onsdag 27 oktober 2010

Sådd av Lönnbräcka - Mukdenia rossii.

I kväll vräker regnet ner, +4º och det blåser rätt friska vindar.
Har varit en sväng till Luleå och kollat in växterna på Växtriket och Blomsterlandet.
Hyacinter, Julstjärnor, tomtar och övrigt julpynt är på väg fram i hyllorna. I går var det premiär på försäljning av Semlor, hmmm, alla högtider flyter ihop i varandra.
 Har haft 'finbesök' i dag, en Hackspett var och försåg sig av en talgboll.

Fotat genom fönstret så bilden är inte den bästa.

 Lönnbräcka – Mukdenia rossii är en växt som kommer snabbt upp på våren, har vackra flikiga blad vars bladspetsar blir röda under sommaren.

 
Vita klockformade blommor, ca. 30cm hög trivs i ljus skugga och i fuktig men väldränerad jord.
 Finns inte ofta i handelsträdgårdar i mina trakter, men har hittat hos Rydlinge plantskola M.rossi och M. Rossi 'Karasuba'.


Ifall man vill få tag i de växter som är svårt att hitta får man väl fröså själv då.
 
Köpte från STA:s frölista, fick dom i början på mars.
Fröna är ljusgroende dvs. man täcker dom inte med jord.
Fukta såjorden, fröså så glest det går, kan underlätta ifall man blandar ut de små fröna med lite sand och 'ströar' över jorden.
Finns bild och text på min hemsida om frösådd med sådosa

 Vet inte om Lönnbräckans frö behöver en kylperiod för att gro, kanske gror dom utan.
 Min sådd fick en kylperiod och i början på maj grodde det, plantorna är pyttesmå.
 Skolade om med en planta per kruka i mitten av juni,

 
 en månad senare hade ytterligare ett blad växt fram.

 
 I augusti var det en fin liten planta.

 
 Krukorna får stå i kallbänken nergrävd i sand till nästa sommar.
Men det hade nog gått lika bra att plantera ner plantan direkt i rabatten.

Ha en trevlig avslutning på onsdagskvällen!
 
 
                  

1 kommentar:

  1. 😃har precis köpt tre lönnbräcka. De ska få hedersplatsen i mitt skogsparti. Fin höstfärger och vitablommor på våren. Precis vad jag önskade mig!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...