lördag 22 januari 2011

Stålörtssläktet – Swertia – Frösådd.

Genom att jag fick några frön av Swertia kingii för några år sedan upptäckte jag Stålörtssläktet.
 Före det hade jag aldrig sett eller hört talas om växten och nyheter är ju alltid spännande.
Det är en släkt som har enormt vackra blommor och dessutom är lätt att fröså.

Fick fröna under senhösten som planterades ner direkt i fuktig s-jord.
 Kruka fick stå ute fram tills växthuset öppnades i slutet av mars, början på april där det sedan grodde snabbt .

Men efterfrågan på plantor av Swertia kingii blev stor.

Frösådde igen året efter men prövade med innesådd i månadsskiftet februari/mars.
Frösådde i fuktig s-jord.
Täckte ej fröna med jord utan endast med lite vermikulit så att fukten skulle bevaras bättre på jordytan.
La plastfilm med lufthål över krukan.
Vänder plastfilmen vid kondens så att jordytan inte ska mögla.
Fröna grodde utan problem på ca. 2-3v.

 
 Det enklaste sättet att fröså Swertia på är att:
Låta sådden stå inne ett dygn så fröna får dra lite fukt, sedan ställa ut.
Låta krukan påverkas av vädrets växlingar, det gror under våren.

Sorter som S.perennis, S.alpestris och S.perfoliata har alltid fått en kylperiod på ca. 8-12v.
 Har ingen erfarenhet om hur dom fröna gror i rumstemperatur.
 Tar in och förgror under växtbelysning och svalt, ca. +15º-+18º

 
 Skolar om med en planta/kruka då det har vuxit ut några karaktärsblad.




 
 Krukar upp en gång till under våren.
Plantorna hinner bli stora nog för att planteras ut under sensommaren.
 
 
 Man kan sätta plantorna ganska tätt så blir det ett 'större' omfång.
 Swertia kingii blir hos mig ca. 100cm. hög men det finns uppgifter om att den kan bli upp till 130cm. Blommar i augusti.


 
 Trivs i fuktig men väldränerad jord i halvskugga/skugga.
Om jorden är tillräckligt fuktig växer dom även fint i soligare rabatt.
 Kommer upp ganska sent på våren så man får ge sig till tåls.
 
 Swertia perennis blir ca. 35-50cm. hög, blommar i juli.


 
 Swertia alpestris blir ca. 25-30cm. hög, blommar i juli.


 
 Men tror att bägge dessa två sorter skulle bli något högre ifall dom fick en lite fuktigare växtplats.
Dom här plantorna står för torrt just nu.
 
Alla sorter bildar endast bladrosett första året för att sedan börja blomma år två.
Hoppas ni tycker dom är lika fina som jag gör!

Må väl!


15 kommentarer:

  1. Stålörten har jag nog inte hört om innan eller har glömt det. Svårt för att tro jag glömt för blommorna är jättesöta :)

    SvaraRadera
  2. Men vilken skönhet!! Helt ny för mig! Och den hamnar genast på önskelistan!
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Var ny för mig förra året, visst är det en skönhet! Hoppas att mina blommar lika fint. Har du upptäckt några fiender, löss eller rost?

    SvaraRadera
  4. Nej, inga fiender alls i form av någon ohyra.

    SvaraRadera
  5. Jättefina!Tror inte jag sett dom förrut...
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  6. Wow! Vilka läckra blommor - visste inte om att de fanns.

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Hej Helen. Vilken underbar blomma! Har du inte funderat på att starta handelsträdgård, iallafall några dagar under sommaren? Vi är många som skulle komma och handla av dig då tror jag.
    Ha en bra dag, häls. / Hans

    SvaraRadera
  9. Kul att ni gillar Stålörtssläktet, GOGGLA så får ni se fler fantastiska blommor.

    Hans!
    En plantskola under sommaren vore kanske en idé ;=)) Det går ju att komma förbi och se ifall det finns något av intresse :=)

    SvaraRadera
  10. De är verkligen SÅÅÅ fina. Vilken tur att jag köpte frön av dej. Nu håller jag mina tummar ännu hårdare för att det ska lyckas med sådden. De står nu i matkällaren och får sin kylperiod. Ser fram emot våren och hoppas,hoppas,hoppas.

    SvaraRadera
  11. har aldrig sett denna blomma förr. Jätte fin//Britt

    SvaraRadera
  12. De är verkligen jättesnygga Helen ! Har köpt en på en STA försäljning, tror det var perennis, men den visar ingen lust att blomma. Kanske har den det för torrt här hos mig, får komma ihåg att vattna där vid den obligatoriska försommartorkan.
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  13. Kanonfina! Det är så roligt med alla växttips man hittar på trädgårdsbloggarna. Tack!
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera
  14. Ann-Charlotte! Håller tummarna för att alla frön ska gro :=)

    Britt! Vad roligt att få visa en ny växt för dig, hoppas du gillade den.

    Lisa! Hoppas den visar sin tacksamhet över lite vatten med att blomma.

    Hej Ester!
    Roligt att du har hittat hit! :=)

    SvaraRadera
  15. Underbart fina arebette du gjort!
    Karla.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...