fredag 22 oktober 2010

Lunddocka – Glaucidium palmatum - frösådd.

 I flera dagar har jag smugit, stått stilla, rört mig sakta och försiktigt bara för att försöka fota 4 besökare som är ovanlig i min trädgård, Herr Koltrast med fru och vänner.


 
 Dåliga bilder men är glad ändå att jag överhuvudtaget har lyckats alls.

Nu lite frösådd!
Lunddocka - Glaucidium palmatum tillhör ju den grupp vars frön bör frösås så snart de är mogna.
Har testat sådd både i slutet av januari och början på mars med frön som mognade under hösten året innan med gott resultat.
Har läst att man bör låta krukan med de små fröplantorna stå orörd ett år så plantorna får växa till sig, sedan skolas om och ytterligare ett år till nergrävd i kallbänken.
 Eftersom man har gott om 'testmaterial' då man frösår blev jag tvungen att testa en annan metod.

 
I en kruka var det ett frö som hade grott ensamt i ett hörn, den tog jag försiktigt upp och planterade direkt ner i rabatten.
Märkte platsen väldigt noga med tanke på kommande vår så jag inte skulle rensa bort den.
Plantan växte snabbt upp och kom med nya blad och blommade på sitt tredje år.
 Ett år tidigare än sina 'syskon' som hade fått stå orörd i krukan över vintern och ytterligare ett år till omskolade i egna krukor.

Frösår i lätt fuktad såjord, låter krukan stå inne ett dygn i rumstemperatur för att fröna ska få dra till sig lite fukt.
 Sedan åker krukan ut under snön.
Passar sådden mot torka, fröna brukar oftast börja gro i början/mitten av juni.

Krukan får stå orörd i kallbänken nergrävd i sand, passas hela sommaren mot torka.
Året därpå skolar jag om en planta per kruka eller planterar ner direkt i rabatten.

 
 Har några plantor av sådd från frön av vit Lunddocka, en del står nergrävda i kallbänken någon planta är planterad ner i rabatten.

 
Har lärt mig att det är ingen garanti att plantor från vit 'moder' blir vita, utan finns den lila formen i närheten så är sannolikheten att dom blir lila.

Jag hoppas naturligtvis att mina blir renaste vit.

Det tar några år innan plantorna är fullvuxna.

 

 
 
Hade turen att få en vitblommande från en frösådd..
 
 
Må väl!


          

8 kommentarer:

  1. Lunddocka har jag tom slutat att så - de sår sig själva ymningt!

    Åhhh! Du vet inte att du när en "orm" i din trädgård (huliganen och skönsjungande ligisten herr och fru Kåltrasten med tjocka släkten snart hos dig också).
    De förstör ALLT som går att förstöra (hos mig). De pickar sönder allt, hinner före i varje bär- och frukt bestånd (nät hjälper inte). Synd att behöva "hata" dessa vårens budbärare, men snart är jag beredd att betala skottpengar för den som är villig att decimera beståndet av dessa i min trädgård.
    Nu måste jag utveckla min kreativitet när det gäller att hitta metoder att skydda trädgården.
    /Anja

    SvaraRadera
  2. Hej Anja!
    Mina Lunddockor är så unga att det bildas inte några frön ännu, men det blir trevligt den dan det kommer.
    Jasså, Koltrastarna är riktiga marodörer? Jag som har nog av sådana bestående av Skator och kvarterets alla katter :=)
    Har faktiskt bara sett Koltrast en gång tidigare i min trädgård, det var nog förra våren. Alla fyra är fortfarande kvar där ute, än så länge tycker jag det bara är trevligt :=)
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  3. Hej Helen!
    Ska verkligen lägga på minnet dina råd och tips om sådd av Lunddockan.Jag har aldrig lyckats med den. Färska frön? De jag sådde senast var från Botaniska i Göteborg. Frön därifrån måste väl vara färska tycker jag. Men någon grodd har inte visat sig. Och ändå hade vi snö här nere på västkusten i vintras. Jag får väl pröva igen! Det verkar ju så lätt när du beskriver det! Hälsningar Gunilla

    SvaraRadera
  4. Hej Gunilla!
    Frön från Botaniska är alltid färska sen kan dom dessutom förvara och behandla dom på rätt sätt.
    Misslyckade sådder kan ibland bero på att sådden har fått torka ut, det räcker med en enda gång så är det 'kört'.
    Det är helt rätt Gunilla, ge inte upp, fröså du igen! :=)
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  5. HEJ HELEN !NU ÄR DET 2019 OCH JAG TITTAR FORTFARANE PÅ
    PÅ DINA SIDOR MVH BRITT-MARIE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så roligt att du fortfarande tittar in till bloggen trots jag är dålig på att uppdatera.

      Radera
  6. Tack för tips om sådd och åtgärder efteråt :)!
    Jag har fröer av vita och lila lunddocka, just nu ligger de i blöt och sås imorgon. Har tidigare lyckats med några fröer och plantorna växer i min trädgård men de har inte blommat än. Tålamod...

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...