söndag 25 april 2010

En härlig dag i växthuset.

Idag har det faktiskt hänt en hel del, både när det gäller omskolningar av plantor och att snön smälter så rabatter har börjat tina fram.
Det var med stor glädje jag såg små röda skott av Lackpionen (Paeonia obovata) titta upp i en av rabatterna på vägen till växthuset, den lilla plantan av Mahonia som jag planterade ner i höstas ser också fin ut, inga avbrutna grenar

Däremot har jag börjat ana att på flera av de nyplanterade buskarna under altanerna har de flesta grenarna gått av efter vinterns förödande takras.
Vad har jag skolat om då? Jo, bla. Codonopsis meleagris, Codonopsis mollis, Knautia macedonica 'Meltons Pastels', några få plantor Stäppnejlika (Dianthus turkestanicus), 1-åriga växten Purpurpilört (Persicaria orientalis 'Vulcano') och endast två plantor av Alpmarton (Eryngium alpinum). Sen har Hängstarret 'Majken' och Törnrosas kjortel (Rhodochiton atrosanguineus) fått större krukor.

Nytt som grott är bla. tre frön av Praktpärlrönn (Sorbus pratti), ett frö av Dvärgoxel (Sorbus chamaemespilus), Saxifraga fusca, Stor Höstbräcka (Saxifraga fortunei) och Japansk Nicktistel (Cirsium purpuratum).
Imorgon är det en ny dag med omskolning av Nickpimpinellen (Sanguisorba hakusanensis), i mina ögon är den en fantastiskt vacker växt både i blad och blomma som jag gärna rekommenderar till andra att skaffa.

Kallbänkarna har också tinat fram så pass mycket nu att jag kunde kika in under locket, såg att Blåsippan (Hepatica sp.Schlyters blandning frösådd -07) kikade upp i sina krukor, har inte många plantor men är rädd om de jag har så dom blir väl omhändertagna.


"Kan man vara glad åt lite, har man mycket att vara glad åt."
Trevlig avslutning på helgen och må så gott!




7 kommentarer:

  1. Du har då legat i. Roligt att få lite tips – Sanguisorba hakusanensis fick jag bildgoogla, fina svansar o trevligt bladverk!
    Hej hej
    /Ann Marie

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att rabatterna tittar fram hos dig igen! Visst har man längtat till det! Kul med omskolningarna! Hos mig börjar det också gro i sådderna som jag har står ute..spännande!
    Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera
  3. Blev också intresserad och har googlat på Sanguisorba hakusanensis, fina bilder finns men var får man tag på fröer?

    SvaraRadera
  4. Hej Ann Marie!
    Det låter väldigt mycket då det är många sorter men, det är inte så många av varje så omskolningarna går väldigt fort =)
    Gillar verkligen Pimpinellerna, har flera sorter och vill inte vara utan någon av dom. En bra 'familj' att kolla in och ev. skaffa till egen rabatt.
    Ha en bra dag!

    Hej Irene!
    Äntligen kan jag börja ana och se att det finns rabatter under all snö. Minns inte tillbaka när det var sådana mängder som det har varit den här vintern. Sen blir man lite 'avund' och stressad då man ser alla vackra bilder på vårblommor hos er i varmare zoner. Men jag hör Storspoven, snön tinar bort och det blir varmare för var dag, så nu känns våren inte lika långt bort =)
    Ha en bra dag du med!

    SvaraRadera
  5. Hej Laila!
    Det finns säkert något fröföretag som säljer för den är inte ovanlig men.... påminn mig till hösten så skickar jag frön till dig. Eller så skickar jag en planta längre fram i vår då dom har vuxit till sig lite större. =)
    Ha en bra dag du med!

    SvaraRadera
  6. Gå gärna in på min hemsida och kolla i fotoalbumet 'växter', finns fler bilder där.

    SvaraRadera
  7. Sanguisorba hakusanensis, de är en av de växter jag längtar väldigt mycket efter. En riktig snygging!
    Ha en fin vecka.

    /Anette

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...