söndag 16 januari 2011

Krollilja - Lilium martagon.

 Martagon är ett turkiskt ord och betyder turban eller mössa. 
Det är Liljorna med det utseendet jag har börjat intressera mig för och köper alla som går att hitta.
Krolliljan trivs i något fuktig men väldränerad jord i halvskugga.
Den växer också i torrare jord och sol men blir inte lika fin där i mitt tycke. Blommar i juli och någon dag in i augusti, blir mellan ca. 90-120 cm. hög.
Förutom den rosablommande som är den ursprungliga färgen har jag,
Lilium martagon 'Album'

 Lilium martagon 'Arabian Night'

 Lilium 'Early Bird'

 Lilium martagon v cattaniae

 och Lilium martagon 'mörkröd'

 Hoppas och tror att Krolliljorna jag köpte i Lettland kommer att blomma till sommaren. Då får jag se 'East of Eden', 'Charming Life' och 'The Favorite'.
Finns att beställa hos Liljeförädlaren David Herchbergs för den som blev intresserad.

Tyvärr så älskar Liljebaggen även mina Liljor.

Hittade för första gången 4-5 st förra sommaren, finns inget annat 'botemedel' än att handplocka. En del säger att ströa Myrr över Liljorna tidigt på våren hjälper lite.

Har även frösått en del frön av Krollilja. Hur och vad det blev av det får jag berätta i nästa inlägg.
Ha en härlig söndags kväll!
Var snälla mot varandra!
 

13 kommentarer:

  1. Åh vad fina kroll liljor du visar.Jag har oxå den vanliga rosa o den vita.Liljebaggar har jag oxå :-( Nu vart jag frestad att skaffa fler!Kroll liljor alltså :-) inte baggar..
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  2. Hej Helen. Dessa eller liknande röda skalbaggar kalasar för fullt på alla sorters gräslök som jag har, men mina liljor får vara ifred. De får äckliga larver som gömmer sig i "gegga" när de äter. Är det så liljebaggar gör eller har jag någon annan röd bagge?
    Vilka underbara krolliljor du har, jag saknar ord för att berätta hur fina de är.
    Ha de bra, häls. Hans

    SvaraRadera
  3. Åhhh jag älskar dessa turbanliljor!!!
    Vill gärna ha flera.
    Jag fick tag i en dubbel krolllilja förr-förra året.
    Hoppas på att få se den blomma i år.

    SvaraRadera
  4. Hej Helena och Hans!
    Ja, det låter som Liljebaggar... äcklig gegga är larverna tror jag, finns oftast på undersidan av bladen. Dom gillar även Allium och Fritillaria tyvärr.

    SvaraRadera
  5. Hej Linda!
    Då måste du visa en bild på din blogg så jag får se, spännande!

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Tack för erbjudandet om frön! Men jag har löst mitt "problem" =) Jag var på min lilla favorit handelsträdgård idag och beställde 12 vita. Jag är barnsligt förtjust i vita knöl och lök blommor!
    Jag tog en stickling förra året på en av mina dahlior, och lyckades riktigt bra. Så i år ska jag plocka massa sticklingar. =)

    /Sabina

    SvaraRadera
  7. Bara den blommar någon gång och att den är dubbel så skall jag fota den som en galning!
    LOVAR och SVÄR!!!

    SvaraRadera
  8. Helen!
    O dessa ljuvligheter!Även jag har blivit liljefreak men saknar krollen!
    Jag mailar dig ang våra "vänner" 'lackrödingar'!/Anja

    SvaraRadera
  9. PS
    Kan inte hitta någon mailadress!?
    DS

    SvaraRadera
  10. 37nyman%telia.com (byt ut % till @ )
    spännande!

    SvaraRadera
  11. Hej Sabina!
    Roligt att du har hittat hit :=)
    Nu ska jag 'hälsa på' i din blogg, kul med fler trädgårdsbloggar :=)

    SvaraRadera
  12. Gillar den mörkröda speciellt! den var verkligen vacker! mindre kul med den där lilla baggen.
    kram

    SvaraRadera
  13. Oj oj vad avis jag blir på de där krolliljorna.
    Super fina.
    Den där mörka vara ju helt bedårande.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...