tisdag 3 januari 2012

En hyllning till frigolitlådorna.

Frigolitlådorna är egentligen fisklådor som butikerna får sin färska fisk levererade i.
Nog luktar det ibland en hel del men efter lite skurmedel och vatten är det helt OK, sen ska dom ju vara ute hela tiden så lukten stör inte.
Lådorna är stapelbara och har lock, helt perfekt till plantor.

Nu  samlas sådder som ska vara ute hela vintern i en låda

Fyller på allt eftersom man frösår, lägger en fiberduk över alla krukor.

Det hindrar luftburna frön att slå rot och fåglar från att söka efter mat.
Skottar snö över.
Se bara till att det finns hål i botten så att tövatten kan rinna bort under våren.

Då lådan är fylld med krukor grävs den ner i snön och fröna får gro ute under våren.
Men man får inte glömma att vattna då solen börjar skina.

Sådder som man tänker ta in och förgro samlar man ihop i en egen låda och i den behövs ingen fiberduk som skydd.
Märk ut med en pinne i snön var lådan är nergrävd så hittar man den lättare då det är dags att ta in den.

Då frön gror ute behövs ingen avhärdning utan efter omskolning samlar man krukorna tillsammans och låter plantorna fortsätta sitt uteliv.

Plantor som är uppväxta inne eller i växthus måste avhärdas.
Fler frigolitlådor behövs.

När det är fullt i växthuset måste man ställa ut en del av plantorna.

Då hösten kommer och kallbänkarna är fylld så är frigolitlådorna åter igen en räddning.

Efter några år släpper lådorna en vit mjölig färg och det är dags att skaffa nya.
Man får dom oftast gratis från butiken.

Det hände något kul för några dagar sedan.
Jag blev kontaktad av Odla.nu redaktionschef Katarina Kihlber och det resulterade till det här.

Superkul tycker jag.

Önskar er alla en härlig kväll!



18 kommentarer:

  1. Kul med en artikel! Jo, att du är en hejjare på frösådder har man ju inte missat ;-) Och jag är glad att ni finns, så at sådana med dåigt tålamod som jag kan köpa överskottet ;-) Fast visst blir det en del frösådder, fast mest av ettåringar och grönsaker...

    SvaraRadera
  2. Grattis till den fina artikeln. Vad roligt! Så praktiskt med frigolitlådor, jag har jagat champinjonlådor innan men nu blir det frigolitlåde jakt istället:)).
    Nu är jag verkligen inspirerad till att få ordning på mina sådder, några frön borde jag hinna få i jorden till helgen.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  3. Jag har bara en liten fråga.Var gör du av alla dina plantor sedan? Om jag har förstått saken rätt sår du ju en heldel perenner och då blir ju trädgården snart full, eller? Det är ett imponerande arbete du lägger ner. Ha det så gott!

    SvaraRadera
  4. Jag byter ofta ut perenner från rabatterna till nya växter. Allt som grävs upp ställer jag sedan vid uppfarten till gården så förbipasserande kan ta ifall dom vill.
    Man byter växter med andra trädgårdsintresserade, ger bort och då trädgårdsföreningen har växtmarknad deltar jag även där.

    SvaraRadera
  5. Kul med artikeln på Odla.nu, jag är så imponerad av dina frösådder.
    Ha en bra dag, trots det myckna snöandet.

    SvaraRadera
  6. Grattis till artikeln i Odla.nu!!
    Du är inspirationskälla-energiknippe!!

    SvaraRadera
  7. Bra tips för vintersådd, har själv två frigolitlådor i källaren som jag inte ids slänga, de är bra till våren när sådder skall härdas. Nu är jag inte flitig med vintersådd, har liksom inte lyckats så jag håller mig till vårsådd :) Grattis till publicering på Odla, du är duktig och hängiven odlar och har alltid läsvärda inlägg :) Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  8. Viken bra artikel det blev i Odla.nu Har skrivit ut hela och ska sätta in den i min pärm där jag har bilder på det nya i trädgården.Kram

    SvaraRadera
  9. Läste om dig på Odla.nu. Är bara konstigt att du inte figurerat mer med all den kunskap du har. Ska precis börja min vintersådd, men utan något snötäcke. Vi får väl se hur det går.
    Ha en bra dag
    /Johanna

    SvaraRadera
  10. Ja ingen kan vara bättre lämpad än dig Helen till frösådds-tips ! Så fin information hittar man inte på många ställen. Lycka till med årets sådder! Idag ska jag så en hel drös, skönt att komma igång med något praktiskt efter allt frölisteläsande. Ha en fin dag !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  11. Så himla roligt Helen att du blir uppmärksammad på det arbete och kunskap du har om frösådder.

    Ha en fin fortsättning på året,
    Gunilla

    SvaraRadera
  12. Vilken bra och innehållsrik artikel det blev! Tipset med fisklådorna var inte dumt, det ska jag komma ihåg.

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  13. Du är väl värd all uppmärksamhet. Dina kunskaper är ovärdeliga för oss "blåbär". Jag har diskat den första smörasken (NORRGOTT FÖRSTÅSS) som jag ska så i. Tack för tipset !!!!

    SvaraRadera
  14. Hurra för dig Helen, vad du är duktig! Jättefin artikel. Ser mycket inspirerande ut med dina sådder...

    SvaraRadera
  15. Ja jag läste om dig på ODLA's sida igår!
    Brukar rekomendera din blogg till de som undrar om frön :-)Du kan ju allt!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  16. Jättekul!Bra att du delar med dig av så praktiska kunskaper, det blir så enkelt, man blir så inspirerad!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  17. Gode billeder.
    Tak fordi du vil dele din viden med os.
    Ønsker dig et blomstrende haveår.

    SvaraRadera
  18. Vilken otroligt bra och informerande artikel! Dina kunskaper är imponerande!
    Ha en god fortsättning!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...