tisdag 11 januari 2011

Yttre stimulering!

 Läste i gårdagens tidning att vi alla behöver positivt tänkande, stimulans och ljus för att orka med de tunga vintermånaderna efter jul.
 Och det är ju sant, så vad gör man då?
Jo, man far på en liten tripp till Rutviks handelsträdgård, Växtriket och Blomsterlandet.
Det ger ju allt vi behöver, dessutom en massa glädje.

Eftersom börsen känns lite 'skral' så här i januari så kan det inte bli för vidlyftig inköp. Måste spara så jag kan betala alla fröleveranser som så småningom kommer i brevlådan.
Men man kan spara pengar på olika sätt.
En del säger att man sparar bäst genom att inte fara till handelsträdgårdar och utsätta sig för frestelser.
Själv anser jag att pengar sparas då man 'fyndar' till halva priset.
Idag har jag sparat flera hundra kronor!

 Vad sägs om Lord Nelsons hela frösortiment 2011 med 50% rabatt?
Det var ett erbjudande som kom via medlemsmail från Rutviks handelsträdgård, ett riktigt 'klipp'!

Det blev 13 påsar.

Kanske någon sort mer än vad som var tänkt eftersom det var billigt.
Sen visade det sig att det även var halva priset på gröna växter i alla butiker vi var till. Det blev tre rödbladiga Cordyline, två småbladiga Fikusar och två Rexbegonior, behöver byta ut lite växter här hemma.

 I Rutvik har vi som tradition att stanna och fika i byns Café, dom har Luleås godaste Semla.

 Det såg vi bevis på genom att ett Diplom stod uppställd på disken.
Nu är alla krukväxter omplanterad i ny fräsch jord, fröpåsarna lagd i frölådan i väntan på sådd och själv är jag glad, nöjd och fylld av stimulans.

 Ha det gott!


13 kommentarer:

  1. Du är mycket vis, och har exakt förstått det bästa sättet att spara pengar! :-D

    Tror många läsare känner igen sig på pricken!

    SvaraRadera
  2. Att få gå omkring bland allt det gröna så här års gör gott. Det känns ju i hela kroppen, eller hur. Försökte kika på vad det var för påsar, hittade bl a heliotrop. Den hade jag förra året och blev helnöjd.
    he en bra dag!
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Hej Helen!
    Vilken fest! Både billiga fröer och mumsig semla!
    Beställer fröer som en dåre. alldeles för många som vanligt. Att man aldrig lär sig!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Vad flitig du är , jag skulle också behöva ge mina krukväxter lite ny jord.
    Semlan ser ju också frestande ut! MUMS!!
    kram

    SvaraRadera
  5. Du är duktig som sparat så mycket!
    Själv är jag inne på samma idé, fast i mitt fall är det att jag håller på att gå igenom en mycket omfattande växtkatalog från en grossist i Holland som vi i Entusiasterna ska ta hem "lite" från.
    Och som du nu visat så är det ju så att ju mer jag tar, desto billigare blir det. Jag sparar alltså mer om jag tar mycket. Inte så dumt!

    SvaraRadera
  6. Hejsan alla!
    Ja, det är så kul att fynda lite :=)
    Låter väldigt, väldigt spännande Susie men direktköp från grossist.
    Heliotrop är en av mina 'måsten' bland sommarens blommor, likaså olika sorter av Rudbeckia och Klockranka(Coabea scandens). Nytt för mig blev Zinnia 'Envy' och Rudbeckia 'Cherry Brandy'
    Ha en fin dag alla!

    SvaraRadera
  7. Ha ha du jag känner igen mig!Det är ju nästan gratis är min stående kommentar när jag fyndar :-)Ser gott ut med semlan...jag ser mig mätt ;-)Nu kom jag att tänka på att min helitrop som jag en gång frösått o som övervintrat i flera år var så klen i höstas att den fick gå i komposten...MÅSTE oxå ha en sån!Helt underbar doft ju!O bladen är ju dekorativa.Ha en bra dag.Snöar förfullt idag..tji fick jag som vårspanade här hemma igår..
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  8. Oj så duktigt! Du har ju sparat massa pengar!!!

    SvaraRadera
  9. Wow...... vilka fynd!!!! Halva priset nu på fröer... Ja, det var annorlunda... Åh..... semlor....... sååå gott!!!! Det måste jag bara kolla upp om man kan köpa här. Älskar semlor!

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  10. Hej Helen, vilket underbart sätt att spara pengar på.
    Vi är många som på detta sätt kommer att bli rika en vacker dag...
    Fortsätt att spara pengar!
    Ha det bra / Hans

    SvaraRadera
  11. Vilken perfekt uppiggning! Billigt, fint och gott! /Katarina

    SvaraRadera
  12. Det kallar jag en perfekt dag ! Oj så mycket du sparade ! Den där Rexbegonian var riktigt läcker, jag är svag för begonior. Ha det bra
    Lisa/lisas trädgård

    SvaraRadera
  13. Hihi! Gillar ditt sätt att spara pengar! Ett tänk helt i min smak... Synd bara att inte maken tänker likadant alltid.. ;)
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...