fredag 11 mars 2011

Flitiga Lisa - Frösådd och under växtbelysningen växer det.

I källaren finns ett rum som håller ca. +15º, det finns även gott om lysrörsarmaturer, perfekt för övervintrande växter.

Nu tänds fler lysrör alltefter sådder skolas om.
Alla krukor ska få plats fram till växthuset öppnas i slutet av månaden/början på april.
Idag har jag skolat om Flitiga Lisa - Impatiens walleriana  'Candy White' som frösåddes i såjord mitten av mars.

Fröna är ljusgroende så man täcker inte med jord, använder endast vermikulit.
Lägger plastfilm med lufthål över krukan så att jordytan inte torkar ut så fort.
Ställer sedan direkt under växtbelysning i rumsvärme.
Skolar om med 1 planta/kruka efter det första karaktärsbladet vuxit ut.

Solenostemon 'Carafree Mixed' - Palettbladen är omskolade med 3 plantor/kruka och växer fint.

Dahlia 'Black Beauty' har toppas en gång.

Sommar-lavendel - Lavendula multifida 'Spanish Eyes'

Törnrosas kjortel - Rhodochiton atrosanguineum

I morgon är det dags för Hängstarr - Carex pendula

och Grönlilja - Zigadenus elegans

att planteras om i egna krukor.

Önskar er alla en Trevlig kväll!


24 kommentarer:

  1. Du ligger så låååångt före mig, snygga bilder,
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Oj, oj vilken imponerande samlig sådder. Kraftiga och välmående ser plantorna ut också,det syns du kan din sak:) Kan inte påstå att det ser lika ut hos mig...än :/
    Ha en fin kväll/Stina

    SvaraRadera
  3. Vad långt du har kommit. Känner mig lite stressad. Men tack och lov är det ju helg. Så imorgon blir det såjord under naglarna. Tack ännu en gång för all inspiration Helen!

    SvaraRadera
  4. Du har ju hur mycket som helst!! Har du allt i din egen trädgård eller säljer du oxå?
    Tjingeling

    SvaraRadera
  5. Hej!
    De ser verkligen jättefina ut dina plantor! Vad heter dina lysrörs modell?
    Jag använder TL-D 840 i mina.
    /Sabina

    SvaraRadera
  6. Imponerande!
    Jag är jättesur på mina verbenor...har aldrig haft problem förr om åren men nu är dom tjuriga...tog fram dom från kylan 22 /2 och ännu inte ett liv. Väntar väl nån dag till sedan får jag nog prova kyla dom igen:(
    Hur länge tror du jag ska plåga dom i kyla nr två?
    Må så gott och ha en fin helg!

    SvaraRadera
  7. Byter ofta ut perenna växter i rabatterna, överskottet säljer jag på växtmarknader. Alla 1-åriga växter behåller jag själv förutom det jag tvingar på syrran.
    Har lite olika lysrör en del heter TLD 840, OSRAM 965 har även några Fluora.
    Fluora lysrören är dyra och jag har inte märkt att plantorna har växt bättre så man kan köpa 'vanliga' kallvita.
    Har inte Verbenorna grott ännu trots att dom stått inne sedan den 22/2 skulle jag sätta krukan svalt ca. +4º omgående i någon vecka till.

    SvaraRadera
  8. Vad härligt det ser ut med så många frösådder som spirar! Och vad ambitiöst att du orkar så grönliljan, jag har inte tålamodet att vänta tills de växer till sig och blommar, men jag kanske borde ta mig tiden att göra det eftersom den är så himla fin! Jag har en stackars planta av den i trädgården och den är jag väldigt rädd om! Kul att hitta en till blogg i zon 5:) Jag "följer med":)

    SvaraRadera
  9. Hej Malin!
    Kul att du hittat hit!
    Känn dig varmt Välkommen!
    Grönliljor har jag gott om i min trädgård, alla är dessutom från egna odlingar :=)
    Tålamod, tid och lust då det gäller försådder har jag väldigt gott om. Det kan däremot brista när det gäller något annat.

    SvaraRadera
  10. Så fint det kommer i dina sådder :-) Nu är en härlig tid när man äntligen får börja plantera om, önskar bara att jag också hade en källare.
    Ha en skön helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  11. Åh vad härligt med så många grönliljor :-)på G
    Jag har ju iaf en kruka full!!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  12. Vad flitig du är :) Kram Suss

    SvaraRadera
  13. Oj, vad många plant du har lyckats få att gro.
    Du måste verkligen ha gröna fingrar.
    Här ahr några sorters perenner börjat visa sig men inte har jag börjat med att omskola något ännu.
    Jag köpte en trumpetranka det är en ettåring här uppe skulle jag tro. Har du någon erfarenhet av den? När skall jag så den.

    Ha en riktigt fin helg
    Gunilla

    SvaraRadera
  14. Detta måste jag visa sonen, sån ska han få göra i garaget åt mig. Massa ljus. Men jag tror aldrig jag klarar få så fina spiror som du. Grönlilja försökte jag ig på förra året,hi hi, två små strå av en hel påse. Lite skillnad mot din gräsmatta du visar här :)

    SvaraRadera
  15. Oj - WOW! Vilken rikedom! Lysrören är väl en förutsättning förstås....

    Kram,
    Stina

    SvaraRadera
  16. Oh, blir bara 'lite' (läs: jättemycke)avundsjuk på dig. Så många sorter och så fint ordnat. Men vilken plats det tar, har du ett helt hus till dina frösådder eller?
    Ja, impad är jag!
    Lycka till med allt!
    Ha en finfin helg! Kram Ullis

    SvaraRadera
  17. Tjusigt! Själv har jag bara några lådor på gästrumsbordet med groluxbelysning ovanför. Men det funkar det med. Alldeles för bra egentligen, för nu har jag massor av småplantor jag måste skola om. Vad jag ska göra av dom sen har jag inte en aaaning om!
    Och hur 17 skolar jag om plantorna som ser ut som fint gräs!? Skulle behöva tusentals krukor.
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  18. Gunilla!Trumpetrankan - Campsis radicans bör du nog fröså genast. Det är ju en klätterväxt för varmare zoner men du kan ju övervintra i kruka, svalt och under lysrör vintertid.

    Mia! Kan skicka dig frön av Grönlilja ifall du vill fröså igen, har kvar från egna plantor.

    Scilla! Jo, massor av lysrör annars går det inte, sen en massa svala utrymmen.

    Ullis! Jo, jag har massa utrymmen som står till mitt förfogande :=) jag är sååå nöjd.

    Sisie! Du kan bredskola för att spara plats. Vad är det för sorter som ser ut som fint gräs?

    SvaraRadera
  19. Hej Helen!
    Jag är helt imponerad av
    dina odlingar. Så knubbiga och fina små plantor! Jag sådde Grönlilja och Swertia (från dig) den 21/11. Båda står ute, och ännu har inget visat sig i krukorna.Är dina grönliljeplantor sådda 09-10?
    Trevlig Helg!
    GunillaS

    SvaraRadera
  20. Grönliljans frö sådde jag 6 janurai-11. Ställde krukan svalt -4º-+4º.
    20 februari-11 då tog jag in den till garaget där tempen pendlar mellan +10º-+15º, det började gro ganska snabbt.
    Grönliljans frö behöver igentligen ingen kylperiod utan gror även fint i rumsvärme, det tar nästan 1mån. innan det gror.

    SvaraRadera
  21. Åh, jösses vad mycket härligt som gror hos dig! Palettblad tyckte jag var spännande att så som barn och det tycker jag än. Det är så roligt att se vilka färger de små bladen får... Jag fick ett brev fyllda Flitiga Lisa av min syster Elisabeth, men de har inte ens grott än. Dina har blivit så stora och fina!

    SvaraRadera
  22. Helena!
    Ja, det är så härligt då frön gror och plantor växer. Flitiga Lisa är en väldigt tacksam växt även för djup skugga, det är i ett sådant läge mina vita ska vara.

    SvaraRadera
  23. Hej Helena
    Man blir inspirerad när man ser vad mycket som grott och ser så fint ut , har bara en bråkdel av detta men det är det bästa som finns att titta på sina sådder, ibland ett par ggr om dan,för att se om något kommit upp. har sått bergvallmo vit och lila från STA , de grodde utan kyla , kan de göra det? har ställt de svalt ca 10-15grader i min lilla gäststuga med lysrör och hoppas de klarar sig där .

    SvaraRadera
  24. Hej Kerstin!
    Jodå, Bergvallmons frö behöver inte ha kyla för att gro, dom gror lika bra i rumsvärme.
    Du har ställt dina plantor på ett helt perfekt ställe. Mina Bergvallmon står under likandana förhållanden. svalt och under lysrörsbelysning

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...