söndag 1 januari 2012

Förberedelser av årets frösådder!

God fortsättning på år 2012!
Årets första dag är här.
Det betyder att planeringen av nya frösådder kan påbörjas på allvar.


Man behöver inte köpa dyra krukor för att fröså utan det fungerar utmärkt med väl diskade smörbyttor, godislådor, tomat - och vindruvslådor m.m.
Täcker oftast jordytan efter sådd med vermikulit för att bevara fukten lite bättre och sådden inte torkar ut.
Ett saltkar eller sådosa som man fyller med lite sand (fågelsand från djurbutik) som man sedan blandar fröna i underlättar vid sådd av 'pyttefrön'.
Man 'stöar' ut allt över jordytan och fröna fördelas lättare och det gror inte allt i en 'klump'.
Etiketter skrivs direkt vid sådd för minnet är inte så bra som man kan tro.
Använder alltid såjord, Hasselfors-S-jord är i mitt tycke den bästa.


Flertalet av fröbeställningarna har inte kommit i brevlådan ännu.
STA:s, Konnässörsklubben och SRGC (Scottish Rock Garden Club) kommer i slutet av januari först.

Har dock lite frön som ska frösås men gör det först nästa helg som tex.
Jätteverbena - Verbena bonariensis
Hur jag gör kan man läsa här:

I väntan på att fröna ska 'dimpa' ner i brevlådan kan man börja hålla koll på växtlistor som uppdateras just nu hos
Larz Danielsson
och
Eric Wahlsteen
Alltid hittar man något som man 'måste' beställa.

Önskar er alla en fortsatt trevlig kväll!


14 kommentarer:

  1. Gott Nytt År Helen.

    Ja nu är det frösåddernas tid .
    Jag väntar på lite fröer också.
    Jag har nyligen sått frön från Tjeckien.Spännande att se hur det lyckas.

    Grattis till vinsten.

    Kram
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Hoppsan, har du redan kommit så långt.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Om jag får bombar jag dig för så-råd. La värsta listan till Impecta igår.Hihi ,jösses vad det kiar i mina fröfingrar nu. Kram/Fia.

    SvaraRadera
  4. Även om nyårsafton har passerat vill jag önska dig ett Gott Nytt År och hoppas att du får ett bra trädgårdsår 2012.
    Hälsningar
    Kristina

    SvaraRadera
  5. GOTT NYTT ÅR och lycka till med frösådden!
    Susie

    SvaraRadera
  6. Åh, vad roligt att så! Nu har jag inte kommit igång ännu, men snart så:).
    Jag har lite svårt för att hitta en bra plats till sådderna ute, förra året hade jag dem under takutsprånget i skuggan men det blev ändå för torrt på våren. Får fundera vidare...
    Ska kolla in din länk om jätteverbenan nu.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  7. Fuskis! Jag har ingenting att så än. Får vänta ett par månader. Fast ok, Verbenorna misslyckas jag med varje år, kanske jag går ut och ser om jag kan skaka ur några frö ur dom torra blomställningarna som står i rabatten i år igen...

    SvaraRadera
  8. Ja! Snart går startskottet för "jord-under-naglarna-säsongen"! I alla fall lite jord, då och då...
    Gott nytt odlingsår!
    Ester

    SvaraRadera
  9. Härligt, det låter som en god start på året. Tack för alla fina tips du ger och sonen (elektrikern) har fått en beställning av mig.
    God fortsättning :)

    SvaraRadera
  10. Härlig läsning Helen!
    Nu vill jag få snrt fröer i brevlådan;)! Att studera Larz sida är en fröjd men Borealis blir nytt för mig. Har du kollat Kevock Garden plants; http://www.kevockgarden.co.uk/?
    Ha en underbart fin fortsättning på detta nya år!

    /Anja

    SvaraRadera
  11. Kerstin i Medelpad2 januari 2012 kl. 19:08

    Ja nu är vi på rätt sida av året igen , man blir sugen på frösådd när man ser din bild och snart kommer förhoppningsvis beställda fröer från när och fjärran. Det är en höjdpunkt när LarzD har uppdaterat sin växtlista finns mycket att välja på där. God fortsättning på det nya året och hoppas att du lyckas väl med dina sådder

    SvaraRadera
  12. God fortsättning! Jag fortsätter att beundra dina frösådder mm. Så länge jag bor på två ställen är de svårt att få till egna. Men EN DAG skall jag också åtminstone försöka.
    /Kram Anita

    SvaraRadera
  13. Önskar jag hade någonstans att fröså tidigt men det blir till att vänta tills det går att så direkt i rabatterna.
    Ett år hade jag satt upp extrabord framför fönsterna i vardagsrummet fulla med frösådder men fy vilken massa småflugor vi fick i hela huset! Undras hur det går att undvika...
    Lycka till med dina sådder!
    Kram, Ingela

    SvaraRadera
  14. Åh, så härligt. Det riktigt spritter i mig när jag ser den där bilden. Underbara vår som nalkas :)

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...