måndag 17 januari 2011

Krollilja - Lilium martagon - Frösådd.

Om man frösår Liljor får man vara beredd att vänta några år innan den blommar för första gången. Att sedan blommorna inte ser ut som 'modern' gör det hela mer spännande.
Krolliljans frö är inte fröäkta.
Vill man ha identiska Liljor måste man föröka med lökfjäll eller sidolökar.
Av frösådd blir blommornas färg ofta rosa som är den ursprungliga.
 Men ibland händer det att man får någon annan spännande vacker färg. Det är väl det som sporrar mig till att testa sådd.

Har frösått ett antal gånger frön av Krollilja, främst frön av Lilium martagon 'Norrland' – Brun Krollilja och 'mörkröd'.
Har prövat en mängd olika metoder för att se ifall man kan 'tjäna' in något år men har funnit att det gör man inte.
Snabbast blombar lök blir genom att låta naturen ha sin gång och inte krångla till det.
 Fröna är mogna då kapseln öppnar sig.
Det innehåller även många tomma 'skal'

 
 När man rensar får man se efter att spara fröer som innehåller ett fröämne.

 
Frösår under hösten i såjord, täcker ett tunnt lager jord över fröna.
Låter krukan stå nergrävd i kallbänken som är fylld med sand.
Under våren gror det med några smala blad som ganska snart vissnar ner.
Man får inte glömma bort att vattna.
Ibland tar jag in sådden till växthuset då jag öppnar det i slutet av mars, början på april så det får gro där.

 
 Senare under sommaren ser man de första bladen ovan jordytan.

 
Krukar upp de små lökarna som är mindre än lillfingernageln och gräver ner krukorna i kallbänken igen till året därpå.

 
Dålig bild, ser ni Liljan på väg upp?
Då jag krukar upp och byter jord under kommande år blandar jag en liten 'gnutta' benmjöl i jorden. Har planterat ut Krolliljor under andra året efter sådd trots att lökarna är 'pyttesmå'.
Upplever att dom växer snabbare och blommar tidigare än de lökar som har vuxit i sina krukor ytterligare ett år.
Från sådd till första blommorna tog det mellan 4-6 år, något år till för att nå sin slutliga höjd. 
Resultat från Lilum martagon 'mörkröd'


Resultat från Lilium matagon v. Cattaniae


 
Resultat av frösådd från L.martagon 'Norrland'
 
 
Vill åter igen säga att mina inlägg om olika frösådder är bara en beskrivning av hur jag har gjort.
 Det är absolut inte det enda eller det rätta sättet utan det finns betydligt fler.

Ha en härlig måndag kväll!


11 kommentarer:

  1. Åhhh vill ha dina frösådder !!! Vilka blommor!!!

    SvaraRadera
  2. Roligt att du gilla dom Linda!
    Det gör jag med, hihihiiii ;=)

    SvaraRadera
  3. Åh vad fina!!!
    Har hört att det tar ca.7 år innan en frösådd blommar.Stämmer det?
    Isf har jag mängder att vänta minns inte när detta fantastiska ska ske...men minns var jag peta ner fröna :-)
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  4. Det måste vara väldigt tillfredsställande att lyckas så med försådderna! Fina färger på dessa krolliljor!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  5. Har vanliga rosa och enstaka vita. Det är bara den vitas frön jag tagit vara på, få se om det blir någon vit. Var jag än gräver i rabatten hittar jag frösådda i olika storlekar. Försöker samla de små på ett ställe.
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Jag blir så glad av att kika in här. :) Vilka resultat du får! Underbara krolliljor. Jag gillar dem jättemycket medan svärmor tycker att de är ett riktigt ogräs... Men så har hon inte dina vackra färger på dem heller... :)
    Kramar!

    SvaraRadera
  7. Hejsan!
    Tack för alla snälla kommentarer! :=)
    Har även frösått från vit Krollilja men alla avkommor blev ljust rosa. Har dock hört att ibland kan det bli någon vit avkomma. Håller tummarna Anette för din sådd.
    Det tar nog ca. 7 år innan Krolliljan har nått sin slutliga höjd. Från sådd till de första blommorna har det tagit mellan 4-6 år.

    SvaraRadera
  8. Tack då vet jag!Tålamod alltså ;-)
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  9. Jag har höstsått perenner för första gången, bl.a. krollilja så det är jätteroligt att få veta lite mer! Jag hade inte väntat mig att det skulle ta så lång tid, men de verkar vara värd att vänta på!

    SvaraRadera
  10. Väldigt fint och bra gjort, ren lycka att få ta del av

    SvaraRadera
  11. Sådde vit krollilja i höstas, fina fröställningar. Ser/anar små lökliknande ovanpå jorden, hoppas att det är dom. De har stått i ett litet växthus hela vintern med gladpack lite löst klypat ovanpå, vilket hållt fuktdroppar i plasten. Känner på tyngden av den stora plastkrukan och försöker bedöma om fukten däri kan vara tillräcklig.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...