söndag 11 september 2011

En heldag i Umeå.

Tidigt på lördagsmorgonen for jag och några vänner till Umeå.
Det var lök-och knöl symposium.

Det var meningen att Andreij Krumins skulle komma, Liljeförädlaren jag besökte förra sommaren i Lettland.
Men han fick förhinder och vi var alla glada att Guntis Grants var vänlig nog att ta hans plats.
Här står han tillsammans med sin fru, Janis och Larz.

Janis Ruksans, en av världens största experter på lökväxter.

Janis hade plockat ihop 3 olika påsar speciellt förr oss.
2 påsar innehöll 6 olika sorters Nunneörter - Corydalis.
1 påse innehöll olika sorters Krokus.

Gerben Tjeerdsma

En go och glad kille som sprider inspiration.

Att försöka komma fram till försäljningsborden var inte ens lönt att tänka på förrän det hade lugnat ner sig lite.



Då min tur kom hittade jag Corydalis x 'Red Majestic',
 en steril hybrid mellan C.solida och C.malkensis. Den har djupt röda blommor. 

Sommartulpan - Tulipa sprengeri
Blommorna är lysande rödoranga, ca. 50cm. hög och blommar senare under sommaren.

Ljusblomma - Colchicum bulbocodium.
Har violetta krokusliknande blommor, ca. 10 cm. hög och trivs i ett stenparti.

Vit Hundtandslilja - Erythronium 'White Beauty'.
Får vackert marmorerade blad, blomman är vit med gul bas och röd ring i halsen. blir ca. 25 cm. hög. Blommar tidigt under våren.

Av Guntis köpte jag hans egna framtagna Asiatiska Liljor som ännu inte hade fått något namn utan bara nummer och bokstäver.
Liljorna har den typiska mörka ringen i mitten som Tangoliljorna eftersom det var en av Liljans 'förälder'

Larz D. var lottdragare tillsammans med Maggan W.
Vinstbordet var fyllt av spännande lökar, knölar, perenner, träd, buskar, barrväxter.
Larz var gullig nog att börja med att dra det numret som jag hade 2 lotter av vilket betydde att jag fick välja de 2 första vinsterna.
Det var svårt att välja bland alla gobitar men till slut blev det
Dvärggran - Picea abies 'Little Gem'
Thuja occidentalis 'Trompenburg'
valde även en kruka mixande Hundtandsliljor - Erythronium.
Larz hade även med sig min beställning från honom.
En önskepion sedan många år tillbaka,
vit Rosenpion - Paeonia vetichii 'Alba'
och en mörkblå klättrande Stormhatt - Aconitum ex. Taiwan.
Även idag, söndag var det föreläsningar om Dagliljor och Hostor men tyvärr kunde jag inte delta.

Vill Tacka alla inblandade som har gjort denna helg möjlig.
Det var jättegod mat, både lunch och supé.
Underbara föreläsare, trevligt upplagt och en hel dag fylld med mysigt umgänge med andra trädgårdsintresserade.
Tack!

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...