allt ut i växthuset jag lånar av en vän.



Plantorna växer ohyggligt sakta så först i slutet av maj var dom hanterbara och skolades om i p-jord i egen kruka.





Plantornas utseende varierade.
Tillväxten första året är minimal och plantorna planterades ner i rabatter runt om i vänners trädgårdar där jag kan följa utvecklingen.

Sommaren år 2020 är plantorna fortfarande väldigt små.

 Lärdomen av det här är att;
Man ska aldrig ge upp försöken med att få frön till att gro och få plantor att utvecklas.

Det är mycket lärorikt och enormt roligt då det lyckas.

Men vissa växter bör man kanske heller köpa färdiga plantor av och då tycker jag Rött Sumpax tillhör ett sådant beslut.


3 kommentarer:

  1. Hyggeligt med et nyt indlæg fra din hånd! Det morer mig at læse, at du år efter år har sået disse lunefulde frø - det kender jeg kun alt for godt, og glæden er stor, når det omsider lykkes. Jeg fik for år tilbage frø af knoldel fra dig. Desværre udviklede de frø, der spirede, sig til ganske almindelige elletræer, men det havde du også advaret om kunne ske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tålamod är fröodlarens stora styrka :=)
      Vad tråkigt att det inte blev några knölar på din Al.

      Radera
  2. Jag har prövat frösådd en gång men nu vet jag att det kommer vara bättre att leta upp en planta :) Tack för det! Jag sår mycket och gärna men lägger hellre tiden på de som gror och växer lite bättre.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...