torsdag 6 januari 2011

Dårört - Scopolia carniolica.

 En av vårens tidiga växter i rabatten är Dårörten.
 Redan i början av maj anar man något lilafärgat vid jordytan.

 
 I mitten av månaden ser man Dårörten mer tydligt.
Den växer snabbt och kan bli allt mellan 40-80cm hög, trivs i halvskugga/skugga i något fuktig men väldränerad jord.
Finns några olika sorter och alla är giftiga.
  Har i mina rabatter Gul Dårört - Scopolia carniolica var. brevifolia,

 
 som får helt gula klockor.

 
 
 Scopolia carniolica 'Zwanenburg',

 
 som får mörkt purpurfärgade klockor.
 
Scopolia carniolica Jacq,

 
 får brunaktig klockor med gult inre.

 
 
 
Dårörten blommar till slutet av juni och några dagar in i juli.
Lätt att fröså, fröna behöver stratifieras. (köldbehandling)



3 kommentarer:

  1. Fräck den ser ut när den bryter jorden!Vet du om den är giftig?
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  2. Men du glömde säga att den var helt fantastisk den där trädgårdsbönen :-)Jag läste den 3 gånger o ja jag kan bara hålla med!
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  3. Hej Helena!
    Ja, Dårörten är giftig.
    Det är en fin bön för varje odlare :=)och boken är helt underbar, skrattar igenkännande nästan hela tiden.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...