söndag 30 januari 2011

Sommarviva – Primula florindae – frösådd.

 En stor del av min 'nedre' trädgård har väldränerad men fuktig jord, några av rabatterna ligger dessutom i halvskugga.
 Sommarvivorna - Primula florindae stormtrivs där.
 Växer sig höga, får stora blad och blommar i färger som rött,

 gult,

 och nyanser av orange.

 Har frösått, vilken ger många plantor som man kan plantera tillsammans och få en stor och härlig färgblandning.
 Tyvärr så är bilderna på frösådda Sommarvivor kvar i min havererade dator så det blir bilder på Primula florindae x secundiflora i stället.
Vad mitt öga kan se är skillnaden i bladen och dess utveckling inte stor.
 Primulans frön är ljusgroende, dvs. man täcker inte fröna med jord. Använder mig av vermikulit för att jordytan ska behålla fukten och inte torka ut så fort. Lägger även över plastfilm med lufthål i.

Frösår i rumstemperatur på ca. +20º-+22º under lysrör i slutet av feb/början på mars.
Tidpunkten för sådd beror på att jag har gott om svala utrymmen som håller ca.+15º och öppnar växthuset i slutet av mars/början på april.
 Det börjar gro på ca. 10-12 dagar,

 fröna gror lite ojämt så man får ge sådden lite tid.
 Skolar om med 1 planta/kruka.

 Plantorna blir stora nog att planteras ut under sommaren, bildar bladrosett första året.

Det händer att någon enstaka planta kan blomma redan första året men mest vanligt är det att plantorna börjar blomma året efter sådd.


Ha en mysig avslutning på helgen!

24 kommentarer:

  1. Primula i alla dess former gillar jag!Och dofterna:-)Härligt med många plantor!
    Kram från mig"

    SvaraRadera
  2. Sommarvivorna är underbara, jag fick min första i somras och var så lycklig, det visade sig att sniglarna var lika glada dom (och då har jag bara ett fåtal)

    SvaraRadera
  3. Sådde dem förra året, hoppas få första blomningen nu i sommar. blir spännande att se färgerna.
    Tjusiga tulpaner, där allra överst, nästan så krispljudet hörs ända hit.
    ha en fin vecka!
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Jag gillar vivor... speciellt de där bolliga sorterna. Det verkar ju himla lätt att så... Har du tips på någon fin bollig sort som man ska ge sig på - helst vit :o)

    SvaraRadera
  5. Intressant att se dina bilder Helen - mina blev vita!Kanske kan jag vänta mig lite variation i färger i sommar./Anja

    SvaraRadera
  6. Hejsan!
    Roligt att ni också gillar Sommarvivan, trist att sniglarna gör det också.
    Den enda bolliga viva jag kommer på som är lätt att fröså är Bollvivan - Primula denticulata 'Alba' men det finns säkert fler.
    Tulpanerna står så vackert på köksbordet och påminner om att våren kommer snart :=)
    Ha en fin dag alla!

    SvaraRadera
  7. Hej Anja!
    Ja, det ska bli spännande att se... hoppas att fler blir vita av dom som är kvar.

    SvaraRadera
  8. Fina!!!!! Älskar vivor av alla de slag....

    Har du förresten någon erfarenhet av att fröså japansk klätterros? Har lyckats köpa sådana frön :-)

    Många kramar
    Charlotte

    SvaraRadera
  9. Fina primulor du visar. De ser så kraftiga ut.... Vet du om man kan direktså dem på våren, jag saknar nämligen växthus. Ha det bra! Åsa

    SvaraRadera
  10. Hej Charlotte!
    Har inte frösått just den Rosen men några andra sorter. Frön av Japansk klätterros behöver en kylperiod för att gro. Låt sådden stå inne ett dygn sedan svalt +-0,0º-+4,0º i ca. 8v. eller ställ ut. Ställer du ut sådden gror det under våren/försommaren, passa mot torka då solen börjar skina. Lycka till!

    Hej Åsa!
    Du behöver inte ha ett växthus, det går bra i alla fall. Du kan fröså mars/april och ställa ut. Det gör inget ifall fröna utsätts för kyla, dom gror då det blir tillräckligt luftvarmt. Sommarvivans plantor växer fort, så dom hinner säkert bli stora nog så du kan plantera ner plantorna i rabatten under sensommaren/hösten. Glöm ej att fröna är ljusgroende. Lycka till!

    SvaraRadera
  11. Hej Helen!
    Tack för kommentar hos mig.
    Jag älskar alla vivor:)
    Hälsningar Inger

    SvaraRadera
  12. Oj så vackert! Måste säga att primulor "växer" ju mer jag ser av dem. Du, Anja och andra primulafantaster inspirerar! :)

    SvaraRadera
  13. Jag har redan startat min sådd av sommarvivan, kunde inte hålla mig,nu har de börjat gro, får ställa ut dem svalare sen, tack för fin information som vanligt hos dig ! Vilka jättefina färger på dina vivor, hoppas på lika snygga.
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  14. Hej Inger och Anna-Karin!
    Roligt att även ni tycker Sommarvivan är fina.

    Hej Lisa!
    Ibland är det svårt att hålla sig, man bara måste få fröså :=)

    SvaraRadera
  15. Perfekt tajmat inlägg! Stod just igår och glodde på en påse primulafrön (Primula pulchella), insamlade i somras, och undrade när man skulle så dem :-) Dina så-tips är verkligen bäst! Slår all tryckt litteratur med hästlängder.

    SvaraRadera
  16. Visst är de vackra och vilka fina såtips du kommer med.Vackert med de olika färgerna, färger som går i varandra.
    Sådde den primulan för några år sedan men här är inte tillräckligt fuktigt så jag får den inte att trivas. Nu har de fått flytta till landet och där trivs de bättre.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  17. Hej Arboarkticum!
    Det var snällt sagt :=)
    Roligt med beröm men nog tror jag tryckt litteratur är mer vetenskapligt exakt... Mina såtips är bara resultat av olika försök :=)
    Men det är superkul då andra blir inspirerad, blir hjälp och får lust till frösådd.

    Hej Birgitta!
    Eftersom jag har så fuktig tomt är det fuktälskande Vivorna som lyckas bäst här.
    Har försökt med många sorter men det är inte alla som trivs.

    SvaraRadera
  18. Helen, hann någon av P florindae X secundiflora blomma hos dig i somras? Jag sådde den också och fick upp många plantor som jag planterat ut. Ingen hann dock blomma i fjol. Eftersom kulören i bladverket skiljer sig åt så hoppas jag på lite blandade färger i blommorna också.

    SvaraRadera
  19. Hej Helena!
    Nej, inga av mina plantor blommade. Såg också att det var lite skillnad i bladen. Blir spännande till våren.

    SvaraRadera
  20. Hi, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was
    just curious if you get a lot of spam remarks? If so
    how do you protect against it, any plugin or anything you can advise?
    I get so much lately it's driving me crazy so any support is very much appreciated.

    Feel free to surf to my blog - view more

    SvaraRadera
  21. Asking questions are genuinely good thing if you are not understanding something completely,
    however this article offers fastidious understanding even.


    Feel free to visit my weblog click
    My page > view

    SvaraRadera
  22. Asking questions are genuinely fastidious thing if you are not
    understanding anything fully, however this paragraph presents nice understanding yet.


    Here is my website: view more about

    SvaraRadera
  23. I'm truly enjoying the design and layout of your website. It's a very easy on the eyes which makes it much more enjoyable for me to come here
    and visit more often. Did you hire out a designer to create your theme?
    Outstanding work!

    My webpage: know more about

    SvaraRadera
  24. Appreciate this post. Will try it out.

    Feel free to visit my blog post :: more
    My web page > click next

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...