lördag 10 april 2010

Omskolningar av plantor.

För några dagar sedan hörde jag svanarna 'sjunga' för första gången i år, har nu sett flera som simmar i de öppna vattendragen, skatorna har börjat samla bomaterial och snödjupet sjunker stadigt. Hopp om vår med andra ord.


Sakta, väldigt sakta fylls det på i växthuset, jorden är slut så det blir en snabb svängt till Luleå i morgon för påfyllning av fler säckar.
Idag har jag skolat om Rudbeckior, både 'Prairie Sun' och 'Toto Gold' sen har även Parakrassen (Acmella oleracea), Svartöga (Thunbergia alata) och Fjäderstjärnvindan 'White Feather' (Ipomoea quamodit) fått egna krukor.



Nu är det kväll, har varit ut till ”Plantbo” (som mitt växthus heter) för att 'natta' alla plantor, lägger fiberduk som ett 'täcke' över allt under natten samt tänder flera ljus, fläkten startar då tempen närmar sig +10º
Man måste ju vara rädd om de små!




                 Ha en trevlig kväll och ta hand om varandra!



2 kommentarer:

  1. Hejsan Helen!
    Det ser verkligen prydligt ut i ditt växthus. Vad har du för backar? Hur stort växthus har du? Varför täcker du småplantorna om du har värmefläkt?
    Ja. Som du ser vill jag veta allt - kanske vet du något som jag inte vet - och det står jag inte ut med;-))!?/Anja

    SvaraRadera
  2. Hej Anja!
    Roligt att du tycker det ser prydligt ut i växthuset =) Jo, jag måste ha ordning o reda för att kunna hålla isär alla sorter och antal av olika plantor. Varför jag täcker är för att många sorter är sommarplantor och dom är känsligare mot kyla. Vi har fortfarande ganska nattkallt, ibland flera minusgrader och dom nätterna 'orkar' inte fläkten hålla så varmt utan det kan gå ner mot några få plusgrader, då fryser plantor bort eller blir väldigt'svedda'. Dom superfina vita backarna har jag fått av mina trädgårdsvänner Aino o George. Lådorna har varit någon form av emballage runt papper något som dom har fått ta reda på istället för att kasta på deras jobb. Växthuset är 12,1kvm. Strålande sol och nu ska jag gå ner till "Plantbo" för att fortsätta omskolning av bla. Petunior och Tobaksplantor. Ha det så gott!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...