lördag 28 januari 2012

Efterlängtade frön och en liten utlottning.

I slutet av veckan kom de efterlängtade fröna i brevlådan.
Från Konnässörsklubben
och
SRGC (Scottish Rock Garden Club)
 
Det kan vara Konnässörsklubbens sista tryckta katalog som kom i år.
Den här katalogen var deras 20:e.
Hittade som vanligt många spännande sorter som tex.
Parasollstånds - Syneilesis palmata.
 Har en planta sen tidigare, köpt av Larz D. för några år sedan men spännande att pröva fröså fler.
 
Biskopmössestormhatt - Aconitum episcopale.
En slingrande art med djupt flikade blad och stora blå hjälmar eller biskopsmössor.
 
Lönn-ainsliaea - Ainsliaea acerifolia var. subapoda.
Får lönnlika mörkgröna blad i kransar och under sensommaren vita lustiga blommor.
 
Kaukasisk Narcissanemon - Anemone fasciculata.
Fröna är samlade från en rosablommande planta.
Växer långsamt och det kan vara svår att få plantorna att etablera sig i trädgården men lyckas man blir den långlivad.
 
Glanspion - Paeonia mairei.
 
Rosenpion - Paeonia veitchii 'Kompakt form'
Eftersom Rosenpionen är min absoluta favoritpion måste man ju pröva den kompakta formen också.
 
Halls penstemon - Penstemon halli.
En Penstemon jag frösådde för några år sedan som efter en flytt i rabatten inte överlevde.
En av favoriterna från släktet.
Bildar en tuva av smala blad på ca. 5cm.
Blommar med stora blå/rosa/lila blommor på kort stjälk.
 

Krusklematis - Clematis crispa.
Blommorna är klockformade, blåvioletta med ljus kant, klättrande, ca. 100cm.

Japansk Magnolia - Magnolia kobus.
Helt klart måste man pröva att odla egna Magnolior.

Som medlem i SRGC får man välja 16 sorters frön från deras frölista utan kostnad.
Listan innehöll 5362 sorter så det var inte lätt att välja.
Men för att nämna några som för mig är nyheter.

Abrotanella forsterioides.
Cacalia delphiniifolia.
Meconopsis dhwojii.
Meconopsis wallichii 'White'
Soldanella cyanaster
Perezia lanigera.
 
Det fanns även frön av Kvällsstjärna - Mentzelia decapetala i listan.
Har skrivit om den växten i ett inlägg tidigare.
 
Eftersom fröportionen var stor nog kan jag dela med mig.
Så det blir en liten utlottning bland er som är intresserad.
För att delta behöver man bara skriv en kommentar i detta inlägg.
  Vinnaren av en portion på ca. 10 frön dras på måndag kväll kl. 22.00.
 
Nu är de flesta av dessa frön frösått och står delvis i kylen.
 
På lysrörsrampen för att få värme underifrån.

Resten ska ner i det kalla utrymmet som håller mellan -4,0º - +4,0º i några veckor eller tills växthuset öppnas för säsongen i slutet av mars/början på april.


Nu väntar jag med spänning på STA:s frön som kommer i brevlådan till veckan.

Önskar er alla en härlig lördag kväll!

39 kommentarer:

  1. Jo! så mycket frön du sår...och på så många olika vis. Håller tummarna att det lyckas och att du delar med dig av såknepen. Jag vill gärna tävla om de fina frösorterna.

    SvaraRadera
  2. Jag tävlar gärna jag med. Jag blev med min första trädgård i somras och längtar efter att få så eget, ett litet startkit från min trädgårdsguru (läs du) skulle vara en riktig kick för mig och min son på 5 år som är en riktig liten asfaltsblomma ;)
    Tack för oerhört inspirerande läsning!
    Lindi Loo

    SvaraRadera
  3. Det var inte lite frön du fått hem.Kommer att bli spännande att följa utvecklingen av dom.Trevlig helg.

    SvaraRadera
  4. Jag vill gärna vara med i utlottningen. Har redan skaffat fröer till Nattblomster och kvällsstjärna låter given planta i min trädgård. Vilka härliga sorter du har köpt, ska bli spännande att följa utvecklingen.
    Ha en härlig fortsättning på helgen!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Jag är också gärna med i utlottningen.
    Imponerande hur mycket du sår! Kvällsstjärnan verkar ju för underbar! :-) Skulle funka bra nära altanen vi tänkte bygga i vår, så man kan sitta där och njuta av doften på kvällarna...
    Lycka till med resten av sådderna. Du verkar ha ett heltidsjobb framför dig några veckor framåt. ;-)
    Hälsningar,
    Kerstin

    SvaraRadera
  6. Det är klart att jag vill vara med på denna utlottning. Kul att läsa om alla spännande fröer du sått nu.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  7. Så mycket spännande sorter, flera var nyheter för mig. Dina handfasta såråd är verkligen toppen! Jag hade inte tänkt att ha några inomhussådder i vår, men nu kan jag inte motstå din fina utlottning:).
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Visst vill jag vara med i utlottningen! Har just ebb i fröpåsarna, tur att STA fröerna är på gång snart, lika spännande varje år.
    Ha det bra!
    Ulrika

    SvaraRadera
  9. Jag ligger också i startgroparna med mina sådder, fast i mycket blygsammare skala än din. Jag vill gärna vara med i din utlottning.

    SvaraRadera
  10. Oj vad spännande, läste ditt inlägg om kvällsstjärnan tidigare och skrev upp namnet för att leta efter den. Så, jag hoppas på tur i utlottningen.
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    Vivian

    SvaraRadera
  11. Jag är med såklart!Spännande :-)
    Så söt den är den låga penstemon.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  12. Här har också såtts, det var premiär för min del. Ser att du också har valt den kaukasiska narcissanemonen och glanspionen. Rosenpioner har jag så det räcker och blir över, den kompakta får vara. Soldanellan är ursöt, men hur skiljer man den från andra?! Riktigt snygg form på den där som heter Perezia lanigera.
    /Anette

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Oj, så spännande. Klart att jag är med!
    Kramar

    SvaraRadera
  14. Hej Helen!
    Klart att jag vill vara med. Det skulle vara jättekul att så "tillsammans" med dig... om man nu vann. Det är klart att jag tar chansen.
    Ha en fortsatt bra helg
    Johanna

    SvaraRadera
  15. Vad mycket helt okända växter ( för mig ) du har på gång. Vill gärna vara med i din utlottning. Kvällstjärnan är ju jätte söt!!

    Kram

    SvaraRadera
  16. Ser vi beställt ganska lika frön från botan...såg Ainsliaea acerifolia var. subapoda där och blev jätteförälskad det är en fin bladväxt!!Så jag blev glad då den fanns i listan. Mentzelia decapetala vill jag gärna ha igen!! Visst var det av Johan P vi fick fröna en gång i världen??
    Ha en alldeles underbar helg!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, jag fick frön av Paul Olsson

      Radera
    2. Så var det nog, mindes inte vem det var, tack för det!!

      Radera
  17. Åååå jag vill gärna vara med i utlottningen jag också. Du har en härlig blogg. Ha en fin söndag/Gela

    SvaraRadera
  18. Jag vill vara med i utlottningen.
    Kram!

    SvaraRadera
  19. Gud så mycket spännande fröer du beställt! Det kommer bli så roligt att få följa sådderna på bloggen. Jag vill väldigt gärna vara med i utlottningen. Vänliga Hälsningar

    SvaraRadera
  20. Åh, vilka fina fröer du beställt...kul med massa nyheter:) Jag vill självklart vara med i utlottningen. Kram Helen

    SvaraRadera
  21. Det är klart att jag vill vara med i denna utlottning. Ska på trädgårdsamatörernas träff i kväll hoppas att våra sambeställda fröer kommit.

    Ha en bra söndag...

    SvaraRadera
  22. en självklart vill jag oxså ha en chans att vinna

    Mvh

    Micke

    SvaraRadera
  23. Vilka spännande frön du hittat! Blev att googla på samtliga, hade aldrig hört om en enda av dem förut! Deltar gärna i utlottningen.

    mvh- anki

    SvaraRadera
  24. Kerstin i Medelpad29 januari 2012 kl. 13:59

    Klart man vill vara med på utlottning av så fina vinster . Det inspirerar alltid med alla nya växtnamn man hittar här hos dig , många fina tips . Det är en härlig tid nu med alla fröpåsar som dimper ner i brevlådan .
    Lycka till med alla nya frösorter
    hälsn Kerstin

    SvaraRadera
  25. Man lär sig så mycket varje gång man kikar in hos dig. Tack så mycket för all användbar info.
    Jag är gärna med på utlottning :)
    Tjingeling

    SvaraRadera
  26. Så mycket spännande du har hittat. Jag har också lusläst deras katalog men tyvärr blev det ingen beställning i år. Jag vill självklart mycket gärna vara med i din finfina utlottning!
    Kramar!

    SvaraRadera
  27. Vill också gärna va med.
    Hoppas på tur.
    Lilian

    SvaraRadera
  28. Hejsan svejsan, vilka fina bilder du tar, skoj med en trädgråd i norr. Bor själv i Umeå och jag skulle bli SÅ GLAD om jag fick vinna lite frön av dig <3
    Ulrika SÖderlund

    SvaraRadera
  29. Vilka ovanliga frösorter du köpte.Det blir spännande att se hur du lyckas. Men det gör du säkert.

    Jag är hemskt gärna med på din utlottning.
    Håller tummarna

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  30. Du har en massa på gång!
    Mariana

    SvaraRadera
  31. Det är nu som den där spännande väntan börjar.Dom första fröskalen som lyfter jordytan och man skymtar lite grönt.Bäst är det när 2 år gamla frökrukorna börjar på att gro,då tänker man Aha!det var så där det skulle va.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig Larz om att det är extra spännande att vänta på 2-åriga sådder.
      Till sommaren hoppas jag att bla 6 sorters Trillium ska gro. Pimpernötens - Staphylea pinnata, Liljefrön av olika sorter och några fler.

      Radera
  32. Hej Helen
    Med eller utan fröer är det alltid trevligt att besöka din blogg.
    OM jag nu av någon outgrundlig, lyckosam tur skulle hamna på vinnarlistan så skulle mina mungipor gå från öra till öra om jag fick nåååågra frön av Syneilesis palmata.
    Vilken osis att missa den!
    Ha't! Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu gäller utlottningen bara ca. 10 frön av Mentzelia decapetala.
      Tyvärr har jag hunnit fröså alla de andra fröna även Syneilesis palmata. Om bara fröna gror och det växer till fina plantor löser vi det Anja.

      Radera
  33. Louise Louise.eklund@scratchgruppen.se30 januari 2012 kl. 10:56

    Försöker utöka mina chanser att lyckas, och ju fler frön i jorden....

    SvaraRadera
  34. Hinner inte vara med på utlottningen, men det gör inte så mycket. Vilka spännande fröer. Kul att ha hittat någon mer som är galen i odling! För mig blir det mest grönsaker, men ändå. Nu ska jag läsa vidare här på bloggen!
    Hälsningar från fröken Dill

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och Välkommen!
      Vad kul att du har hittat hit :=)
      Ja, frösådder och odling gör att man överlever den långa vintern, sen är det ju sååå kul.

      Radera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...