lördag 26 mars 2011

Pimpinell -släktet – Sanguisorba – Frösådd.

Ett av mina absoluta favoritsläkten är Pimpinell – Sanguisorba.
Har fösått några olika sorter, några är köpta.
En del har tagits bort eftersom dom spred sig enormt med rotskott.
Sen finns det sorter som snällt håller sig på plats men kan fröså sig mer eller mindre.
Håller det inte är farligt eftersom oönskade plantor kan man ju rensa bort.

Pimpineller trivs i lite fuktig men väldränerad jord, sol/halvskugga.
 Har vackra parbladiga blad som är lite tandade, blommar i juli och långt in under hösten.
Höjden kan nog variera en hel del beroende på växtplatsen och tillgång till fukt i olika trädgårdar.
Har en ställning till,
S.tenuifolia, S.officinalis och S.menziesii bara för att hålla de tunna blomskaften mer samlade.
Alla klarar sig dock utan ställning men 'faller' ut lite mer.

 Vit Hängpimpinell – Sanguisorba tenuifolia 'Alba'.

 ca. 200-220cm, vita hängen på tunna skaft som svävar i luften



S.officinalis – Blodtopp.
 ca. 120 -160cm, mörkröda små blomax.

 Tyvärr hittar jag ingen bra bild men om man tittar bakom Lilium martagon v. Cattaniae kan man se lite av hur den ser ut.


S.menziesii – Brunpimpinell.
 ca. 100 – 150cm, mörkröda/vinröda upprättväxande blomax.


 Fröar av sig rätt friskt.


 S.hakusanensis – Nickpimpinell.
 ca. 40cm, rosa bortliknande hängen.


 Sanguisorba sp
Köpt i Finland
 ca. 40cm, vita bortsliknande upprättväxande blomklasar.

 Skjuter enormt med rotskott så den är numera bortrensad.

 S.canadensis – Kanadapimpinell
Köpt.
ca.150 cm, gräddvita upprättväxande blomax på ca. 4-8cm.
Den är numerad bortrensad pga. den spred sig enormt med rotskott.

 S.minor – Pimpinell.
ca. 30-50cm. gröna/delvis bruna små blomax.
Är numerad bortrensad pga. den fröade av sig enormt och tyckte inte den var så fin att det var värt besväret.
Kan användas färsk/torkad i the eller som krydda.

 S.obtusa – Rosenpimpinell.
ca, 60-80cm, rosa borstliknande något hängande blomax.
Väldigt vacker, tyvärr så dog den efter något år. 

Alla sorter är frösådda på samma sätt.
Men S.minor gror utan stratifiering (kylperiod)

Använder lätt fuktad såjord, frösår i januari.
 
 
 Täcker knappt med jord använder mest vermikulit som täckning.
Krukan står inne ett dygn så fröna får dra till sig lite fukt.
Lägg en plastfilm med några lufthål över för att jordytan inte ska torka ut så fort.
 Ställer i -4,0º-+4,0º

Absolut enklast är att ställa ut krukan efter ett dygn inne och låta sådden påverkas av väder och vind.
Det gror ute under våren.
Glöm ej att passa mot torka då solen börja skina.

Tar ut sådden till växthuset då det startas i slutet av mars/början på april.
Fröna börjar gro inom ca. 1v.

 
Skola om då de första/andra karaktärsbladet vuxit ut.
Det rätta är nog att man ska skola om med 1 planta/kruka.

 
 Skolar om med 3 plantor /kruka för att få välväxta plantor fort.
 Plantorna är oftast stora nog för utplantering under sensommaren.

 
 Alla sorter av Pimpineller tar några år på sig att växa till full storlek men är absolut värd att vänta på.

Önskar er alla en härlig lördag kväll!


18 kommentarer:

  1. Mycket innehållrikt och läsvärt inlägg Helen! Kanske det tilltalar mig lite extra då jag har viss oreda bland dessa pimpineller. Alla här är frösådda utom S. hakusaniense som jag fått som planta.
    En växt som tillför mycket, kan sticka ut likväl kan fungera på egen hand.
    Ha en fin lördagskväll du också!
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Brunpimpinell är väl den sort som jag har sått och fått för mycket av, väljer helst en alpinsort om de finns. Bra fakta!

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara pimpineller du visar! Tillhör en av mina favoritväxter, men sprider sig lite här och där som sagt!
    Kul att du visar så många sorter, några har jag aldrig sett. Tack!
    Ha en trevlig helg! /Helen/ spadtag.blogg.se

    SvaraRadera
  4. Så informativt! Pimpineller är ett totalt outforskat område för mig, men här hittade jag ju en del 'vill ha' saker. Till exempel ser Sanguisorba sp. ut att passa in lite överallt - som i min nya rabatt! Får se om jag kan hitta färdiga plantor hos min hovleverantör.
    Trevlig kväll och skön söndag önskar
    Eva

    SvaraRadera
  5. Det är så roligt att titta in här eftersom man oftast får tips om växter som man kanske inte tänk på så mycket annars. Pimpinellen har jag bara haft en bild i huvudet av, men jisses så många fler fina det finns!!:) Tack för det informativa inlägget med vackra bilder och ha en fortsatt trevlig helg:)
    Mvh/Malin

    SvaraRadera
  6. Pimpineller är nya för mig! Jag köpte en blodtopp i höstas, det ska bli intressant att se om den kommer upp i vår. Den såg lite dålig ut sent på hösten. Men jag hoppas ...
    Ha en fortsatt skön helg!
    Christina

    SvaraRadera
  7. Ja dom är fina!Tycker dock de är svåra att placera hos mig.De kräver sin plats!
    KRAM o trevlig kväll!

    SvaraRadera
  8. I liked your selection of plants today with a bottle brush theme.

    SvaraRadera
  9. Fina pimpineller, inspirerande och lärorikt som vanligt här hos dig! Krolliljan är så fin tillsammans med blodtoppen.
    Må så gott och ha en fin fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
  10. Även mina favvoperenner. Fast mina är köpta som färdiga plantor - du är ju så himla superproduktiv med dina sådder. /Anja

    SvaraRadera
  11. Jättefina, helt i min smak! Jag köpte några höga blodtoppar i Holland (S. officinalis `Red Thunder´), som jag blev väldigt förtjust i, jag hoppas de har frösått sig, för jag vill ha fler!
    Ha det bra!
    Hälsningar
    Katarina

    SvaraRadera
  12. Jag hade aldrig sett eller hört talas om pimpineller före jag fyndade en planta sommaren som var. Underbart att se alla dina olika sorter.
    De är vackra i sin enkelhet.
    Ha en bra kväll.

    SvaraRadera
  13. Du är fantastiskt! Som ett uppslagsverk! Och pimpineller blev man ju sugen på. Blodtopp är i ropet och syns lite överallt numera, men det är kul att få se fler familjemedlemmar.
    Hej hej
    /Ann Marie

    SvaraRadera
  14. tack för all information. Själv är jag väldigt förtjust i den vita hängpimpinellen.
    Vilken vacker krollilja du visar.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  15. Vad glad jag blir då ni gillar Pimpinellerna :=)
    Dom är verkligen odlingsvärda så det är toppen att dom är på frammarsch, Då får man hoppas att handelsträdgårdarna tar hem lite olika sorter och att några får lust att pröva egen frösådd.

    SvaraRadera
  16. Oj vad söta :-)
    Har nog aldrig lagt märke till dem tidigare. Kul.
    (Hittade hit via Odla.nu länkarna)

    SvaraRadera
  17. Jag gillar verkligen pimpineller.
    I min förra trädgård hade jag mängder av p minor efter några år, de frösådde sig överallt. Men här på nya stället kan jag inte få plantorna att överleva en vinter ens. I samma land står ett par andra sorter som klarar sig hur bra som helst. Det är ett mysterium.
    Fina bilder på tenuifolian.
    /IET

    SvaraRadera
  18. Gillar också pimpinella. Har som du blodtopp, men även rosenpimpinell och den vita hängpimlinellen. Fantadtisk grupp inom rosfamiljen

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...