torsdag 20 januari 2011

Fler frön i brevlådan.

 Hämtade in posten efter kl. 21.00 i går kväll. Förutom all reklam låg där två trevliga kuvert, frön och en frökatalog.
Nappade på Odlas fröerbjudande förra veckan. Vet att då sådan post kommer på mailen borde man inte öppna det eller så skulle man sätta sig på händerna.
Nåja fingret klickade fram. 

 Dicentra scandens – Slingerhjärta.
Den får man räkna som 1-årig växt i min zon. Har prövat ett antal gånger att plantera den i rabatt men den har aldrig övervintrat.
 Salvia 'Reddy Purple'
 För den vackra färgens skull.
 Solenostemon scutellarioides – Palettblad
 Har en 'eldig' idé inför sommarens planteringar.
 Rudbeckia 'Denver daisy'
Bara för att jag gillar Rudbecka i alla färger.
 Coabea scandens – Klockranka
Ett måste! Underbar klättrare med fina blad och stora blommor.
 Phlox 'Moody Blues'
För den blommar oavbrutet och är så söt.
 Dahlia 'Black Beauty'
En nyhet som såg spännande ut, nästan svarta kronblad med en gul 'lurvig' mitt.
 Bonusfrön var en påse mixade Luktärter.

 Visst är det väl ändå tur att flera fröföretag fortfarande tillverkar papperskataloger?
 Gillar att kunna ha dom som nattlektyr eller bara sitta skönt i soffan och bläddra. Att sedan katalogerna har färgbilder gör det hela ändå trevligare, fick en sådan i går.

Joyseeds katalog blir bara tjockare för varje år, den är tvåspråkig, svenska och finska.
Den är dessutom gratis.
 Såg en del intressanta frön bla. Rheum alexandrae – Kejsarinnans förkläde. Har testat sådd två gånger tidigare utan att lyckas men man ska ju inte ge sig.
Måste nog göra en beställning!

Ha en fin dag!

8 kommentarer:

  1. Har du fått STA fröerna än?
    Visst är det nått speciellt med en katalog att bäddra i :-) sen när man beställer så klickeliklick så är beställningen gjord!
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  2. Hej Helena!
    Nej, inga STA-frön ännu :=)
    Tror vi får vänta ett litet tag till. I fjol kom dom i min brevlåda 2feb. har jag för mig.

    SvaraRadera
  3. Roligt med sådan post ! Å visst är det svårt att hålla fingrarna i styr !!! Den katalogen får jag nog gå in och kolla, jag gillar också att ha en katalog att bläddra i. Det är inte riktigt detsamma på skärmen.
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  4. Hejsan!
    Frökataloger kan man aldrig få för många av, det är trevlig läsning :=)

    SvaraRadera
  5. Spännande att få se vilka fröer som du väljer, mina sommarblomsfärger i år är blått, gult och vitt, lite svalare alltså.

    SvaraRadera
  6. Det är inte svårt att dra slutsatser som att du inte har några större problem att få tiden å gå;))!
    Mina fröer från SRGC har inte kommit är (de enda fröerna jag har beställt i år)/Anja

    SvaraRadera
  7. Jag gick in och beställde också en katalog. Jag har aldrig hört talas om firman förr och katalogen var jättefin. Tack för tipset!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...