lördag 8 januari 2011

Frösådder i höstas och hittills.

Nu när julen är helt bortstädad så kan man ägna sig åt roligare saker.
Frösådd!
Tror många av er håller på med det nu i helgen.

De frön som jag har hunnit fröså hittills i år är:
Acaena sp. - Taggpimpinell
Adenostyles alpina – Alpflockel
Allium douglasii
Aquilegia glandulosa
Aralia racemosa – Lundaralia
Aster alpinus v. Dolomiticus
Boykinia richardsonii
Gentiana oschtenica
Gypsophila tenuifolia
Hypericum androsaemum 'Albury Purple'
Lathyrus aureus - Gyllenärt
Parochetus communis – Blå Kärringtand
Primula tanneri ssp. Nepalensis
Sanguisorba hakusanensis – Nickpimpinell
Sorbus x thuringiaca 'Fastigiata' – Rundoxel
Verbena bonariensis – Jätteverbena
Wulfenia baldaccii
Zigadenus sp.- Grönlilja

Även under hösten 2010 blev det några frön som kom i jorden.
Adonis brevistyla
Adonis pyrenaica Bergadonis
Anemone obtusiloba 'Kari'
Anemone polyanthes
Anemone rivularis
Angelica gigas
Angelica x hybrida 'Ebony'
Arnebia pulchra – profetblomma
Cercidiphyllum japonicum – Katsura
Clematis crispa x fusca
Diphylleia sinensis
Fritillaria collina syn. F.lutea
Fritillaria montana – Späd Klocklilja
Meconopsis betonicifolia 'Alba' – Vit Bergvallmo
Meconopsis betonicifolia 'Hensol Violet'
Meconopsis betonicifolia 'Lingholm'
Polygonatum roseum – Rosenrams.
Saxifraga manchuriensis – Penselbräcka
Saxifraga rotundifolia – Prickbräcka
Swertia kingii
Thalictrum filamentosum – Snöruta
Veratrum nigrum – Svart Nysrot 

Vad har ni frösått?
Ha en skön och mysig lördagskväll!



11 kommentarer:

  1. Premiär för året idag. 23 små krukor, bl a Swertia kingii. Sent i höstas blev det annat, mest pioner.
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Hej Helen, det är alltid lika kul att titta in hit. Jämfört med dig har jag inte frösått något alls, några frön petate jag ned i jorden i höstas efter att ha fått inspiration från din blogg.

    SLINGERSTORMHATT 'Red Wine' Aconitum hemsleyanum.

    VAXKLOCKA Kirengeshoma palmata

    KERMESBÄR Phytolacca acinosa

    RÖDKVANNE Angelica gigas

    AKLEJA "Orange & Lemons" Aquilegia x hybrida

    Jag fyndade även 17 träd och buskar när handelsträdgårdarna reade i höstas.
    Hoppas att de flesta klarar vintern, det brukar gå bra att plantera sent på hösten.
    Ha en fortsatt bra kväll / häls. Hans

    SvaraRadera
  3. oj vad du har sått mycket :) du är flitig du Kram Suss

    SvaraRadera
  4. Kära nån vad mycket du sått redan!!! Här har jag fått ner chili och kronärtskocka än så länge.
    Ha det bra,
    Charlotta

    SvaraRadera
  5. Hejsan!
    Roligt att kunna inspirera till frösådd :=)
    Man kan kanske tycka att det är många sorter som är planterade men..... för dom som känner mig vet att det aldrig förr har varit så här få :=)
    Men det är inte färdigt ännu ;=)

    SvaraRadera
  6. Vilken lycka för mig att jag redan har många av de du sår annars skulle jag bli helstessad;))!

    Helt otroligt Helen, men jag trodde att du får en kommentar till av mig till detta inlägg - dock syns inte ett spår av den första...??
    Nåja. Det var inga märkvärdigheter, bara att jag har sått än så lände två (2!!!): chili och granatäpple;))! Väntar på fröleverans och driver mina utomhus.
    Måste hålla med dig om att vintern känns lång och vi har kanske 2,5 månader kvar...Hur kul e' de' på en skala....men faktum är att det vore en katastrof för många växter här på våra breddgrader om snön försvann nu och barfrosten skulle ta vid i genomblöt mark. Så att när det gäller att välja mellan pest å pest så få man väl ta kolera då;)!/Ha't! Anja

    SvaraRadera
  7. Blå kärringtand låter spännande, Katsuran är lätt att gro, jag har en hel häck av små träd mot grannen.

    SvaraRadera
  8. De flesta av fröna är från egna växter så det är inte så många 'nyheter' för mig :=) Väntar på fröna från Konnässörsklubben och STA. Det blir spännande och många för mig nya sorter.
    Ja, det är nog tur trots allt att vi har ett skyddande snötäcke även om man är less just nu. Vi får roa oss med frösådder!

    Katsura har jag prövat som färdigköpa träd ett flertal gånger men, dom växer bara neråt en bit för varje år. Nu köpte jag frön från Garden North där frökällan från Katsuran stod i ett kallt klimat, kanske det lyckas bättre då... måste ju pröva.

    SvaraRadera
  9. Riktigt så många sorter som dig är jag inte uppe i än Helen ! Men det tar sig...idag har jag sått Gojibär, eller rättare sagt Bocktörne.
    Ha en fin söndagkväll
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  10. Ååååå vad du har hunnit med ;-)
    Sådde några i november men namnen har jag hunnit glömma. Nu väntar jag på fröerna från STA och grönsaksfröerna från Runåbergs.
    Trevlig vecka
    Birgitta

    SvaraRadera
  11. Tack för ditt svar Helen !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...