tisdag 24 januari 2012

Krypskrabba - Globularia meridionalis - Frösådd.

Krypskrabba - Globularia meridionalis är en vintergrön perenn för väldränerat stenparti i soligt läge.
Blommar i juni med lavendelfärgade blå blommor, total växthöjd ca. 20 cm.


Bladen är små och växer i en tuva.


Frösådde i lätt fuktad såjord i början av mars.
Krukan fick stå inne ett dygn så fröna fick dra till sig lite fukt.
Ställde sedan ut, skottade snö över medan det fanns.
Passade sådden mot torka då vårsolen började skina.
Fröna började gro i slutet av maj.


Skolade om då det första karaktärsbladet (riktiga blad) hade vuxit ut med ca. 3 plantor/kruka.


I mitten av juli var plantorna stora nog för utplantering.


Bildar endast bladrosetten första året för att börja blomma år två.

I min zon 5-6 har jag fått pröva några gånger innan den rätta växtplatsen hittades.
Krypskrabban växer nu i upphöjt läge mot söder med lite större stenar runt 'fötterna'.
Har försökt några olika sorter av Globularia men inte lyckats få plantorna att överleva.

Hej och Välkommen önskar jag ny följare!
Roligt att du har hittat hit!



17 kommentarer:

  1. Det er en rigtigt sød blomst, som jeg ikke før har set.

    Du har så mange gode indlæg om spændende blomster, så jeg nyder at læse din blog :-)

    Kram

    Gitte H

    SvaraRadera
  2. Fin den är! Påminner jättemycket om blåmunken som jag skrev om precis. Iaf till blomman.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jätterar blomma. Som små knappar, och mycket vacker färg.

    SvaraRadera
  4. Jättevacker! Älskar blommor som har den här färgen och växtsättet.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Kerstin i Medelpad24 januari 2012 kl. 18:47

    Riktigt fin , jag köpte en Globularia cordifolia på Nordvik måste vara något liknande kallades klippskrabba enl. säljaren .Hoppas den klarar vintern då men man får väl vara beredd på att den inte gör det.

    SvaraRadera
  6. Hej Helen!

    Den är ju så fin. Har precis kollat den hos Larz. Eftersom jag inte har fröer så kanske jag tar och beställer en lite restbeställning;)!

    /Anja

    SvaraRadera
  7. den är ju lite lik franska blåmunkar eller? har du plantor detta året så köper jag gärna nån av dig till mitt stenparti.
    kram mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, har inga plantor i år, tog inte ens reda på fröna.

      Radera
  8. Smuk blomst. Skøn blå farve.
    Tak for kigget.

    SvaraRadera
  9. Snygg färg sådär jeans blå!
    Ja jag hoppas på att bli inspirerad.Vi besökte ju hans trädgård i somras.
    Det ska bli intressant att höra tanken bakom.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  10. Mycket fin! Stenpartiväxter är något jag har dålig koll på så jag blir riktigt frestad när jag ser sådana här växter att ta tag i den biten och börja bygga min slänt på riktigt.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Ännu en ny fin växtbekantskap! Fin färg.
    Helen, det finns nåt till dig på min blogg;-)
    Åsa

    SvaraRadera
  12. Som vanligt så får jag alltid lära något nytt när jag läser dina inlägg och se för mig nya växter.
    Ha det fint, (ps grannkommunen är - Älvsbyn).

    SvaraRadera
  13. Den var verkligen fin. Vilken härlig blå färg.

    SvaraRadera
  14. Jag läste om hur du gjort med Styvstormhatt! tror du jag kan göra liknande med Slingerstormhatt?
    Mariana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Slingerstormhattens frö behöver en kylperiod för att gro.

      Radera
  15. Så läcker den är! Om du har frön av den så vill jag gärna byta till mig. Har aldrig sett denna växt tidigare! Jättekul att titta runt på din blogg!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...