torsdag 22 september 2011

Alpmarton - Eryngium alpinum - Frösådd.

Alpmarton - Eryngium alpinum är en perenn på ca. 70cm. hög, trivs i soliga lägen med jord mot det torra.
Blommar med stålblå färg i juli/augusti.
Blommorna går även fint att torka.
Man ser den ofta i blomsterbutikernas snittkyl eftersom det är en blomma som håller sig fräsch länge i vasen.

Den är även lätt att fröså.
Ju färskare frön, ju bättre resultat.
Frösår under senare del av hösten så fröna hinner få lite värme men utan att gro.
Använder såjord och låter krukan stå ute under vintern för att sedan ta in den i växthuset i slutet av mars/början på april.
Det börjar gro efter drygt 1v. fröna gror lite ojämt.


I början på maj har det första karaktärsbladet (riktiga blad) vuxit ut.

Det är dags för omskolning, sätter 1 planta/kruka.

I slutet av augusti/början på september är plantorna stora och färdiga för utplantering i rabatten.
Man behöver inte vänta så länge utan det går bra att plantera ut tidigare ifall man vill.

I slutet av september är fröna mogna att plockas.

Ganska läcker även som vissen, eller hur?

Man behöver inte ta in sådden på förgroning utan låta krukan stå ute hela tiden.
 Det gror tidigt ute under våren.
Glöm ej att passa mot torka.
Plantorna hinner bli stora nog för utplantering i rabatten i alla fall.
Önskar er alla en härlig dag!




14 kommentarer:

  1. Hade tidigare 3 sorters martorn i stenhörnan, men fröplantorna från dom började ta över hela hörnan så jag har rensat bort alla utom en enda planta. Det är en gräsmartorn/agavemartorn (Eryngium agavefolium) som inte har spritt sig alls. Annars är jag väldigt förtjust i dom!

    SvaraRadera
  2. De är så vackra! och vilka humlefavoriter de är, tror min har försvunnit i pallkragarna i för skuggigt läge men det ska definitivt bli fler när framsidans sol/grusrabatt blir verklighet. Ha det gott och tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. Flotte planter.Spennende med frøsåing. Jeg har Eryngium planum. I år ble den mye spist på av sneglene og blomstrer ikke.

    SvaraRadera
  4. Ja dom är fina så snygg färg tycker jag!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  5. Tänk så underbart med vissa plantor att dom är skönheter både vid blomningen och som torra frökapslar. Martonen hör verkligen till den sorten.

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  6. Jag försökte fröså den förra vintern och hade sådden ute hela vintern (den står fortfarande ute..), men det blev inget. Jag tror jag missade med vattningen. Hur som helst är den läcker och jag kommer pröva så nu i höst igen! Får skriva ut din fina bildserie, så går det säkert bättre:). Så fin den är som vissen!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Så mycket du kan om frön... imponerad.

    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  8. Visst! många växter är minst lika fina när dom torkat på hösten.jag brukar inte klippa ner på hösten för dom sticker upp så fint i snön på vintern.
    kram/mia

    SvaraRadera
  9. Den gillar jag men har lyckats ta död på 2 st.
    Sniglarna tar det mesta ibörjan.
    Tack för info hur jag skall så den.
    Skam den som ger sig.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  10. Den är fin och du verkar ha tumme med den! Hade två olika sorter i förra trädgården men dom försvann...Får allt prova igen när jag får till fler rabatter:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Jag hade hoppats på att min skulle självså sig ute i rabatten och har tittat efter småplantor hela sommaren, har till och med nästan slutat renas ogräs just där, men utan resultat. Alltså får jag väl gå ut nu och samla ihop lite frön och så i kruka så jag har kontroll över dem i stället...
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  12. så imponerande, är att blomman så det har blad och pistill, är helt oproportionerlig i förhållande till varandra.

    SvaraRadera
  13. så imponerande, är att blomman så det har blad och pistill, är helt oproportionerlig i förhållande till varandra.

    Svara

    SvaraRadera
  14. Visst! många växter är minst lika fina när dom torkat på hösten.jag brukar inte klippa ner på hösten för dom sticker upp så fint i snön på vintern.
    kram/mia

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...