tisdag 18 januari 2011

Mera Liljor.

När jag ändå håller på att visa och berätta om Liljor kan jag fortsätta att fresta er med några sorter till. Har plockat ut ett urval av de sorter som växer fint i min zon 5. Liljorna växer i allt från fuktig men väldränerat till lite torrare jord.

Lilium 'Annemarie´s Dream

Lilium 'Sweet Surrender'

Lilium 'White Twinkle'

Lilium 'Siberia' får enormt stora blommor, doftar.

Lilium 'Skelme'

Lilium cernuum

Lilium taliense blev ca. 1,90 förra sommaren.

Lilium 'Zolotoye Runo'

Lilium 'Citronella'

Lilium 'Mount Duckling'

Lilium 'Pink Twinkle'

Lilium orientale.
Orientaliska Liljor trivs och har många olika sorter.

Lilium 'Spring Pink'

Lilium 'Pep Talk'
Det är nog den enda Lilja jag inte tycker om, den ser så 'plastig' ut.

Lilium 'Nettys Pride'

Lilium 'Black Jack'

till sist den eldiga Lilium 'Ragunda'

Hoppas du såg någon du gillade!

Ha en helt underbar fin dag!


20 kommentarer:

  1. Jobbat klart för dagen och ska komma ikapp hemarbetet under eftermiddagen bl a baka bröd.
    Det fanns några liljor där som hjärtat bultar lite extra för; 'Black Jack' och 'Skelme'. BJ liknar min 'Landini'.
    Ha en härlig fortsättning på dagen du också!
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Hej Anette!
    Har även Landini men den är ganska mycket mörkare än B.J. Däremot har jag en som heter 'Ebony' och den ser ut som Landini... ser inte stor skillnad dom emellan.

    SvaraRadera
  3. Gillar särskilt de fyra första, sätter upp dem på skaffalistan!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. PS Minns jag fullständigt fel när jag har fått för mig att du kommer att resa till Stockholm och trädgårdsmässan i slutet av mars? Letade nyss tillbaka i din blogg men hittade inget.

    SvaraRadera
  5. Hej Laila!
    Ja, planerna är så att jag ska till trädgårdsmässan. Har begärt en offert från ett bussbolag och ska ordna en bussresa för ca. 40 personer. Får hoppas att alla som har varit med förr vill hänga på igen :=)

    SvaraRadera
  6. Gillade alla, kollade därför dom mot det jag grävde ner i höstas - ingen av dom stämde tyvärr!
    Jag har satt `Garden Party´, en vit med gula band och rosa fläckar, `Night Flyer´ mörkt vinröd och så en enda av L. pyrenaicum som är starkt gulgrön m. orange ståndare.

    SvaraRadera
  7. Några jag tyckte om? Gillade allihop... till och med den plastiga. Så många olika du har!
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera
  8. Hej Susie!
    Härliga Liljor!
    'Garden party' och 'Night Flyer' växer även hos mig.
    'Nigt Flyer' var ny förra sommaren så jag hoppas den övervintrar fint.

    SvaraRadera
  9. Hej Ester!
    Jag gillar Liljor :=) Har samlat under några år och köper ständigt nya.
    Roligt att du gillade dom.

    SvaraRadera
  10. Förstår inte varför jag inte har skaffat några liljor....dom är ju bara SÅ vackra. hamnar på köpalistan till våren....har du nåt bra tips till en nybörjare på liljor vilken som jag ska skaffa först. Hos mig är det mest soliga platser kvar i trädgården.
    kram

    SvaraRadera
  11. Fina är de allihop, men min favorit blev nog nummer ett, den otroligt snygga vita Annmaries Dream. Den rosa Peptalk var också snygg. Har du inga liljebaggar du ?? Har nästan gett upp liljor här pga dem, kaläter hela stammen så fort man vänder ryggen till TRIST !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  12. Jag har ännu inte sett den lilja jag inte förälskar mig i, bortsett från Lolipop, den blir helt enkelt för söt. Men dom turbanliljorna du visar, dom smälter helt mitt hjärta. 190 cm! Otroligt. Jag har en liten Citronella, den vårdar jag ömt :)

    SvaraRadera
  13. Jaddå det var många fina!!Jag gillar inte heller Lollipop som Mia skrev här ovan.
    Känner nästan doften av dina liljor :-)
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  14. Oj så många vackra! Roligt med så mycket blomsterprakt på kvällskvisten. ;)
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  15. Jag känner mig omtumlad av alla dessa bilder på dina sagolika liljor. Vad är ditt knep med att få de så vackra?
    Jag säger även som de andra;
    -Jag måste skaffa fler liljor även jag. Här i Norrbotten har ju inte liljebaggen ännu blivit ett stort problem, iallafall inte här där jag bor.

    SvaraRadera
  16. Hejsan!
    Nog har jag 'Lollipop' också i rabatten :=)

    Mia! Eftersom jag är 'svag' för Krollijor så föreslår jag att du köper det.

    Jättekul att ni gillade Liljorna. Bäst var att ni blev inspirerad till att köpa några nya till er trädgård :=)

    SvaraRadera
  17. Oj oj oj oj oj oj oj ojoj ojo joj oj oj oj !!

    SvaraRadera
  18. Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!!
    Hämta spaden jag kommer!

    SvaraRadera
  19. Hahahaaa, Linda, ta med dig skoterdräkten för det är ordentligt snödjup ;=)

    SvaraRadera
  20. Jösses så vackra! Precis alla var supervackra, men jag fick lite extra hög puls av de där vita i början...

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...