söndag 16 januari 2011

Sorgmyggor/blomflugor.

Som alltid efter julens härliga inköp av olika lökväxter får jag gott om sorgmyggor inne.
Sorgmygger är ett väldigt problem att ha då man frösår, dom livnär sig på små groddars rötter.
Det händer ibland att man kan se att frösådderna är gröna och fräscha för att dagen efter ligga raklånga på jordytan... Sorgmyggorna har haft kalas!
Finns det hjälp att få?
Ja, den heter NEMAblom.

Frösådder som gror inne vattnas direkt efter sådd. Krukor som har stratifieras vattnar jag då dom tas in för groning.
 NEMAblom finns att köpa i välsorterade blomsterbutiker och handelsträdgårdar. Det är ganska dyrt, ca. 89:-/påse som dock räcker till 1 l. vatten. Man får söka i kyldisken eftersom det är levande organismen som behöver en sval tillvaro.
Dock tål dom INTE minusgrader!
För den intresserade finns det mer att läsa här!

Ha en fin söndag!

11 kommentarer:

  1. Jag har inte sått nått, fast jag har ju fått en del i julklapp så jag lär ju bli tvungen. Bra att veta att det finns botemedel, ifall sorgmyggorna kommer hit!

    SvaraRadera
  2. Ett mycke bra tips.Tack!
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  3. Hejsan Helen!
    Vilken tur att det finns hjälp att få!
    Det finns även en annan metod som fun kar bra hos mig:
    När det gäller AMARYLLIS (och andra lökar): Minst hälften brukar vara ovan jord. Jag plockar bort det lösa från löken och bara liiiiite vatten varannan vecka - typ.
    KRUKVÄXTER: Jag vattnar aldrig i krukan utan doppar hela krukan tills det slutat att bubbla.
    Jag har aldrig sorgmyggor och jag tror att det beror på mitt sätt att vattna inomhus.
    ST.PAULA: Lägger innerkrukan i hett vatten i en halvtimme, låter rinna av och jäklar vad de blir glada och blommar!/Anja

    SvaraRadera
  4. Toppen om man skulle så.
    Måste väl också fungera för sticklingar?
    Linda

    SvaraRadera
  5. PS
    Men, det är klart att de finns ibland med i köpejord eller när de väl ha blivit hemmastadda måste det vara bra att ha ett preparat som funkar!
    DS

    SvaraRadera
  6. nytt för mig visst inte att den hjälpen fanns att få//Britt

    SvaraRadera
  7. De har man råkat ut för ibland, tyvärr. Visste inte att det fanns botemedel.
    /Anette

    SvaraRadera
  8. Tack för tipset, ska spara det för ev senare behov. Anja hade ju en del smarta tips där också, får skriva upp det med. Ha en fin kväll
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  9. Kanske det finna på trädgårdsmässan?! Jag har idag varit på första trädgårdsmötet för i år och pratat resor frö och trädgårdsbesök....

    SvaraRadera
  10. Hejsan!
    Tack för alla kommentarer :=) Blir så glad då ni tar er tid att skriva några rader.
    Smarta tips är bra att delge mellan varandra, Tack Anja!
    Finns säkert på mässan skulle jag tro. För mig är det redan försent att köpa då eftersom frösådderna gror för fullt :=)
    Nemablom har kort 'bästföredatum' så kolla innan ni köper så inte affären säljer döda nematoder.

    SvaraRadera
  11. Råkar du aldrig ut för andra missöden i dina sådder? ibland har jag haft problem med små små svarta prickar,nästan som sandkorn, men svart, som är något som äter på bladen, det blir liksom torra fläckar, eller trasade kanter... vad kan man göra åt sådant?

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...