fredag 14 januari 2011

Blooming friday – Patterns.

Veckorna går snabbt, vi är redan i mitten på januari. I Piteå är dagen 4 tim. 59 min. och natten 19 tim. 1 min. Dagen har blivit 39 min. längre den här veckan.
Underbart!
Fredag och det betyder att det är Blommig fredag och veckans tema är mönster.
Det första jag tänker på är alla vackra blad.
Här är det Heucherellan – Klockvippan.

 Olika blommor bjuder på vackra mönster, här är det prickar och streck på Dianthus - Nejlikan

 På hösten ändrar buskarna sina gröna blad

  Vattnet i trädgårdens damm fryser till is

I skogen kan man hitta vackra delar av knotiga och vridna genar man kan ta med sig hem.

Kolla gärna in fler mönster här

Ha en fin fredag!

20 kommentarer:

  1. Är den så grönkantad även på sommaren?
    WOW! Snygg!

    SvaraRadera
  2. Otroligt vackra bilder!
    Ang. rost: Det man inte har i händerna får en ha i plånboken...typ...(även om min plånbok är lika usel som händerna;))!)/Anja

    SvaraRadera
  3. Den där vridna gamla grå, mmm, såna saker gillar jag. ja, det var fint allt det andra också förstås!
    /Anette

    SvaraRadera
  4. När jag hör hur galet korta era dagar är där uppe, fattar jag inte hur jag kan ha mage att klaga här nere i söder... skäms på mig!

    Underbara bilder du visar idag:)
    En riktigt härlig helg önskar jag dig!

    SvaraRadera
  5. Underbara heucherellan! Tycker nästan mer om bladen än om blomman. :) Vackert också med isbilden! :)
    Ha en fin helg!
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  6. Vilka spännande mönster du visar här!
    Visst är fem timmar dagsljus lite, men jag skulle gärna byta med dig just nu. Hos dig kan man väl i alla fall åka skidor! Kanske t.o.m. åka skridskor.
    Önskar dig en skön helg!

    SvaraRadera
  7. Jättefina bilder Helen. Jag är väldigt förtjust i blad med mönster, de varar ju ofta så mycket längre än blommorna. Klockvippans blad var snyggt ! Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  8. Det är verkligen härliga mönster man hittar och numera letar jag inte bara blommor i alla färger utan just mönster på bladverket! MB

    SvaraRadera
  9. Naturens naturliga mönster är "bäst"!
    En skön helg önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  10. Eftersom jag också gillar bladverk väldigt mycket så har jag naturligtvis Heucherellan, Jag har t.o.m. flyttat in den i den "gula pallkragen" så att den ska synas ordentligt.
    Sen har jag tagit hem två böcker från USA som kom idag. Den ena heter "Foliage" och den andra "Fall Scaping" och båda har min bloggvän Nancy J.Ondra skrivit. Så ikväll ska man frossa!

    SvaraRadera
  11. Visst är det härligt med så många fina mönster på växterna och det man hittar i naturen.

    Ha en trevlig helg
    Gunilla

    SvaraRadera
  12. Snygga bilder på fina mönster.

    Ha en riktigt bra helg, Kerstin

    SvaraRadera
  13. Så fina mönster du visar!
    Ha en skön kväll! / Irene

    SvaraRadera
  14. Lagom med mönster gillar jag!Nått som drar blickarna till sig....
    Den där grenen skulle man ha :-)
    Trevlig helg!
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  15. Hej Helen
    Vilken fin variation på olika mönster du visar oss, alla jättefina på olika sätt :)
    Ha en fin helg/Stina

    SvaraRadera
  16. Vilka härliga färger du har fått in i ditt mönster tema :) Kram Suss

    SvaraRadera
  17. Bladens mönster är så fina//Britt

    SvaraRadera
  18. Hejsan och Tack för alla snälla kommentarer!
    Jodå, bladen på Heucherellan ser så ut hela sommaren, tycker även att blommorna är fina.
    Dagarna blir ju ljusare och längre, bara januari är förbi så går det snabbt.
    Och visst kan man åka både skidor och skridskor :=) fast har inte prövat något av det i vinter.
    Just nu -22º ute, brrr!

    SvaraRadera
  19. 39 minuter längre dagar - tack för att påminnelsen att vi faktiskt går mot ljusare tider! -fina mönster du bjuder på!
    Ha en fortsatt skön helg!

    SvaraRadera
  20. A lovely selection of pictures. Let us hope Spring arrives soon - especially for you as I see it is extremely cold where you are!
    Have a good weekend.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...