torsdag 27 januari 2011

Prydnadsgräs - Frösådd.

 Klart man måste ha lite olika sorters Prydnadsgräser i rabatten,

 i gruspartiet

och sommarens krukor.

 Till alla olika gräser har frösådd och omskolningar gjorts på likadant sätt.
Tidpunkten för sådd av de olika sorterna kan även ha att göra med då jag fick fröna i brevlådan.
 Så här har jag gjort:
men betyder inte att det är det rätta eller enda sättet.

Frösår i såjord.
 Beroende vilken sorts gräs det är ställs sådden i rumstemperatur, under växtbelysning (ca. +20º-+22º)
eller
 svalt/ut (+-0,0º-+4,0º)
 Gror inte fröna på ca. 4v. Ställs sådden svalt.
Täcker fröna knappt med jord, lägger över en plastfilm som har små lufthål för att bevara fukten bättre.

Vänder plastfilmen varje dag eftersom det blir kondens och frön kan mögla.
Skolar om tussvis (5-10 strån/kruka)

Alla sådder/plantor tas ut till växthuset då det öppnas i slutet av mars, början på april.


Gräs som gror med innesådd ca. +20º-+22º
Andropogon gerardii – frösådd slutet av feb.
Briza media – Darrgräs – frösådd mitten av feb.
Carex buchananii – Kopparstarr – övervintrar ibland – frösådd i början på feb.
Carex macloviana – Lämmelstarr – frösådd i mitten av feb.
Carex pendula – Hängstarr – frösådd mitten av feb.
Carex 'Majken' – frösådd mitten av feb.
Chasmanthium latifolium – Droppax (inte härdigt i min zon) – frösådd mitten av jan.
Deschampsia caespitosa – Tuvtåtel – frösådd början på feb.
Elymus magellanicus – Blåelm – frösådd i slutet av feb.
Eragrostis spectabilis 'Purple' – Kärleksgräs - frösådd i mitten av feb.
Festuca glauca – Blåsvingel – frösådd början på feb.
Hystrix patula – Flaskborstegräs – frösådd i slutet av feb.
Luzula nivea – Silverfryle – frösådd slutet av feb.
Luzula ulophylla – Ullfryle – frösådd slutet av feb.
Melica altissima atropurpurea - Jätteslok - frösådd mitten av mars.
Milium effusum 'Aureum' – Hässlebrodd – frösådd början på mars.
Stipa capillata – Finbladigt Fjädergräs - frösådd mitten av feb.

1-årigt gräs – innesådd ca. +20º-+22º
Bromus rubens - Rödlosta - frösådd början på april.
Cyperus glaber – frösådd i mitten av feb.
Hordeum jubatum - Ekorrkorn - frösådd början på april.
Oryza sativa 'Black Madras' – Prydnadsris - frösådd i slutet av mars.
Panicum virgatum - frösådd i slutet av mars.
Pennisetum glaucom 'Purple Majesty' – Pärlhirs – frösådd slutet av mars.
Setaria italica 'Hylander' – Kolvhirs – frösådd slutet av mars.
Sorghum nigrum 'Bicolor' – Durrasläktet – frösådd i slutet av mars.

Gräs som behöver stratifieras ca. +-0,0º-+4,0º
Carex buchananii – Kopparstarr – frösådd slutet av jan.
Carex eburnea – frösådd slutet på jan.
Carex grayi – Spikklubbestarr – frösådd början på feb.
Stipa pennata – Äkta Fjädergräs - frösådd mitten av feb.
Stipa tirsa – frösådd slutet av jan.
Sorghastrum nutans – Indiangräs – frösådd mitten av feb. - överlevde inte ute.

Ha en trevlig kväll!

17 kommentarer:

  1. Gillar som du prydnasgräs och har en hel del perenna, men jag har också sått (Yes, t.o.m. jag fixade det!)ett par ettåriga för några år sen. Det var ett rödbladig hirs och så var det ett rosablommigt lampborstgräs - dom blev jättesnygga faktiskt.

    SvaraRadera
  2. Oj! vad mycket gräs det finns och så mycket information du har att visa, kommer tillbaka igen när jag fixat med mina STA-frön som kom idag...

    SvaraRadera
  3. Så många olika vackra gräs du har.
    Jag måste skaffa några sorter till :)

    SvaraRadera
  4. Hej Helen
    Tack för tipsen på så många olika sorters gräs.
    Jag gillar också gräs, har bara provat svansfjädergräs och kärleksgräs som är lätta att fröså Men nu blev jag sugen att testa några fler.
    Ha det gott/ Stina

    SvaraRadera
  5. Trädgårdsliv på Högagärde.

    Tänk vilken kunskapsbank du är. Jag får nog kolla in din sida nästa gång det blir aktuellt
    att så gräs. Själv har jag bara sått blåsvingel
    och det var hur enkelt som helst.

    SvaraRadera
  6. vad bra, nu vet jag var jag ska leta efter gräs-info, har frön till ekorrhorn(??) som jag hoppas ska ta sig....

    SvaraRadera
  7. Hjälp vilken lista, imponerande! Jag måste nog också testa lite... /Katarina

    SvaraRadera
  8. Tack! :) Nu fick jag svar. Vilken fin lista, den ska jag spara på. Nu vet jag hur många strå jag ska ha i varje :)

    SvaraRadera
  9. Trevligt att få se en bild från din trädgård:-)
    O vad snyggt gräset på den sista bilden är!
    Mera gräs vill jag oxå ha!
    Kramar från mig!

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Hoppas mina STA-frön kommer i morgon då, hör att fler redan har fått dom i brevlådan.

    Det händer ibland att jag tar för många strån då jag skolar om, men då kan man dela plantan innan man planterar ner den i rabatten.

    Gräs fröar ofta av sig, de flesta 'rakt ner' men..... Ekorrkorn och Jättesloka 'flyger' och det finns överallt. Det är flera år sedan jag frösådde dom sorterna men hittar fortfarande plantor som rensas fort bort.

    Fler bilder på hur min trädgård ser ut hittar ni på hemsidan under rubriken 'Fotoalbum - växter' Titta gärna in där :=)

    Gräserna på sista bilden är Hängstarr - Carex pendula.

    Roligt att ni blev inspirerad!

    SvaraRadera
  11. Jag tycker också mycket om gräs. Tack för såtipsen!
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera
  12. Ojoj så många gräs-tips! Jag håller precis på att lära mig gilla gräs. Har tidigare tyckt att det är för modernt för vårt gamla 1700-talshus.. men nu håller jag på och omvärderar... Tack för tipsen!
    Ha en finfin helg!
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  13. Åh, ännu en härlig trädgårdsblogg att följa! Hur ska jag nu kunna slita mig från datorn och börja odla själv?

    SvaraRadera
  14. Hej Anna-Karin!
    Tur att du har omvärderat Prydnadgräsets betydelse i trädgården :=) Du får pröva någon sort i kruka först innan du bestämmer dig för rabatten.

    Hej Leena!
    Kul att du har hittat hit! :=)
    Ja, det kan vara svårt att få något 'vettigt' gjort då man väl har satt sig framför datorn. Timmarna bara 'rusar' iväg.

    SvaraRadera
  15. Hej!
    Grymt imponerad av din samling,och jättesjysst att du skrev med vilka sorter som klarar rumsvärme vs stratifiering.
    Jag har letat som en tok efter perenna gräsfröer via nätet,men inte hittat så mycket.
    Får jag fråga vart du har handlat?

    SvaraRadera
  16. Hej Helen!
    Vilka vackra gräs, fin blogg :)!
    Vill du ge mig lite tips. Jag håller precis på att så Miscanthus sinensis samt blåsvingel. Min fråga är hur tätt man ska så fröna? Blåsvingel har jag tex sått 4 frön (och fått 4 små strån) i en liten sättkruka på 4x4 cm...
    Bildar ett frö/strå en tuva med många strån? Eller måste man ha många strån för att få en liten tuva? Samma fråga gäller Miscanthus sinensis, där har jag dock fler frön i en sättkruka på 7x7 cm..
    Mitt mål är förstås att få en sån tät och fin tuva så snabbt som möjligt.
    Har verkligen scannat nätet efter information men inget hittat, din erfarenhet vore guld värd.
    Vänlig hälsning / Elin

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...