måndag 3 januari 2011

Blå Bergsjuvel - Collomia debilis var. larsenii – Frösådd.

 Blå Bersjuvel - Collomia debelis är verkligen en liten fin 'juvel' i rabatten.
 Visserligen kortlivad, men den fröar av sig.

 
 Bara man inte gräver runt i jorden där den har vuxit kommer det nya plantor som man kan flytta dit man vill.
 Bildar en lite 'lös' kudde.
 
 
 Börjar blomma i mitten av juni och blommar fram till frosten kommer, ca 10-15cm. hög.
 Ska finnas i färger som ljusgul, vit, rosa, lavendel och blå blommor, mina plantor är lavendelfärgade
.
 
 Odlas som kantväxt, i stenparti eller i rabatt som har jord mot det torra.

Fröna behöver en kylperiod för att gro.
 
 Fröså i lätt fuktad s-jord, täcker endast med vermikulit.
 Sådden får stå inne ett dygn så fröna får dra till sig lite fukt. 
Min kruka ställs mörkt och svalt ca. +-0,0º-+3,0º.
 
Enklast är att låta sådden stå ute hela vintern på ett skyddat ställe och påverkas av väder och vind, det gror under våren.
Passa med vattningen då vårsolen börjar lysa.
 
Tar in sådden i växthuset slutet av mars/början på april där det börjar gro inom ca. 1v.
 Då plantorna har fått några karaktärsblad skolar jag om med ca. 3 plantor/kruka bara för att få stora plantor.

 
Bergsjuvelen växer snabbt så kan man gott och väl skola om med 1 planta/kruka, det är en smaksak.

Må väl!


11 kommentarer:

  1. Bara namnet är ju underbart!
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  2. De frösådde jag för ett par år sedan och den blommar fantastiskt fint. Det tog ett tag inan jag upptäckte att det blev fler av den men bara positivt.

    Ha det gott
    kram/Gunilla

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar liten växt!
    Jag hade aldrig hört talas om den förut.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Åh,vad trevligt att du skriver om just Collomia, som jag är på väg att så! Och eftersom fröerna är från dig, så räknar jag med blålila färg.Toppenfint!
    Hälsningar Gunilla

    SvaraRadera
  5. Härligt! Härligt Helen! Min variant heter C.debilis var debilis och kallas för neonblomma p g a att den har neonfärgade ståndare (tror att det är ståndarna som har den där speciella färgen)Blomman är lilarosa. Också väldigt rik-och långtidsblommande. /Anja

    SvaraRadera
  6. En söt liten sak! Jag har tänkt ställa in mina sådder i mitt kalla växthus för att skyddas från all snö och ev. olyckor. hoppas att de inte blir för tidig grodd för då finns det inte plats för allt.

    SvaraRadera
  7. Hejsan!
    Kul att ni gillar Bergsjuvelen :=)
    Några fler har också upptäckt att det är en söt liten juvel.

    Anja!
    Du kanske har lust att byta lite frön? Skulle väldigt gärna ha en C.debelis var. debelis i min rabatt också ;=)

    SvaraRadera
  8. Vilken lite raring du bjuder på.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  9. Nu har jag hittat din fina blogg. Vad roligt.

    Ha det gott,
    Kerstin

    SvaraRadera
  10. Hej Annika!
    Roligt att du gillade Bergsjuvelen :=)

    Hej Kerstin!
    Vad roligt att du har hittat hit!
    Välkommen!
    Då hittar jag ju dig med :=)

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...