tisdag 31 januari 2012

Frö med posten.

I dag kom STA:s frö med posten, 40 härliga sorter.

Har beställt en hel del vedartade växter som tex.

Acer griseum x maximowiczianum 'Girard´s'
 Acer palmatum 'Dissectum'
 Acer shirasawanum 'Aureum'
Berberis sibirica
 Lagertibast - Daphne laureola
 Vit Tibast - Daphne mezereum f. Alba kompakt form
 Daphne pontica
  Kaspersbenved - Euonymus cornutus v. Quinquecornutus
 Skogsolvon - Viburnun opulus 'Compactum'

Har en Vit Tibast i rabatten men 'kompakt form' lät spännande.
Kaspersbenved har jag prövat fröså tidigare utan lyckat resultat. Oftast behöver fröna 2 vintrar innan det gro men mina sådder har kastas tidigare.
Vad som kommer att gro och vilka sorter som är härdiga i min zon får framtiden visa.
Prövar man inte får man inte heller veta.

Fick även frön som bla.
Blåsippa - Hepatica nobilis, 4 olika former.
Sippsläktet - Anemone, 2 sorter
Klematis, 2 sorter
Nejlika -Dianthus
Vit Kungsgentiana - Gentiana makinoi 'Alba'
Fjärilsliljesläktet - Nomocharis, 2 sorter
Alpklockssläktet - Soldanella, 2 sorter

Känner mig så nöjd över det jag fick.
Namnlapparna är färdigt skrivna och några sorter har redan kommit i jord.
Ska fota några fröbilder i morgon för att lägga in på hemsidan där det finns ett album som heter 'fröers utseende'.

Kylan från Ryssland har nått hit, just nu -20º.
Har en Hackspett som kommer varje dag för att äta sig mätt från talgbollarna.

Bilden är tagen genom fönstret och från långt håll så det är inte den bästa kvaliten.
Viktigt att mata fåglarna under vintern så dom återkommer och hjälper till att hålla ohyran borta från växterna under sommaren.

Önskar er alla en härlig kväll!

21 kommentarer:

  1. Lyckliga du som fått dina frön....men mina kommer säkert också snart. Jag kommer säkert att ta del av dina goda såråd då. Hopppas att er kyla inte är på väg ner till oss, vi har -9 det räcker.

    Ha en bra kväll...AC

    SvaraRadera
  2. Oj oj, vilken leverans. Jag tycker att jag har mängder med frön i år, men du måste drunkna. Tackar så mycket för alla såråd du delar med dig.
    Ha en bra vecka
    /Johanna

    SvaraRadera
  3. Många annorlunda sorter.Kul!! Vi har också en " hacke" i vår trädgård . Sitter också vid talgbolarna :-) De är fina.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilken lycka att få frön! Jag har också fått en del nya, så nu håller jag på att leta upp dina såråd.Det finns lite snö här på västkusten, så det går att skotta över sådder just nu. Det brukar du ju rekommendera.
    Hälsningar GunillaS

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, snön jämnar ju ut temperaturen runt såkrukorna och det är ju bra. Behåller även lite fukt men.. då snön tar slut kan du ju lägga över något som skyddar krukorna tex. granris, fiberduk eller dyligt.
      Glöm bara inte att passa mot torka då vårsolen börja skina.

      Radera
  5. Nu har du fått mycket spännande att så och sköta på bästa sätt! Gissar att vi kommer att få se en hel del här på bloggen.
    Hoppas, hoppas mina kommer den här veckan.
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo, jag kommer nog att visa både lyckade och misslyckade sådder :=)
      Du får nog dina vilken dag som helst.

      Radera
  6. Jag skickade också iväg en beställning från STA, men den smet iväg innan jag var klar (tryckte av misstag på fel knapp) Hoppas att den kom rätt så jag får en trevlig överraskning i brevlådan...

    SvaraRadera
  7. Lycka till!
    Själv skall jag nog ta det lite lugnt med frösådderna, mina blir aldrig så bra. Skall nog sätta lite ändå, har ju en hel del och så får jag njuta av er andra på bloggarn här omkring.
    /MB

    SvaraRadera
  8. Jag funderade just på när mina fröer kommer från STA, men då är de nog på väg nu....Så många olika försorter du beställt.
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Kul! Ser att du fått blåsippor är det vanliga vilda "svenska" blåsippor. Jag har försökt hitta sådana men det verkar svårt. Inser i alla fall att jag får gå med i STA.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog lite mer odlade Blåsippor som har lite anorlunda blad och blommor. En sort heter 'Dals-Rostock', sen en vitblommande med marmorerande blad, H.nobilis v. pyreaica vit och H.transsylvanica 'Alba'

      Helt klar ska du gå med i STA, det kommer du aldrig att ångra. 4 tidningar /år fylld med fina artiklar och bilder. Sen kan man tillhöra lokalkretsen där man bor och få delta i skoj dom hittar på.

      Radera
  10. Hej Helen

    Roligt med STA-fröerna. Hoppas att jag får mina i veckan. Jag ser att du sår många träd. Vad härligt att få egensådda träd. Själv föredrar jag plantor - av förklarliga själ;)))!

    Större hackspett besöker flitigt vår fågelrerstaurang och mindre korsnäbb käkar helst koreagrankottar!/Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker det är så kul med frösådd av vedartade växter men om det gror är det ändå inte säkert att jag ser den fullväxt. Men jag har skoj under tiden :=)
      Fint med fåglar i trädgården, nu får vi hjälpa dom så tackar dom oss under sommren med att äta ohyra. Fast vissa fåglar förstör en hel del också :=)

      Radera
  11. Jag väntar också på mina fröer.

    Många sorters träd och buskar , det blir spännande att se. Tar det lång tid innan de kommer upp och blir Hanterbara.

    Hur många frösorter har du sått denna period det måste ju vara ett stort antal.
    Det kanske är bra att en del tar tid på sig innan de skall omskolas.

    Toppen med alla såråd.

    Ha en bra dag
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har faktiskt ingen aning om hur lång tid dom Lönnarna tar att växa. En del kanske växer snabbare medan andra lååångsamt.
      Men jag ska ingenstans så jag har inte bråttom :=)

      Det är många, många, mååånga år sedan jag hade så här lite frösådder vid den här tidpunkten. Visserligen ska en hel del frön i jord både av perenner/träd/1-åringar så totalt kan det kanske bli ca. 250-300 sorter i år. Det mest vanliga är mellan 450-550 sorter men nu har jag dragit ner mer och mer de senaste åren.

      Radera
  12. Grön av avund.... Inte på kylan dock!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte då! Jag kanske inte får fröna att gro :=)
      Men du kan ju hålla en tumme eller två på att det ska lyckas :=)

      Radera
  13. Underbart att höra att det inte bara är jag som flippar ut och beställer 40 påsar :-)
    Det var mycket spännande i dem!
    Jo här matas också fåglarna, fast hackspetten har vi inte sett till än i år. MEN vi har massor av domherrar...

    SvaraRadera
  14. Oj, så många härliga påsar! Fåglarna matar vi för fullt, vill gärna ha deras hjälp i sommar i kampen mot alla bladlöss.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  15. Så många spännande frön. Jag hoppas vi får se resultatet av sådden här om några veckor...
    Om du nu har du tid att blogga när alla dessa skall i jorden? ;O)
    Ha det fint.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...