fredag 14 januari 2011

Grönlilja – Zigadenus elegans – Frösådd.

Grönlilja - Zigadenus är en väldigt vacker växt som man sällan hittar i plantskolornas sortiment.
Man kan hitta en liten planta på någon växtmarknad om man har tur, tveka inte att köpa i så fall.
Om inte får man fröså den själv.

Det absolut enklaste sättet att fröså på är:

Fröså i lätt fuktad s-jord, täck med ett tunt lager jord eller vermiculit.
låt krukan stå inne ett dygn så att fröna får dra lite fukt.
Ställa ut krukan på ett skyddat ställe och låta den påverkas av väder och vind.
Passa mot torka då solen börjar skina.

Fröna gror även i rumstemperatur, det tar mellan 20-30 dagar innan det gror.

 
Frösår i januari eftersom jag har tillgång till växtbelysning och svala utrymmen som håller ca. +15º.
 Startar även upp växthuset i slutet av mars/början på april dit plantorna får flytta.
Fröna gror lite ojämt så man får ha lite tålamod.

 
Vill ha stora och 'tjocka' plantor så därför skolas det om med 5-10 strån/kruka.

 
Så fort vädret tillåter flyttar de omskolade plantorna ut från växthuset.
Samlar krukorna på ett ställe, använder mig av frigolitlådorna, lättare att passa med vattningen.
 
Under sensommaren krukas plantorna upp en gång till för att sedan grävas ner i kallbänken som är fylld med sand.
Året därpå under sommaren planteras plantorna om igen till större krukstorlek eller planteras ut i rabatten.

 
Vad jag har märkt är att bladens bredd kan variera mellan fröplantorna, skriver numera Zigadenus sp. vid namnmärkning av frön och plantor.
 
 Trivs i fuktig men väldränerad jord i halvskugga, får långa smala grågröna 'gräsliknande' blad.

 
 De grönvita blommorna växer upp på en längre stjälk.

 
 Totalt blir Grönliljan ca. 50-70cm hög.
 
 
 Det tar ca. 3-4 år innan plantorna är fullvuxna.

Må väl!



14 kommentarer:

  1. Jag blir så imponerad av alla frösådder du lyckas med!!!! Vet du... jag stod faktiskt och höll i en grönlilja förra året... på en liten plantskola hos min svärmor..... blev tokkär... tänkte... en sån har jag aldrig sett förut.....tänkte..... den måste vara ovanlig..... men hade händerna fulla redan med andra växtfynd..... handlingsdosen var redan nådd den gången. Men sedan dess har jag ångrat mig... och ännu mer nu när jag ser ditt inlägg.... för jag lär aldrig få den att gro.... om jag skulle försöka.... :-)

    Många kramar
    Charlotte

    SvaraRadera
  2. Hej Charlotte!
    Är helt säker på att du lyckas med egen frösådd. Det 'svåra' kan vara att komma ihåg att vattna plantorna under sommaren.

    SvaraRadera
  3. Men så vacker! Den var ny för mig! Precis som Charlotte är jag väldigt imponerad av alla dina frösådder! Skriver det igen - jag kommer att hänga mycket här inne hos dig under våren. ;)
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Visst är den vacker, grönliljan! Jag beställde lökar tillsammans med min lilla, lilla trädgårdsförening för några år sedan. Mina är de enda som blivit något, så jag bjuder in dem på grönliljefika när den blommar. =)
    Än så länge blommar den inte så överdådigt som på dina bilder, men jag är så lycklig ändå.
    /Caroline

    SvaraRadera
  5. Hmmm om man bara slapp att så !

    SvaraRadera
  6. Den har jag sått för ett par år sedan, med lite flyt kanske den kommer i blom i år! Vore fint det, annars väntar jag gärna.
    Just den var borttappad ochen av anledningarna till att jag gjorde inventeringen av allt smått i pallkragarna.
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Hej Helen!
    Du är så duktig på att så och har det rätta tålamodet:)
    Jag hade tur att komma över den fantastiska Grönliljan hos min syster i Bålsta där den hade frösått sig själv. Det var bara att gräva upp dom små stråna runt hennes planta. Den överlevde förra vintern hos mig och blommade med några blommor i sommras... love it :)
    Ha en fin helg/ Stina
    Ha en fin helg

    SvaraRadera
  8. Den är så söt! Jag sådde den ett år och fick se den blomma en gång! Men förra året såg jag den inte och jag har glömt var jag satte den! Så kan det gå när minnet är dåligt :)
    Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera
  9. Hejsan!
    Anna-Karin jag blir så glad över att du vill titta in hit :=)

    Caroline, roligt att du har hittat hit, nu ska jag 'hälsa på' hos dig.

    Linda, Anette, Stina och Irene!
    Ja, visst är det en blomma som man verkligen vill ha i rabatten. Har den på flera ställen själv.

    Om någon vill pröva sådd så har jag frön över. Maila mig er adress
    37nyman&telia.com (byt & till ett @)

    SvaraRadera
  10. Grönliljan står på min önskelista. Försökte fröså den förra året, men misslyckades helt.

    SvaraRadera
  11. Vilka drömmar du visar. Jag fick två stackars strå när jag sådde förra året. Planterade dom ut i höstas, dumt ser jag nu, det är ju nästan dömt att misslyckas.. Men vacker är den :)

    SvaraRadera
  12. Vilken fin blomma! Var inne på en annan blogg, som skrev om grönliljan idag. Googlade för att få veta lite mer om denna vackra lilja, och då hamnade jag på din fina blogg med massor om grönliljan! Ibland ska man ha tur!
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  13. Kom i dag att se denna vackra växt i verkligheten. Finns det någon som kan avvara en planta? tcmsklas@gmail.com

    SvaraRadera
  14. Hej!!

    STA hade ju riksmöte i Bodbysund i helgen. Mötet avslutades med en växtmarknad och då hittade jag en jättefin plnata av just grönlilja. Jag blev såååå lycklig.

    Mvh Anna

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...